Pandangan pertama: Alat mashup API Microsoft untuk kita semua

Tidak semua aplikasi awan perlu berskala awan. Mereka sering menggunakan dan menukar aplikasi yang mudah yang mengambil maklumat dari satu sumber, memprosesnya secara minimum, dan meneruskannya. Di situlah alat seperti IFTTT dan Yahoo Pipes mula digunakan, membolehkan anda dengan cepat membina dan berkongsi aliran maklumat yang menghubungkan satu perkhidmatan ke perkhidmatan yang lain. Malangnya, Pipa Yahoo telah ditutup, dan IFTTT telah menumpukan perhatian pada pautan mudah ke Internet mengenai pelbagai perkara.

Ini bererti ada ruang di pasaran untuk alat baru - yang difokuskan untuk bekerja dengan aplikasi dan perkhidmatan, dan mampu menangani rantai operasi yang lebih kompleks daripada pemetaan input satu ke satu output IFTTT. Anda boleh membina perkhidmatan mikro di Node.js untuk mengautomasikan jenis sambungan antara aplikasi dan antara API, tetapi itu akan berlebihan. Begitu juga dengan Azure Logic Apps atau AWS Lambda.

Di samping pelancaran alat pengembangan visual barunya, PowerApps, Microsoft baru-baru ini melancarkan alat pengembangan berasaskan sambungan baru, Flow. Seperti IFTTT dan Pipa, Flow dirancang untuk membantu anda menghubungkan output dan input dengan cepat untuk membina aplikasi yang dipicu oleh peristiwa pada input, dan menyampaikan respons kepada satu atau lebih perkhidmatan. Di mana IFTTT dapat memindai aliran tweet dan menyimpan konten tertentu ke file, Flow dapat mengambil masukan dan menggunakannya sebagai dasar untuk aliran informasi yang lebih kompleks, meminta banyak sumber maklumat dan menangani beberapa tindakan sebagai hasilnya.

Dengan sokongan awal untuk 12 perkhidmatan (dan lebih banyak lagi API), Microsoft Flow jelas dirancang untuk mengotomatisasi tugas yang membosankan. Perkhidmatan yang disokong termasuk Twitter, GitHub, Salesforce, Dropbox, Slack, dan Office 365, memberi anda akses ke banyak Graf Office. Dengan menggunakan perkhidmatan ini, anda dapat, misalnya, mengimbas Twitter untuk mencari sebutan produk dan menyampaikannya ke saluran Slack untuk pasukan produk, yang membolehkan pasukan melihat apa yang pengguna katakan mengenai produk mereka.

Seluk-beluk, jika dan kemudian

Microsoft menyediakan sekumpulan 63 templat awal yang menangani pelbagai tugas, semuanya juga siap untuk disesuaikan. Rangkaian templat meliputi pengurusan hubungan pelanggan, pemberitahuan pemberitahuan, dan cara untuk menguruskan kehidupan dalam talian anda, merapatkan jurang antara penyimpanan, media sosial, e-mel, dan perkhidmatan awan lain.

Saya mulakan dengan menyesuaikan salah satu templat asas, mengambil tweet yang saya hantar dan mengarkibkannya dalam fail CSV di OneDrive peribadi saya. Mengedit Aliran agak mudah. Anda diberi elemen penting templat dalam penyemak imbas anda sebagai rajah aliran asas, input di bahagian atas skrin, output di bahagian bawah. Anda boleh mengklik blok untuk membuka sifatnya. Sebagai contoh, di blok Twitter, anda akan menemui pertanyaan Twitter standard.

Satu perbezaan utama antara Flow dan IFTTT adalah sokongan untuk bersyarat. Contohnya, jika fail yang anda perlukan tidak ada, aliran anda dapat membuatnya dan meletakkan set data awal. Setelah di tempat, jalan alternatif akan menambahkan data baru ke fail. Flow menawarkan sekumpulan pengendali bersyarat yang sangat asas, tetapi cukup untuk membolehkan anda membuat aplikasi yang agak rumit. Anda dapat merantai input, pertanyaan, dan bersyarat, membantu anda mengawal aliran aliran anda, dari input hingga pilihan output anda.

Terdapat banyak fleksibiliti dalam Flow. Apabila anda berusaha membina aliran anda sendiri daripada menggunakan templat yang disediakan, anda akan dapati bahawa anda dapat menggunakan definisi API Swagger untuk menghubungkan API REST sewenang-wenang dengan cepat. Anda juga dapat menyambung ke tindakan HTTP, pilihan yang membolehkan anda menyambung ke cangkuk Web dalam aplikasi seperti Slack, atau bekerja dengan data yang dihantar melalui borang Web atau melalui JSON Itulah ciri penting, kerana bermaksud bahawa anda tidak terhad kepada set kawalan lalai.

Anda juga dapat membina aliran ke aplikasi PowerApps, memberikan UI sendiri. Penyahpepijatan itu mudah, dengan laporan untuk setiap operasi yang membolehkan anda menyelidiki setiap blok, sehingga anda dapat melihat apa yang salah - dan sama pentingnya, apa yang betul.

Hanya permulaan

Hasilnya adalah alat kecil yang kuat yang dapat menggaru gatal dengan cepat. Kemampuan untuk menjangkau API apa pun sangat penting, begitu juga dengan sokongan untuk berbagai jenis input yang berbeza. Microsoft telah menyediakan cukup banyak laluan ke Flow sehingga anda dapat mencari jalan yang sesuai dengan input pilihan anda - walaupun itu bukan antara pencetus tertentu yang ditakrifkan oleh Flow. Keluaran mungkin sedikit lebih terhad pada tahap ini. Saya ingin melihat sokongan yang lebih baik untuk Grafik Office dan pelbagai entiti, termasuk lebih banyak jenis dokumen daripada Excel.

Beberapa aspek proses pengembangan Flow masih sedikit kereta, terutama di sekitar integrasi OneDrive-nya. Saya merasa hampir mustahil untuk menelusuri senarai folder yang panjang, misalnya, dan saya harus memasukkan folder yang ingin saya gunakan secara manual. Di sebalik masalah gigi ini, Flow berkembang dengan baik sebagai pengganti Pipa Yahoo yang hilang, walaupun dirancang untuk dunia API yang kita miliki sekarang, bukan sekadar HTTP, RSS, dan XML.

Flow adalah perkhidmatan yang masuk akal dengan cepat, bahkan untuk yang tidak memprogram Cukup mudah untuk memulakan dengan menyesuaikan templat, tetapi setelah anda membina aliran anda sendiri, susun atur grafik aliran dan blok program dengan cepat masuk akal. Sekiranya anda ingin melampaui templat dan tindakan lalai, maka anda perlu membiasakan sintaks RESTful API. Sokongan Flow untuk bahasa penerangan Swagger API harus mempermudah, sekurang-kurangnya di mana laman web dan perkhidmatan menawarkan definisi Swagger.

Dengan alat seperti Flow dan PowerApps, Microsoft akhirnya melayani khalayak pemaju yang terdiri daripada pekerja maklumat yang ingin menyelesaikan masalah kecil. Flow bukan alat pengaturcaraan untuk tujuan umum, tetapi tetap kuat dan fleksibel. Flow adalah jalan masuk ke gaya pengembangan aplikasi baru, dan ia boleh digunakan oleh semua orang.