Grand stack bertujuan untuk mempermudah pengembangan aplikasi intensif data

Pembangun pangkalan data grafik Neo4j telah membina timbunan teknologi yang disebut Grand yang ditujukan untuk aplikasi web dan mudah alih tumpukan penuh yang melibatkan manipulasi data yang kompleks.

The Grand stack menggabungkan sekumpulan teknologi yang diarahkan pada aplikasi yang dapat diskalakan dan penggunaan JavaScript. Tumpukan mempunyai integrasi antara GraphQL dan Neo4j untuk memudahkan pembangun menggunakan kedua-duanya secara bersamaan. GraphQL mendefinisikan skema ketat yang digunakan sebagai cetak biru untuk API. Integrasi dengan Neo4j memungkinkan skema tersebut untuk mendorong model pangkalan data dan menterjemahkan pertanyaan GraphQL ke Cypher.

The Grand stack juga membolehkan pergerakan grafik yang lebih kompleks. Pembangun tidak perlu melaksanakan fungsi penyelesai untuk pelayan GraphQL kerana mereka disediakan dengan menggunakan tumpukan, berdasarkan skema. Fungsi penyelesai menentukan cara mengambil data dalam pelaksanaan pelayan GraphQL, baik dari pangkalan data atau API.

Tumpukan itu sendiri masih dalam pembangunan; integrasi Neo4J-GraphQL tetap dalam beta, misalnya, dan integrasi yang lebih ketat dengan pangkalan data dicari. Pembangunan akses berdasarkan peranan ke bidang skema adalah sebahagian daripada rancangan ini.

Komponen timbunan, semua sumber terbuka, merangkumi:

  • Bahasa pertanyaan dan jangka masa GraphQL untuk membina API, yang dikembangkan oleh Facebook.
  • Perpustakaan JavaScript React Facebook untuk membina UI.
  • Kumpulan alat Apollo untuk membina aliran kerja GraphQL
  • Pangkalan data grafik Neo4j, membolehkan pemodelan data membuat pertanyaan masa nyata melalui bahasa Cypher.

Paling tidak pada awalnya, JavaScript sangat penting di Grand, kerana digunakan dalam React, alat Apollo, dan integrasi Neo4J-GraphQL. Node.js, untuk JavaScript di pelayan, juga digunakan sebagai platform sasaran.

Untuk menunjukkan bagaimana Grand berfungsi, Neo4j mempunyai bengkel dalam talian yang menggunakan timbunan untuk membina aplikasi web cadangan filem. Aplikasi ini dapat dilakukan dengan mudah dengan Grand stack kerana pembangun hanya memerlukan anotasi bidang GraphQL dengan pertanyaan Cypher yang menyatakan cara menghasilkan cadangan, kata Will Lyon, jurutera perisian di Neo4j yang membina integrasi GraphQL dan Neo4j stack.

Tempat memuat turun sumber tumpukan Besar

Grandstack.io mempunyai sumber untuk projek tersebut. Pembangun boleh mengakses projek yang terdiri daripada timbunan di laman web projek atau di GitHub:

  • GraphQL
  • Bertindak
  • Apollo
  • Neo4j