Mengapa Google harus membeli Sprint

Google harus membeli Sprint dan memimpin untuk menyediakan akses data tanpa wayar di mana-mana, tersedia dan mampu dimiliki. Mengapa Google? Kerana syarikat penerbangan utama AS - Verizon Wireless, AT&T, Sprint, dan T-Mobile - pastinya tidak akan berlaku. Mereka telah menjanjikan masa depan data mudah alih selama lebih dari satu dekad.

Namun apa yang kita alami? Liputan 3G yang lemah dari AT&T, yang sayangnya berlaku untuk menawarkan peranti mudah alih yang paling banyak digunakan untuk mengakses Web, iPhone. Oleh itu, rangkaian 3G AT & T yang lemah mesti dibanjiri.

[Ikuti berita dan ulasan teknologi dari telefon pintar anda di infoworldmobile.com. | Dapatkan aplikasi iPhone terbaik untuk profesional dengan pencari aplikasi iPhone perniagaan kami. | Lihat telefon pintar mana yang sesuai untuk anda dengan kalkulator "deathmatch" mudah alih kami. ]

Rangkaian 3G Verizon Wireless tidak dapat mendukung penggunaan data dan suara secara serentak (masalah dengan teknologi CDMA2000 yang mendasarinya yang harus diperbaiki untuk pembawa pada pertengahan 2010). Dan seberapa baik rangkaian 3G Verizon masih belum diuji, memandangkan telefon pintar berorientasi Web pertama yang sebenar, Droid, mula dijual bulan lalu. Tetapi sekurang-kurangnya liputan 3G adalah luas.

Rangkaian 3G Sprint menyokong Amazon Kindle dan Pra berbasis WebOS Palm, tetapi kedua-duanya tidak mengambil nombor adopsi yang diperlukan untuk benar-benar menekankan rangkaian. Dan T-Mobile tidak pernah benar-benar memainkan permainan 3G.

Jadi mengapa Google mesti membeli Sprint? Dan apa yang harus dilakukan Google dengan Sprint?

Apa yang dibawa Sprint ke Google

Tetapi Sprint memang mempunyai rangkaian 3G di seluruh negara dan mungkin cukup putus asa untuk mencuba sesuatu yang berbeza. AT&T dan Verizon terlalu terperangkap dalam rancangan pemasaran dan skema harga yang rumit yang dirancang untuk memaksa anda membayar lebih kerana bimbang tentang menawarkan nilai atau perkhidmatan. Tuntutan AT & T baru-baru ini menunjukkan seberapa banyak kawasan fantasi di mana ia tinggal, dan pelancaran Droid yang salah diatur Verizon juga memberikan sedikit harapan (mengenakan bayaran tambahan $ 15 sebulan untuk akses Pertukaran kelas perniagaan yang sebenarnya tidak disokongnya pada telefon pintar skrin sentuh yang tidak berasaskan isyarat).

Google menyindir beberapa tahun yang lalu bahawa ia ingin menawar spektrum wayarles baru, walaupun itu kemudiannya menjadi cara untuk menekan fed untuk mengurangkan beberapa kawalan yang diberikan oleh operator terhadap apa yang dijalankan pada rangkaian tersebut. Naluri itu - untuk melonggarkan kawalan pembawa - betul.

Google mempunyai wang untuk mewujudkan visinya mengenai dunia data dan perkhidmatan berdasarkan awan pada kenyataan. Yang tidak ada adalah cara untuk menyampaikan data dan perkhidmatan tersebut. Membeli Sprint akan memberikan kemampuan itu. Ya, saya tahu pemegang saham Google akan melolong, memandangkan pelaburan modal tinggi yang diperlukan. Sayang sekali - pelaburan itu akan membuahkan hasil kerana mereka boleh melihat beberapa suku tahun.

