Hello Geode: Pivotal GemFire ​​kini menjadi sumber terbuka

Dengan menepati janjinya dari awal tahun ini, Pivotal telah mengeluarkan sebagai sumber terbuka pangkalan data dalam memori yang diedarkan yang memberi kuasa kepada GemFire, bahagian unggulan dari produk Big Data Suite Hadoop Pivotal.

Ini adalah satu lagi langkah di jalan Pivotal untuk membangun pangkalan sumber terbuka untuk Big Data Suite-nya daripada membiarkan mereka berada di tali kepunyaan. Namun, Pivotal masih melihat cara ia dapat mengewangkan produk Hadoopnya - walaupun kemajuan dalam sumber terbuka memikat syarikat dengan penawaran eksklusif.

Pivotal mengumumkan pada bulan Februari bahawa ia akan membuka sumber semua Big Data Suite, yang merangkumi GemFire, pangkalan data analisis Greenplum, dan sistem pertanyaan data Hawq. Yang mengatakan, GemFire ​​akan terus wujud sebagai projek komersial.

Rencana Pivotal adalah untuk menawarkan pengedaran komersial GemFire, dengan ciri-ciri kos tambah yang menarik bagi perusahaan, seperti replikasi antara beberapa pusat data, atau teknologi pemprosesan aliran. Geode, projek sumber terbuka baru yang berasal dari teknologi teras GemFire, akan ditawarkan kepada ASF (Apache Software Foundation) untuk inkubasi. (Pivotal juga merancang untuk meningkatkan keahliannya dalam ASF.)

Penonton untuk pelbagai ciri GemFire ​​terdiri terutamanya dari pelanggan perusahaan yang membayar, jadi Pivotal akan kehilangan sedikit dimuka dengan mengubah inti GemFire ​​menjadi projek sumber terbuka. Tetapi syarikat itu dengan jelas menyedari bahawa ciri pembayaran hari ini mungkin tidak berterusan seperti aliran pendapatan esok.

Roman Shaposhnik, pengarah strategi sumber terbuka di Pivotal, menggambarkan pergerakan ini sebagai "fungsi memaksa" yang membantu penggunaan produk berasaskan sumber terbuka oleh perusahaan kerana ia mendorong inovasi produk proprietari berdasarkannya.

"Anda mungkin mempunyai ciri pembunuh hari ini," katanya dalam perbualan telefon, "tetapi jika sebahagian besar inti produk anda sebenarnya berasal dari projek sumber terbuka, anda dapat dijamin bahawa ciri pembunuh akan dilaksanakan semula oleh komuniti sumber terbuka pada satu ketika. "

Shaposhnik juga mendakwa Pivotal "mempunyai lebih banyak selera" untuk penglibatan sumber terbuka yang sebenarnya daripada yang terdapat di tempat lain dalam industri - untuk bersaing di peringkat produk dengan saingan, tetapi tetap telus dan komited terhadap model kerjasama sumber terbuka.

Sebagai contoh yang berbeza, Shaposhnik menawarkan Cloudera, di mana dia sebelumnya bekerja dan yang digambarkannya sebagai "berusaha lebih terkawal" dengan projek Hadoopnya. Dia mencirikan Cloudera's Impala sebagai "open-only open source, di mana syarikat itu menerbitkan kod sumber di GitHub, tetapi tidak benar-benar mengundang kerjasama pada kod sumber tersebut."

Pivotal juga berusaha untuk membuat pendirian mengenai sumber terbuka dengan jelas melalui Platform Data Terbuka, inisiatif untuk membuat versi inti bersama Hadoop yang dapat digunakan kembali oleh vendor lain. Tidak semua orang - Cloudera khususnya, tetapi yang lain - turut serta dalam projek itu, yang bermaksud Pivotal mungkin memperoleh kejayaan yang lebih langsung dengan sumber terbuka dengan membuka dan menyumbangkan projeknya sendiri dari masa ke masa.

[ Versi awal artikel ini salah mengidentifikasi Fuel sebagai projek Cloudera. ]