Perbincangan Ubuntu 15.10 ulasan

Ubuntu 15.10: Adakah patut dipasang pada sistem anda?

Ubuntu 15.10 telah lama keluar, dan ulasan telah mula masuk dari pelbagai laman web. Tetapi apa kata pengkritik mengenai Ubuntu 15.10? Adakah patut dipasang pada sistem anda?

Saya telah menyertakan potongan dari ulasan dari seluruh web di bawah ini yang harus memberi anda idea tentang apa yang ditawarkan oleh Ubuntu 15.10, dan jika perlu dipertingkatkan ke sistem Ubuntu anda.

Ulasan The Register mengenai Ubuntu 15.10

Scott Gilbertson di The Register mendapati bahawa Ubuntu 15.10 tidak terlalu menghancurkan bumi:

Ubuntu 15.10, Wily Werewolf, meneruskan tradisi Ubuntu Canonical dalam menyampaikan, baik, tidak ada yang menghancurkan bumi. Terdapat bar tatal baru, dipinjam dari GNOME, kemas kini kecil untuk Unity, yang kini ada di versi 7.3.2, dan kernel yang dikemas kini dengan beberapa sokongan perkakasan baru.

... namun kerana kekurangan perubahan, tidak ada alasan untuk benar-benar melangkau 15.10. Kemas kini cukup kecil sehingga melainkan jika saya menatap bar tatal, sukar untuk mengatakannya selain dari 15.04, menjalankan kedua-dua pihak bersebelahan di mesin maya.

Perubahan lain pada 15.10 merangkumi bilangan versi kecil untuk Unity, yang kini berada di 7.3.2. Unity telah memperbaiki banyak bug dan menjadikan beberapa ciri baru yang kecil. Menu bersepadu tempatan - bar menu dalam tajuk tetingkap - yang tiba dalam siaran sebelumnya juga kini tersedia untuk tetingkap yang tidak difokuskan. Catatan pelepasan Canonical juga mengatakan bahawa terdapat "sejumlah peningkatan kegunaan pada dash." Salah satu peningkatan yang disambut baik adalah kemampuan untuk mengawal jumlah kelewatan sebelum menunjukkan menu Dash ketika anda menekan kekunci Alt.

Keluarga Ubuntu mungkin merupakan kumpulan penenang musim luruh ini, tetapi masih ada banyak cara untuk kemas kini kecil, pembetulan pepijat, peningkatan kelajuan dan kemas kini aplikasi untuk menjadikan Ubuntu 15.10 bernilai peningkatan. Ia mungkin tidak menghancurkan bumi, tetapi terus berfungsi. Dengan Mir dan Unity 8 tepat di sudut jalan, kita mungkin akan melihat kembali hari-hari kemas kini kecil yang tenang dengan rasa nostalgia dan iri hati.

Lebih banyak lagi di The Register

Ulasan Unixmen mengenai Ubuntu 15.10

Chris Jones di Unixmen mengingatkan agar tidak mengharapkan Ubuntu 15.10 menjadi pelepasan revolusioner:

... pembaca secara konsisten mengharapkan untuk membaca pelepasan baru yang revolusioner, setiap 6 bulan. Sekiranya anda menjangkakan Ubuntu 15.10 hanya seperti itu, maka anda mungkin mahu mengklik ulasan ini sekarang. Penting untuk menjelaskan bahawa ini tidak negatif pada 15.10 sebagai rilis, tetapi ini adalah rilis penyelenggaraan dan bukan rilis yang bermaksud memperkenalkan banyak perisian baru.

Perubahan terbesar yang anda akan dapati dengan Ubuntu 15.10 ialah cawangan kernel telah ditingkatkan ke Linux 4.2. Ini sudah lama tertangguh untuk Ubuntu. Rasanya telah ketinggalan daripada pengedaran lain dengan tetap menggunakan cabang Linux 3.x untuk keseluruhan kitaran 15.04.

LibreOffice telah ditingkatkan kepada 5.0.1.2, kemas kini utama untuk pengguna LibreOffice. Firefox pada versi yang kami uji berada pada 41.0.2. Pada saat anda membaca ini, kemungkinan besar akan dikemas kini lagi dan anda mungkin melihat versi yang lebih baru dikeluarkan melalui Repositori Ubuntu.

