Tutorial Awan Google: Mulakan dengan Google Cloud

Apabila orang memikirkan perkataan Google, mereka berfikir tentang carian dan infrastruktur komputasi besar yang mengubah kata-kata anda menjadi senarai laman web yang mungkin mempunyai apa yang anda cari. Google mengambil masa bertahun-tahun untuk mengambil jurutera, merancang komputer tersuai, dan membuat banyak koleksi perkakasan yang menjawab pertanyaan web. Sekarang ini boleh menjadi milik anda hanya dengan beberapa ketukan dan klik. 

Google menyewakan banyak kepakaran dan infrastruktur itu kepada syarikat web lain. Sekiranya anda ingin membina laman web atau perkhidmatan yang pintar, Google bersedia mengenakan bayaran untuk menjalankannya dengan koleksi mesinnya yang banyak. Yang perlu anda buat ialah mula mengisi beberapa borang web dan tidak lama lagi anda akan mempunyai banyak kumpulan pelayan yang siap untuk menimbang dan menangani tugas anda.

Untuk panduan ringkas untuk memulakan, dan menavigasi banyak pilihan, ikuti saya.  

Langkah 1: Sediakan akaun anda

Ini adalah bahagian yang mudah. Sekiranya anda mempunyai akaun Google, anda sudah bersedia. Anda boleh log masuk ke cloud.google.com dan terus ke Konsol dan Papan Pemuka anda. Tidak banyak yang dapat dilihat di sini ketika anda memulakan, tetapi tidak lama lagi anda akan mula melihat perincian mengenai apa yang dilakukan oleh syarikat pengkomputeran anda yang luas. Maksudnya, beban pada setiap server yang Anda buat, data yang mengalir melalui jaringan, dan penggunaan API. Anda dapat meyakinkan diri anda bahawa semuanya berjalan lancar dengan sekilas pandang.

Langkah 2: Kenal pasti keperluan anda untuk struktur

Terdapat dua cara untuk menggunakan infrastruktur Google: cara mereka dan cara anda sendiri. Sekiranya anda ingin memanfaatkan semua genius dari pasukan pembangunan Google, anda boleh memilih alat yang menawarkan banyak pegangan tangan kepada anda. Google App Engine, misalnya, membolehkan anda membuat aplikasi web yang canggih dengan hanya beberapa ratus baris kod, semuanya dengan bergantung pada koleksi kerangka kerja dalaman dan sumber terbuka yang disusun oleh Google. App Engine adalah kaedah pantas untuk menjana sesuatu dengan cepat.

Sekiranya anda sudah mempunyai kod anda sendiri atau anda bimbang akan terkunci dengan cara Google, anda boleh menyewa mesin selewat-lewatnya menggunakan Google Compute Engine. Yang anda buat hanyalah memilih salah satu distribusi Linux atau Windows utama dan beberapa saat kemudian, anda mendapat kata laluan root, akses ke baris perintah, dan tidak ada batasan.

Terdapat pilihan yang ada di antara. Anda boleh memperibadikan App Engine dengan beberapa kod anda sendiri jika anda mahu atau anda boleh memilih beberapa gambar prabuat untuk Compute Engine yang sudah merangkumi semua fail yang diperlukan untuk aplikasi popular seperti WordPress atau Node.js. Terdapat lebih banyak pilihan yang terdapat di antara kedua-duanya.

Anda mungkin akan berakhir dengan campuran sokongan, mungkin menggunakan aplikasi App Engine yang terstruktur sepenuhnya untuk satu bahagian dan sedikit kod tersuai yang berjalan pada perkakasan komoditi untuk bahagian lain. Lebih penting lagi anda memutuskan berapa banyak yang anda mahu lakukan sendiri dan berapa banyak anda terbuka untuk menggunakan alat Google.

Video berkaitan: Apakah pendekatan cloud-native?

Dalam video 60 saat ini, pelajari bagaimana pendekatan cloud-native mengubah cara perusahaan menyusun teknologi mereka, dari Craig McLuckie, pengasas dan CEO Heptio, dan salah seorang penemu sistem sumber terbuka Kubernetes.

