Sonic ESB: Integrasi yang dapat diprogramkan

Tekanan untuk mengintegrasikan sistem yang berbeza di seluruh perusahaan semakin meningkat, tetapi menjalin hubungan antara sistem, bahkan yang dirancang untuk integrasi, tetap menjadi tugas yang menakutkan.

Secara tradisinya, perusahaan menghubungkan sistem menggunakan pautan titik ke titik dan kod tersuai. Baru-baru ini, broker integrasi - perisian proprietari untuk mewujudkan hubungan antara pelbagai sistem - muncul sebagai penyelesaian lain. Walau bagaimanapun, sambungan dari titik ke titik mahal untuk dijaga, dan broker integrasi mahal untuk dibeli. 

Sonic ESB adalah salah satu rangkaian produk baru yang ditagih sebagai bas perkhidmatan perusahaan (ESB), broker integrasi ringan berdasarkan piawaian seperti XML dan SOAP yang dirancang untuk berfungsi dalam lingkungan yang diedarkan.

Bagi syarikat yang ingin mengambil pendekatan tambahan untuk integrasi aplikasi perusahaan, ESB akan sangat membantu. Dengan menggunakan model bas, beberapa aplikasi dengan bayaran balik terbesar dapat disatukan terlebih dahulu; aplikasi lain boleh dilipat kemudian apabila wang dan sumber tersedia. Oleh kerana halangan masuk rendah, projek integrasi ini dapat dimulakan secara kecil-kecilan, dapat dikendalikan dengan rapi, dan berkembang untuk memenuhi keperluan masa depan.

Sonic ESB 5.0 berusaha untuk menawarkan faedah ini, menggabungkan pemesejan, penghalaan, perkhidmatan Web, dan transformasi mesej untuk mengintegrasikan dan mengatur tindakan pelbagai titik akhir aplikasi Internet.

Senibina ESB Eyeing Sonic

Broker integrasi khas mempunyai seni bina hub dan bicara. Sonic ESB, sebaliknya, dibangun di atas produk middleware berorientasikan pesanan Sonic Software, SonicMQ, penyedia JMS (Java Message Service) untuk pelayan aplikasi J2EE. SonicMQ menyediakan Sonic ESB dengan konfigurasi dan pengurusan masa berjalan, broker pesanan, dan kontena terurus. Interaksi antara SonicMQ dan ESB sangat halus dan lengkap sehingga tidak hairanlah Sonic Software merujuknya sebagai suite.

Kerana Sonic ESB dibangun di atas infrastruktur pesanan, seni bina basnya dapat diedarkan ke seluruh LAN korporat atau Internet global. Nod pesanan boleh dipasang dalam kluster pada beberapa mesin untuk kebolehpercayaan, dan kluster ini dapat bergabung dengan kluster di lokasi lain untuk menyediakan titik integrasi jauh.

Sebagai tambahan, pengurus domain terintegrasi dengan sistem dan berfungsi sebagai direktori untuk layanan yang digunakan di jaringan.

Kontena menguruskan titik akhir, yang kemudian menguruskan kitaran hidup perkhidmatan yang menyediakan perutean, orkestrasi aliran proses, transformasi data, dan keselamatan. Bekas ini juga menyesuaikan titik akhir untuk sistem warisan. Sebagai contoh, penyesuai J2EE tersedia untuk menghubungkan sistem berasaskan J2EE ke bas. Wadah perkhidmatan biasanya dihoskan secara berasingan dari pelayan pemesejan, masing-masing terletak bersama sistem warisan yang dilayaninya.

Mesej menghantar sendiri menggunakan jadual perjalanan yang dilampirkan yang dibuat melalui konsol pengurusan. Perutean berdasarkan kandungan dilakukan di dalam perkhidmatan titik akhir menggunakan XPath untuk melihat dokumen XML yang dilampirkan dan laluan bersyarat berdasarkan kandungan dokumen. Perkhidmatan transformasi menggunakan XSLT (Transformasi Bahasa Gaya eXtensible). Produk Stylus Sonic Software secara grafik membuat dokumen XSLT yang berubah dari satu skema XML ke skema XML yang lain, tetapi alat XSLT lain akan berfungsi juga.

Mencari Arkitek Integrasi

Semasa saya berada di kelas dua, seorang kanak-kanak di kelas saya membawa mainan elektronik yang membolehkan anda membina radio dan alat elektronik mudah lain dengan mengikuti skema yang disediakan dan mengklik blok bersama. Semasa saya mengkaji Sonic ESB, saya tidak dapat tidak memikirkan program snap-together ketika saya memanipulasi konfigurasinya melalui konsol pengurusan berasaskan GUI.

Walaupun banyak perkara yang anda lakukan semasa menyiapkan Sonic ESB hanya memanipulasi fail konfigurasi, hasil akhirnya adalah proses yang memanipulasi data. Ini lebih daripada sekadar konfigurasi berasaskan dasar - ini adalah pengaturcaraan.