Perkara yang harus dilakukan oleh Google dengan Sprint

Google harus bergerak cepat untuk mengatasi kekurangan dalam teknologi rangkaian selular CDMA2000 yang digunakan Sprint (seperti kekurangan penggunaan data dan suara serentak) dan memetakan peralihan ke apa yang disebut 4G (mungkin menggunakan LTE, walaupun WiMax tetap menjadi pilihan ) untuk menggerakkan kita semua ke pengalaman lebar jalur yang kita perlukan ketika kita benar-benar ada bila-bila masa, di mana sahaja telefon pintar dan komputer riba menggunakan perkhidmatan sebenar.

Google juga harus membuat atau mengontrak telefon pintar Android yang menarik. Adalah bodoh untuk mengandalkan syarikat-syarikat lama seperti Motorola untuk mendorong sampul surat, tetapi masuk akal bagi Google untuk mendorong keinginan Motorola untuk menjadi masalah lagi dan untuk mendorong syarikat-syarikat yang bercita-cita tinggi seperti HTC untuk memulakan inovasi lebih awal daripada Apple. Google dapat menunjukkan jalan dan / atau menetapkan garis dasar minimum yang memajukan pasaran, tidak hanya mengikuti iPhone.

Untuk memulakan, gunakan yang terbaik dari Motorola Droid dan HTC Droid Eris dan tambahkan keupayaan keselamatan dan pengurusan tahap perniagaan yang hilang - ini akhirnya akan memberikan pesaing sebenar kepada iPhone. Oleh kerana perbezaan antara telefon bimbit pengguna dan perniagaan hilang, Google seharusnya memikirkan telefon pintar profesional, yang dapat menyambung ke rangkaian dan perkhidmatan perniagaan semudah pengguna. Menyampaikan sesuatu yang kurang daripada fungsi kelas iPhone adalah membuang masa dan wang.

Sekiranya saya Google, saya akan membenarkan platform lain ke GWireless - selagi mereka memenuhi syarat minimum yang bertujuan untuk mendorong perkhidmatan mudah alih canggih. Dari peranti masa kini, tidak ada yang memenuhi syarat, walaupun Palm Pre, HTC Droid Eris, dan iPhone mendekati. ("Ultimate mobile deathmatch" saya menunjukkan kesenjangan yang perlu mereka isi.) Sekali lagi, Google harus terus bergerak maju, bukan hanya meluncur atau tetap seperti semua orang tetapi Apple telah melakukannya sejauh ini.

Tindakan dramatik ini akan memberi kepemimpinan yang nyata terhadap konsep perkhidmatan mudah alih, yang memberikan pemangkin yang kita perlukan untuk menyedari masa depan yang pertama kali dicapai oleh iPhone dan yang secara konsisten disokong oleh Google. Pengangkut selama 15 tahun melakukan ini; sudah tiba masanya untuk orang lain memimpin. Kita memerlukan paip pintar, bukan paip pembuangan - dan syarikat pintar, bukan paip bodoh, untuk membawa kita ke sana.

Sekarang, saya tahu bahawa Google adalah oligarki seperti pembawa, Microsoft, Apple, Oracle, Intel, SAP, dan semua pendukung teknologi tinggi yang lain. Oleh itu, saya tidak menyangka bahawa Google memiliki syarikat penerbangan adalah perkara yang baik untuk kebebasan Internet, pilihan pengguna, atau pertimbangan lain yang bertanggungjawab secara sosial. Tetapi saya melihat syarikat penerbangannya dan melihat oligarki yang sangat jahat yang mengekang perkembangan perkhidmatan mudah alih, dan telah membuat kesimpulan bahawa Google sekurang-kurangnya akan lebih berkesan dalam mewujudkan perkhidmatan mudah alih yang baik, walaupun ia sama antikonsumer dengan syarikat penerbangan . Untuk lebih baik atau lebih buruk, telekomunikasi adalah oligarki di AS dan terus mengikut undang-undang dan agensi pengawalseliaan kita.

Jangan lupa untuk menjadi sebahagian daripada Mobile Patrol: Kirimkan petua, aduan, berita, dan idea anda ke [email protected] Terima kasih!

Artikel ini, "Mengapa Google harus membeli Sprint," awalnya diterbitkan di .com. Ikuti perkembangan terkini dalam pengkomputeran mudah alih di .com.