Pembangunan mudah alih 101: Apa yang perlu anda ketahui

Telefon pintar dan, baru-baru ini, tablet semakin menjadi komputer pilihan bagi semakin banyak orang, menjadikan pembangun perisian yang biasa menggunakan antara muka aplikasi bersaiz PC untuk bergelut dengan pandangan baru. Walaupun banyak pembangun telah melakukan peralihan, yang lain perlu mengikuti program ini.

Walaupun perhatian diberikan kepada pembangunan mudah alih dalam dua tahun kebelakangan ini, banyak pembangun masih kurang asas dalam membangun aplikasi mudah alih, kata Anthony Fabbricino, pengurus pemasaran pemaju untuk Forum Nokia. Banyak pemaju yang biasa menggunakan desktop, dia menjelaskan: "Di sana, mereka memiliki banyak layar." 

[Ikuti perkembangan pengembangan aplikasi mudah alih dengan panduan cara: Petua HTML mesra telefon bimbit Dori Smith, petua UI laman web mudah alih Neil McAllister, dan tinjauan Peter Wayner mengenai pilihan dev aplikasi mudah alih. | Ikuti perkembangan dan pandangan utama mudah alih melalui Twitter dan dengan blog Mobile Edge dan buletin Mobilisasi. ]

Walaupun mudah membuat aplikasi, sukar untuk membina "pengalaman yang baik," tambah Fabbricino. Sesungguhnya, kemunculan peranti mudah alih dan skrinnya yang lebih kecil bermaksud beberapa penyesuaian serius dalam perspektif. Daripada membuat skrin PC 8-by-13-inci atau lebih besar, pembangun mungkin berhadapan dengan layar Android, iPhone, atau BlackBerry 2-by-2-inci. "Apa yang kami dapati, terutama di dunia telefon pintar, adalah kerana kekangan ukuran skrin, setiap piksel dikira hingga tahap tertentu," kata Tyler Lessard, naib presiden persekutuan global BlackBerry dan hubungan pemaju di Research in Motion.

Bahkan skrin iPad yang lebih besar, yang berukuran 7,3 x 9,5 inci, harus dipertimbangkan secara berbeza kerana resolusi 1.024 x 768 pikselnya masih kurang daripada yang terdapat pada kebanyakan monitor desktop. Pembangun juga mesti membuat penginapan untuk papan kekunci yang lebih kecil, antara muka sentuhan, dan penggunaan bateri.

Pakar dalam arena bergerak, termasuk vendor dan pembangun, mempunyai nasihat untuk pembangun menavigasi bidang pengkomputeran baru ini, meliputi aspek mulai dari navigasi hingga ukuran layar hingga penggunaan memori. Pembangun mudah alih - terutamanya yang baru - harus memberi perhatian khusus kepada lapan pelajaran ini.

Pelajaran dev aplikasi mudah alih 1: Fokus pada pengalaman pengguna

Nokia, yang telah membina telefon pintar berdasarkan platform Symbian dan beralih ke Windows Phone 7, menawarkan templat untuk membantu meletakkan ikon di layar. "[Ikon] mengikut ukuran skrin yang berbeza," kata Fabbricino. Pembangun mesti prihatin dengan mengintegrasikan UI dan logik aplikasi, serta tetap memperhatikan apa yang cuba dilakukan oleh aplikasi. "Anda tidak mahu membebankan maklumat, membebankan interaksi pengguna."

Di Callaway Digital Arts, yang membangun perisian penceritaan multimedia untuk iPhone dan iPad Apple, aplikasi disesuaikan untuk pelbagai peranti, seperti menawarkan senarai belanja di iPhone, yang cenderung digunakan dalam pengaturan yang lebih dalam perjalanan daripada iPad. "Kami tidak hanya mencipta satu pengalaman di semua platform iOS," kata Nicholas Callaway, presiden syarikat itu. Callaway memberi tumpuan untuk mengoptimumkan aplikasinya di ruang media kaya. "Itu adalah sebahagian daripada seni kami: mengetahui cara menyampaikan [pengalaman pengguna] UX terkaya dan untuk mendorong batasan apa yang boleh dilakukan oleh peranti tetapi masih boleh digunakan [boleh digunakan dan dipercayai]."

Pelajaran dev aplikasi mudah alih 2: Berurusan dengan memori dan kekangan lebar jalur

Walaupun PC biasa boleh mempunyai memori 8GB, telefon pintar mungkin hanya mempunyai 128MB, katanya. Oleh itu, pembangun memuatkan 100 gambar ke telefon akan kehabisan memori. "Seratus gambar memerlukan anda memiliki telefon pintar yang belum ada." Tetapi penginapan dapat dibuat: "Daripada mempunyai gambar beresolusi penuh, apa yang [pembangun] perlu lakukan ialah mempunyai gambar dengan resolusi lebih kecil," katanya.

Kesambungan rangkaian untuk telefon pintar dan tablet menimbulkan had muat turun, kata de Icaza - biasanya data cap. "Pembangun aplikasi semestinya tidak memenuhi hubungan rangkaian dengan ribuan permintaan untuk gambar," kata Callaway. Intinya: "Memori dan ruang dan hayat bateri adalah beberapa parameter di mana anda harus mengembangkan semua aplikasi anda."

Pelajaran dev aplikasi mudah alih 3: Pilih dengan teliti antara pengembangan asli dan Web

"Ini adalah sesuatu [di mana] banyak vendor melihat dengan teliti pertukaran," kata RIM's Lessard. Pembangunan berasaskan web selalunya lebih murah dan tidak terlalu kompleks. "Walau bagaimanapun, pertukaran cenderung berlaku bahawa anda mungkin tidak dapat memberikan jenis pengalaman yang diharapkan pengguna." Contohnya, dalam pengembangan Web, perkhidmatan berasaskan lokasi dan antara muka sentuh mungkin akan diganti. Sukar untuk mencapai kawalan halus terhadap peristiwa sentuhan ketika melakukan pengembangan Web, katanya.

Pelajaran dev aplikasi mudah alih 4: Fikirkan cara memanfaatkan lokasi

Pelajaran dev aplikasi mudah alih 5: Bergantung pada penyegerakan data dari pelayan

Pelajaran aplikasi mudah alih 6: Reka bentuk dan kod untuk antara muka sentuhan

Pelajaran dev aplikasi mudah alih 7: Jangan terlalu bergantung pada prestasi perkakasan

Pelajaran dev aplikasi mudah alih 8: Mengharapkan pengguna melakukan kesilapan

Kisah ini, "Pembangunan mudah alih 101: Apa yang perlu anda ketahui," pada mulanya diterbitkan di .com. Ikuti perkembangan terkini pengaturcaraan dan teknologi mudah alih di .com. Untuk perkembangan terkini dalam berita teknologi perniagaan, ikuti .com di Twitter.