Pemrograman Sonic ESB tidak dilakukan dengan notasi terpadu, tetapi melibatkan penulisan potongan Java dan JavaScript bersama dengan XSLT, skema XML, dan file WSDL. Beberapa alat grafik yang berbeza mengatur semuanya menjadi konfigurasi keseluruhan yang menghasilkan perutean dan perkhidmatan yang betul untuk hasil yang diinginkan. 

Perisian Sonic memberikan contoh komprehensif rantai bekalan dalam panduan Bermula. Melalui contoh tersebut, anda dapat mempercepat mod interaksi ESB utama dan mengenali konsep dan alat pengurusan yang diperlukan untuk mengkonfigurasi dan menggunakan bas.

Semasa saya melalui proses konfigurasi, saya terkejut dengan betapa sukarnya mengawasi semua bahagian yang berbeza, apa yang mereka lakukan, dan bagaimana ia sesuai. Konsol pengurusan Sonic ESB sama baiknya dengan yang saya lihat. Tetapi mereka bukan persekitaran pengaturcaraan - mereka hanya menawarkan sokongan asas untuk pengambilan. Sebagai contoh, aliran proses membolehkan penamaan dan penyematan, tetapi perkara yang penting seperti aliran bersyarat tersembunyi dalam fail JavaScript dan XSLT.

Pelbagai format - Java, JavaScript, XSL, skema XML, dan sebagainya - yang menggambarkan proses dan data adalah beban tambahan. Oleh itu, walaupun menggunakan Sonic ESB adalah tindakan pengaturcaraan, ia adalah produk yang dibina berdasarkan sekumpulan teknologi dan bukan satu notasi yang dirancang dengan baik.

Itu tidak semestinya kesalahan Perisian Sonic. Mereka bekerja dengan alat yang diperlukan oleh teknologi dan standard yang diminta oleh pelanggan mereka. Saya ragu bahawa Perisian Sonic dapat mendorong penggunaan notasi yang lebih seragam.

Oleh kerana notasi seragam tidak tersedia, terdapat sedikit petunjuk visual untuk memahami aliran mesej, keadaan ralat, dan transformasi data. Memang, tanpa gambar dan keterangan yang terdapat dalam panduan Bermula, memahami aliran mesej dalam contoh rantaian bekalan yang disediakan pasti sukar. Saya menyedari bahawa bertukar dari dalam, panduan Bermula sebenarnya adalah seni bina sistem; gambar dan keterangan dalam panduan ini mungkin sama seperti yang digunakan oleh pembangun contoh semasa mereka menciptanya.

Penggunaan produk yang berjaya seperti Sonic ESB akan memerlukan perancangan yang teliti oleh pemaju yang bertindak sebagai "arkitek integrasi." Alat, teknik, dan metodologi pemodelan yang tersedia untuk arkitek integrasi masih belum sempurna, tetapi Sonic ESB memang menyediakan satu set alat yang komprehensif yang diperlukan untuk melaksanakan integrasi setelah ia dirancang.

Fleksibiliti dengan Harga

Sonic ESB, digabungkan dengan SonicMQ, menyediakan kaedah berdasarkan standard untuk mengintegrasikan aplikasi lama dan baru dari seluruh perusahaan dengan cara yang boleh dipercayai dan menjimatkan kos. Mengintegrasikan satu set sistem dengan Sonic ESB semestinya lebih murah daripada menggunakan broker integrasi proprietari.

Ketika meninjau SonicXQ, pendahulu Sonic ESB, kami menyimpulkan bahawa "SonicXQ menyediakan sekumpulan perkhidmatan BPM (pengurusan proses perniagaan) yang selamat dan boleh dipercayai" (lihat "Menjaga BPM pada landasannya", 30 September, halaman 26).

Itu tidak berubah. Tetapi sementara alat pengurusan sekarang jauh lebih baik, Sonic ESB 5.0 sering memerlukan konfigurasi yang kompleks. Untuk melakukannya memerlukan keterampilan yang cukup besar pada teknologi seperti J2EE, middleware berorientasikan pesanan, XML, XSLT, XPath, JavaScript, dan Java.

Ini adalah harga fleksibiliti. Beberapa alat bertujuan untuk kemudahan penggunaan dan bahkan membanggakan bahawa ahli perniagaan dapat menggunakannya untuk menguruskan proses perniagaan. Tetapi tidak ada yang menawarkan fleksibiliti yang diperlukan untuk integrasi sistem yang lengkap. SonicESB menawarkan fleksibiliti itu, tetapi hanya jika anda mempunyai pemaju dan arkitek integrasi untuk memanfaatkannya.

Kad Markah Kebolehurusan (15.0%) Kemudahan penggunaan (10.0%) Sokongan (10.0%) Skalabiliti (25.0%) Kebolehoperasian (25.0%) Kebolehpercayaan (15.0%) Skor Keseluruhan (100%)
Sonic ESB 5.0 5.0 6.0 7.0 9.0 9.0 9.0 7.9