Langkah 3: Pertimbangkan pendekatan bukan tradisional

Tidak semua orang perlu membina aplikasi web dengan cara yang sama. Google menawarkan begitu banyak pilihan yang sering dapat menghasilkan hasil yang baik tanpa menulis kod tradisional. Satu idea pintar, misalnya, mencampurkan sambungan Chrome dengan akaun Google Drive pengguna untuk penyimpanan. Satu-satunya kod dijalankan pada pelanggan dan Google mengendalikan semua infrastruktur. Anda harus berfikir dua kali untuk memastikan permohonan anda tidak dapat diselesaikan dengan pendekatan yang lebih sederhana.

Langkah 4: Pilih mesin

Hampir menjadi kesalahan untuk menganggap ini sebagai memilih sesuatu yang fizikal seperti "mesin" yang nyata. Anda benar-benar hanya memilih berapa banyak daya CPU, memori, dan ruang cakera yang anda fikir anda perlukan. Compute Engine menawarkan berpuluh-puluh "mesin" bersaiz standard, atau anda boleh memilih kombinasi tersuai anda sendiri.

Sekiranya anda mencari lebih daripada satu mesin untuk menangani beban yang lebih berat, anda mungkin ingin membuat kluster Kubernetes dengan Google Kubernetes Engine. Google mengembangkan alat untuk mempermudah menjalankan kontena di beberapa mesin. Apabila beban meningkat, Kubernetes akan memunculkan lebih banyak keadaan, dan ketika beban berkurang, beban akan berputar ke bawah.

Anda juga boleh memilih untuk tidak memilih dengan memilih jalan yang lebih automatik seperti Google Cloud Functions. Google mengendalikan keputusan mengenai ukuran mesin untuk anda dan menagih anda mengikut unit kerja yang dilakukan oleh aplikasi anda. Anda membayar untuk setiap klik pelanggan dengan pecahan satu sen dan bukannya menulis satu cek untuk bulan tersebut.

Perlu diperhatikan bahawa Google telah mengotomatisasi aspek lain dari proses tersebut dengan menawarkan potongan penggunaan berterusan yang bermula setelah mesin anda digunakan untuk peratusan tertentu dalam sebulan. Syarikat cloud yang lain menghendaki anda memberikan komitmen yang besar untuk mendapatkan potongan harga. Potongan harga Google muncul secara automatik semasa mesin anda berjalan dalam jangka masa yang lama.

Langkah 5: Sediakan tanda aras untuk kod anda

Salah satu cabaran terbesar adalah mencari ukuran yang tepat untuk mesin anda, dan Google menawarkan begitu banyak pilihan sehingga boleh menakutkan. Saya telah menemui perbezaan prestasi yang sukar untuk dijangkakan. Menggandakan jumlah CPU maya jarang mengurangkan masa pemprosesan menjadi separuh. Menambah lebih banyak RAM dapat mempercepat mesin anda secara dramatik - sehingga anda sudah cukup menambah data anda dengan selamat.

Satu-satunya penyelesaian adalah menanda aras perisian anda dengan konfigurasi yang berbeza. Salah satu pilihan terbaik Google Compute Engine adalah cara anda mencampurkan dan memadankan jumlah RAM, CPU, dan ruang cakera. Anda tidak terhad kepada kombinasi yang telah ditetapkan. Oleh itu, mulailah bereksperimen pada awalnya dan ingatlah untuk mencuba sekali lagi setiap beberapa bulan sekiranya bebannya berubah dan prestasi anda berbeza.

Langkah 6: Pilih pilihan penyimpanan data

Awan Google menawarkan sekurang-kurangnya lima pilihan yang berbeza untuk menjaga keselamatan data anda, dan kemudian anda sentiasa dapat menerapkan model penyimpanan data anda sendiri menggunakan disk berterusannya yang mentah. Soalan pertama ialah sama ada anda ingin menggunakan struktur pangkalan data relasional yang dibina untuk menjawab SQL atau jika anda mahukan kebebasan NoSQL dan penyimpanan objek yang lebih tidak tersusun.

Untuk SQL, Google telah membungkus API sendiri di sekitar MySQL dan Postgres. Google Cloud SQL mengautomasikan sandaran, replikasi, patch dan kemas kini anda. Anda menulis kod yang menghubungkan ke pilihan sumber terbuka yang popular ini. Google Cloud Spanner juga memberikan struktur hubungan, tetapi pada tahap perkhidmatan yang sangat tinggi. Google membuat janji berani "99,999% SLA ketersediaan, tidak ada waktu henti yang dirancang, dan keselamatan kelas perusahaan." (Lihat ulasan.)