Tidak ada yang baru dan tidak ada yang dapat kami katakan bahawa akan mengubah pendapat anda dari pendahulunya, 15.04. Oleh itu, kami mengesyorkan agar anda meningkatkan sama ada daripada kebiasaan dan mengikut jadual peningkatan biasa anda dan bukannya dari keperluan khusus untuk ciri khas keluaran ini. Kerana tidak ada yang benar-benar dapat membezakannya dengan yang lebih tua, namun masih tetap stabil 15.04. Tetapi jika anda akan bertahan dengan 15.04 lebih lama, kami mengesyorkan agar anda melihat peningkatan kernel ke cawangan 4.2 terkini. Ia adalah berbaloi.

Lebih banyak lagi di Unixmen

Kajian Hectic Geek Ubuntu 15.10

Gayan di Hectic Geek menyatakan bahawa sebilangan pengguna mungkin ingin bertahan dengan Ubuntu 14.04 LTS untuk beberapa lama:

Sekiranya anda menggunakan Ubuntu 14.04 LTS dan jika ia sesuai untuk anda, maka sebenarnya tidak perlu beralih ke pelepasan bukan LTS, terutamanya ke 15.10. Kecuali untuk kelewatan Shutdown, Ubuntu 14.04 LTS dengan mudah mengatasi Ubuntu 15.10, jadi anda bagus di sini!

Sekiranya anda menggunakan Ubuntu 15.04, maka jika dibandingkan, dari segi prestasi, tidak ada perbezaan besar (baik, kecuali peningkatan penggunaan memori). Dan walaupun mengikut ciri, 15.10 hanya dilengkapi dengan satu atau dua perubahan kecil. Oleh itu, saya tidak melihat penerima manfaat utama, kecuali bahawa, Ubuntu 15.04 akan mencapai akhir kemas kini pada Januari 2016, jadi dengan cara tertentu, pengguna terpaksa beralih dalam dua atau tiga bulan ke depan.

Saya tidak tahu sama ada anda dapat melihat, tetapi saya agak ragu-ragu di sini kerana keseluruhan kemalangan X.org. Sudah tentu sejauh ini telah berlaku dua kali dan semoga (itu adalah 'harapan' besar) jika anda tidak menggunakan Google Chrome atau Virtualbox, maka anda mungkin akan baik-baik saja, tetapi apabila ia berlaku, ia akan membawa akibat yang buruk.

Tetapi, semua ini berlaku semalam, dan hari ini saya telah menggunakan Chrome & Virtualbox di Ubuntu 15.10 selama beberapa jam sekarang dan setakat ini begitu baik, tidak ada X.org atau kerosakan lain. Jadi saya akan mengatakan ini banyak. Sebagai langkah keselamatan, terutamanya jika anda merancang untuk menggunakannya dalam persekitaran pengeluaran dan mempunyai perkakasan yang serupa (Intel HD 3000 Graphics), maka saya menasihati anda untuk menunggu satu atau dua minggu lagi dan kemudian tingkatkan atau pasang semula Ubuntu 15.10, dan kemudian segera pasang kemas kini terbaru dari pelayan Ubuntu, jadi semoga, jika ini adalah masalah utama, pada masa itu ia mungkin telah ditangani.

Lagi di Hectic Geek

Ulasan ringkas OMG Ubuntu mengenai Ubuntu 15.10

Joey-Elijah Sneddon di OMG Ubuntu menganggap Ubuntu 15.10 sebagai kemas kini yang agak jinak untuk Canonical dan menyelidiki semua yang baru dalam siaran ini:

Untuk pelepasan yang dinamakan makhluk mitologi yang menakutkan Ubuntu 15.10 mengejutkan.

Tidak ada transformasi yang dramatik, tidak ada tulang yang melecet atau kemeja robek dan pastinya tidak ada rambut yang tumbuh di bawah mata bulan purnama. Sebenarnya, kertas dinding baru dan perubahan dalam penampilan bar tatal adalah seperti shapeshift-y seperti yang dilakukan oleh manusia serigala ini.

Terdapat kernel baru, pembaikan bug selamat datang, penambahbaikan dalam kegunaan shell desktop Unity dan penyediaan kemas kini perisian baru yang segar.

Sebilangan besar GNOME 3.16 juga mengaut keuntungan. Anda kini mempunyai akses ke lebih banyak rangkaian aplikasi teras GNOME (dan semakin berkembang), serta keupayaan untuk menggunakan tema GTK3 moden, seperti Arc. Ini adalah gabungan gatal-gatal kecil; pelepasan yang terasa sedikit yakin seperti yang dilihat.

Lebih banyak lagi di OMG Ubuntu

Adakah anda terlepas bulat? Periksa laman utama Eye On Open untuk mengetahui berita terkini mengenai sumber terbuka dan Linux.