13 salah langkah terburuk Microsoft sepanjang masa

Selama bertahun-tahun, Microsoft membuat beberapa gerakan yang sangat baik, walaupun mereka merasa seperti kesalahan pada masa itu: memasukkan Word dan Excel ke Office; menawarkan Sabeer Bhatia dan kohort $ 400 juta untuk permulaan tahun; menggabungkan Windows 98 dan NT untuk membentuk Windows 2000; melekatkan sensor gerakan Israel yang pelik pada kotak permainan; membeli Skype dengan jumlah wang yang tidak masuk akal. (Juri masih belum masuk yang terakhir.)

Sepanjang perjalanan, Microsoft mempunyai lebih banyak daripada kesalahan yang adil; 2012 sahaja adalah antara tahun paling kacau dalam sejarah Microsoft yang saya ingat. Tahun ini anda boleh bertaruh bahawa Redmond akan melakukan apa sahaja untuk membuktikan pembohong 2012 salah. Untuk melakukannya, Microsoft mesti belajar daripada keputusan pembuat roti kotor yang berikut ini, keputusan yang paling teruk, dari sudut pandang pelanggan.

[Ketahui seberapa banyak yang anda ketahui mengenai Windows dengan ujian Windows IQ kami. | Ikuti perkembangan teknologi Microsoft utama dalam Teknologi kami: buletin Microsoft. ]

Salah langkah Microsoft No. 13: DOS 4.0

Pada bulan Julai 1988, IBM dan Microsoft melepaskan IBM DOS 4.0, dan roda jatuh dengan bug pemakan data, cakera yang rosak, dan memori yang salah. Jari telah menunjuk sejak itu. Pihak Microsoft mengatakan IBM gagal dalam ujian; Pihak IBM mengatakan bahawa Microsoft tidak boleh mengharapkan IBM DOS 4.0 berfungsi pada perkakasan bukan IBM.

IBM menghantar IBM DOS 4.01 separa tetap pada bulan September, tetapi Microsoft mengambil masa dua bulan lagi untuk menghantar MS-DOS 4.01 yang dikenal pasti dan dibezakan. Ramai orang yang membeli komputer baru pada akhir tahun 1988 menegaskan DOS 3.3, bukan 4.0 atau 4.01. Pelanggan tidak tahu apa yang harus dibuat dari versi baru dan sebahagian besarnya terjebak dengan syaitan yang mereka kenal, 3.3.

Salah langkah Microsoft No. 12: Cuties jahat Bob, Clippy, dan Rover

Dilambangkan oleh gumpalan kuning besar dengan kacamata kutu buku, Microsoft Bob - yang diberi kod "Utopia" - berdiri sebagai kegagalan Microsoft yang mesti diukur oleh semua yang lain. Sebagai pelepasan dari antara muka berasaskan menu untuk Windows 95, yang dikeluarkan tujuh bulan selepas Bob, skrin utama Microsoft Bob kelihatan seperti ruang tamu kartun, dengan pautan grafik ke pemproses kata, aplikasi kewangan, kalendar, Rolodex, buku cek, dan program lain. Klik pada wajah jam datuk dan program kalendar muncul. Klik pada sampul surat dan program e-mel menjadi hidup - Bob membuat perjanjian istimewa dengan MCI Mail di mana, dengan hanya $ 5 sebulan, seorang pemilik Bob dapat menghantar hingga 15 e-mel sebulan, benar-benar percuma.

Pelanggan dapat menambahkan jubin, er, jalan pintas ke aplikasi baru yang dipasang di komputer Bob-ified mereka, dan gambar jalan pintas akan muncul di menu Mula yang mengasyikkan, eh, ruang tamu kartun, di dalam bingkai gambar atau peti penghantaran. Ruang tamu boleh disesuaikan dengan pelbagai warna, hiasan, dan tema. Hentikan saya jika ini terdengar terlalu biasa.

Bob yang eponim itu sendiri mirip dengan Bill Gates - sekurang-kurangnya, sama seperti wajah yang tersenyum dengan cermin mata boleh menyerupai dermawan terhebat di dunia. Microsoft Bob dihantar bersama pembantu kartun dengan penampilan dan keperibadian yang tersendiri: Scuzz the Rat ("Tidak peduli dengan anda. Jarang menawarkan bantuan."); seekor anjing bernama Rover ("Mudah dikerjakan, ramah dan membantu. Berusaha menjadi sahabat anda."); Kekacauan Kucing; Gali cacing; Kunyah penyu; Java dinosaur penukar kopi; dan setengah lusin lagi.