Sekiranya anda lebih berminat dengan model dokumen yang kurang berstruktur dari NoSQL, terdapat banyak pilihan termasuk Cloud Storage, Cloud Bigtable, dan Cloud Datastore.

Dan penting untuk melihat Firebase, pangkalan data canggih yang lebih daripada sekadar menyimpan maklumat. Ini menggabungkan banyak infrastruktur yang anda perlukan untuk mengesahkan pengguna, menyegerakkan data dengan klien, melayani fail, mengirim pemberitahuan, dan mengawasi apa yang dilakukan oleh aplikasi dan pengguna anda. 

Semua pilihan ini menagih dengan jumlah data yang anda masukkan. Semakin banyak anda menyimpan, semakin banyak anda membayar.

Langkah 7: Semak imbas API Google

Hampir menakutkan berapa banyak API yang tersedia untuk Google Cloud. Sudah tentu kebanyakannya tersedia untuk komputer mana pun di Internet, tetapi sukar untuk tidak mempercayai (atau hanya membayangkan) bahawa mereka berfungsi dengan lebih baik di dalam awan Google.

Banyak API ini dapat menjimatkan banyak masa pengaturcaraan. Peta Google, misalnya, memberikan peta terperinci dari seluruh dunia untuk aplikasi web anda. Pencegahan Kehilangan Data Cloud akan menyekat dokumen anda dan menandakan (atau bahkan menyusun semula) maklumat sensitif seperti nombor keselamatan sosial. Terdapat berpuluh-puluh pilihan dan semuanya menjelaskan berapa kerap dan berapa banyak anda menggunakannya. Banyak yang mempunyai tahap perkhidmatan percuma untuk aplikasi yang lebih kecil dan pelanggan baru.

Langkah 8: Lihat alat analisis data

Google telah memperluas jumlah analisis data dan alat pembelajaran mesin secara dramatik menggunakan semua penyelidikan dalamannya. Anda boleh mengambil data yang anda simpan dan kemudian menggunakan alat Big Data atau Cloud AI Google untuk mencari corak dan isyarat.

Banyak alat ini bagus untuk menganalisis semua data yang dikumpulkan dari aplikasi anda. Sekiranya anda menjual barang, anda dapat mencari korelasi antara pelanggan dan barang yang mereka pilih sehingga anda dapat melakukan pekerjaan yang lebih baik untuk menjangkakan keperluan pelanggan anda. Sekiranya satu bahagian di negara ini menyukai satu warna, algoritma akan membantu anda menemui ini - dan juga hubungan yang kurang jelas.

Alat ini tidak memerlukan anda menggunakan App Engine atau Compute Engine untuk mengumpulkan maklumat. Anda boleh memuat naik data dari sistem lain.

Langkah 9: Pilih kawasan dan zon anda

Untuk banyak pekerjaan asas, tidak ada alasan untuk bimbang tentang lokasi sebenar komputer yang menjalankan tugasnya. Ia dipanggil awan, bukan? Metafora menunjukkan bahawa kita tidak perlu peduli dengan tepat di mana sihir itu berlaku.

Namun, beberapa pekerjaan memerlukan perhatian untuk alasan hukum atau praktikal. Google mempunyai pusat data di semua benua kecuali Antartika dan Afrika. Setiap benua dibahagikan kepada "wilayah" dan setiap wilayah dibahagikan kepada "zon". Sekiranya anda ingin memastikan kehidupan akan berlanjutan apabila masalah berlaku, anda harus menyewa mesin di zon yang berasingan. Sekiranya anda ingin lebih jujur, anda harus menjalankan aplikasi anda di beberapa kawasan.

Produk dan alat masing-masing biasanya berfungsi di mana-mana, tetapi terdapat beberapa jurang. App Engine, misalnya, hanya tersedia di tiga dari empat wilayah AS. Produk lain seperti Cloud Storage memberi anda pilihan untuk satu atau beberapa kawasan.

Langkah 10: Mulakan kod

Berhenti membaca dan keluar dari editor. Sekiranya anda akan menggunakan App Engine, tidak perlu lama untuk menjalankan sesuatu. Sekiranya anda menyewa perkakasan komoditi, anda akan mendapat akses peringkat akar ke distro pilihan anda dalam beberapa minit. Hanya memerlukan beberapa saat untuk menghidupkan sejumlah besar tenaga api pengkomputeran. Apa yang anda lakukan dengan kekuatan ini terpulang kepada anda.