Penyusun Nuitka Python-to-C memperoleh peningkatan prestasi yang besar

Nuitka, penyusun yang mengubah Python menjadi C demi keuntungan prestasi dan jangka masa yang lebih mudah alih, telah mencapai pelepasan 0.6-tonggak yang menjadi landasan untuk peningkatan prestasi masa depan. Seperti yang dikatakan oleh pemaju Nuitka, Kay Hayen, "Peningkatan prestasi mungkin berlaku pada setiap rilis yang akan datang."

Nuitka 0.6 menerapkan pengoptimuman untuk booljenis Python ( true/false), sehingga kod yang menggunakannya dapat dikurangkan menjadi kod C yang paling efisien. The boolpengoptimuman datang sebagai permulaan untuk pengoptimuman yang sama untuk jenis pembolehubah lain.

Nuitka, seperti Cython, menyusun program Python ke C, dan menghubungkan yang dapat dilaksanakan dengan jangka masa Python untuk keserasian maksimum. Python versi 2.6, 2.7, dan 3.3 hingga 3.7 semuanya disokong, termasuk pembinaan seperti async.

Program Python yang disusun dengan Nuitka dapat memanfaatkan peningkatan prestasi yang besar. Hayen mendakwa versi penanda aras Pystone yang disusun Nuitka berjalan sekitar 312 peratus lebih cepat daripada pelaksanaan CPython konvensional.

Tetapi Hayen memberi amaran bahawa peningkatan prestasi yang paling ketara menanti kedatangan inferensi jenis di Nuitka, yang memungkinkan terjemahan penuh jenis objek Python tertentu ke versi C asli.

Dinamisme Python menjadikan banyak jenis pengoptimuman sukar. Banyak pengoptimuman Cython memerlukan banyak panduan dan sintaks anotasi khusus untuk hasil terbaik. Projek Nuitka bertujuan untuk memberikan pengoptimuman yang sama tanpa memerlukan pembangun memberi penjelasan kod.

Pemecut Python lain yang biasa digunakan, PyPy, berfungsi dengan menyusun kod Python tepat pada waktunya. Tetapi PyPy berfungsi paling baik untuk pengoptimuman di tempat; ia tidak sesuai untuk menyusun aplikasi Python yang digunakan secara tersendiri. Nuitka menghasilkan eksibel yang berdiri sendiri. Salah satu kes penggunaannya yang berpotensi adalah mengemas aplikasi Python untuk pengedaran pihak ketiga.

Penambahbaikan lain dalam Nuitka 0.6 termasuk sokongan pada Windows untuk pengkompil Clang, Microsoft Visual C ++, dan Cygwin, cache fail objek untuk penyusunan semula yang lebih cepat (sekali lagi, pada Windows), dan pemformatan automatik kod C yang dihasilkan  clang-formatuntuk dibaca.