6 cara Alibaba Cloud mencabar AWS, Azure dan GCP

Kebanyakan orang sekarang telah mendengar tentang Alibaba, konglomerat gergasi China, dengan kepentingan perniagaan yang merangkumi peruncitan, perkhidmatan kewangan, logistik, media, dan penjenamaan dan pemasaran digital. Tunjang teknologi yang menyokong unit perniagaan ini, Alibaba Cloud, adalah penyedia awan ketiga terbesar di dunia, di belakang Amazon Web Services dan Microsoft Azure. Dan sementara Alibaba Cloud memberikan persembahan yang serupa dengan AWS, Microsoft Azure, dan Google Cloud, ia mempunyai beberapa kejutan.

Sebagai pendatang baru yang relatif ke pasaran awan antarabangsa, Alibaba Cloud mempunyai poket yang dalam, dan keinginan yang kuat untuk mendahului Amazon secara global. Pada bulan April tahun ini mereka mengumumkan rancangan untuk melabur $ 28 bilion dalam infrastruktur selama 36 bulan ke depan. Adakah saya menyebutkan bahawa mereka mempunyai poket dalam? Pelaburan ini akan digunakan untuk membina pusat data, sistem operasi khusus, dan semikonduktor untuk penyelesaian dipercepat perkakasan.

Untuk meletakkan Amazon dan Alibaba dalam perspektif dengan cepat, ingatlah bahawa Amazon adalah penjual semula. Mereka memiliki inventori dan rantaian bekalan dan menjual terus kepada pelanggan. Alibaba adalah pasar, dan hanya menghubungkan pembeli dan penjual. Ini mempunyai beberapa akibat. Pertama, rantaian bekalan Amazon dan sistem pengurusan inventori dianggap kelebihan daya saing, jadi anda tidak akan melihat mereka menjual penyelesaian rantaian bekalan yang memanfaatkan pengalaman mereka. Kedua, margin keuntungan jauh lebih tinggi untuk Alibaba (23.3 peratus berbanding 4.1 peratus Amazon pada 2019). Ini memberi Alibaba Cloud lebih banyak wang untuk dilaburkan kembali ke dalam penawaran mereka.

Berikut adalah enam cara Alibaba Cloud mengalahkan atau menyaingi penyedia awan terkemuka lain. 

Jumlah perkhidmatan tertinggi

Perkhidmatan Web Amazon mempunyai 175 perkhidmatan. Pada separuh terakhir 2019 Alibaba mengumumkan 597 produk baru dan 300 penyelesaian untuk portofolio. Terdapat secara harfiah sesuatu untuk semua orang di sini. Oleh itu, pilihannya sangat banyak. Alibaba Cloud mensasarkan kedua-dua perusahaan dan SMB, dan pasti ada jalan keluar, dari penternakan babi (benar-benar) hingga pembiayaan yang memenuhi keperluan anda, jika anda dapat mencarinya. (Petunjuk: Dapatkan pasangan untuk membantunya sekiranya anda sedang bersiap di Asia.)

Penyimpanan komputasi

Penyimpanan komputasi adalah idea lama yang waktunya akhirnya tiba. Memandangkan sejumlah besar data yang diproses hari ini, tidak ada pilihan selain mengoptimumkan jalur perkakasan yang diambil data dari cakera ke aplikasi, dan menekan pengiraan sedekat mungkin dengan penyimpanan. Draf standard untuk penyimpanan komputasi dikeluarkan pada bulan Disember 2019, tetapi perkakasan proprietari untuknya juga ada, kebanyakannya terhad pada komputer peribadi mewah seperti siri Nvidia DGX.

Oleh kerana Alibaba Cloud menyokong kumpulan e-commerce Alibaba, ia digunakan untuk memproses sejumlah data yang benar-benar luar biasa, dengan akses latensi rendah yang sama mengagumkan. Contohnya, semasa “single day” pangkalan data Alibaba Cloud PolarDB memproses Nilai Barang Dagangan Kasar (GMV) bernilai $ 30 bilion dalam 24 jam, dengan lonjakan besar pada jam pertama $ 12 bilion, ketika pembeli bergegas membeli sebelum peniaga kehabisan stok. Dengan begitu banyak pendapatan yang dipertaruhkan, anda dapat melihat mengapa Alibaba Cloud memberikan banyak perhatian kepada pangkalan data yang menyokong acara tersebut - dan salah satu teknik yang mereka gunakan adalah penyimpanan komputer.

Terdapat banyak simpanan komputer, dan ia berkembang dengan pesat. Pada tahap yang paling asas, PolarDB menggunakan FPGA untuk melakukan pemampatan data yang telus, di mana data tersebut disahkompresi dalam jalur data dan pemacu kernel tidak mengetahui perbezaannya. Ini boleh mengakibatkan pengurangan hingga 50% pada waktu pertanyaan untuk beberapa pertanyaan yang paling biasa, dan rata-rata sekitar 30%. Ini hanya dengan tekan-tekan pemampatan, dan masih ada beberapa prestasi yang akan diekstrak semasa firmware tambahan dikembangkan.

Keserasian dan prestasi pangkalan data

PolarDB adalah tawaran pangkalan data utama untuk pelanggan Alibaba dengan kes penggunaan throughput data yang tinggi. Ia menggunakan InnoDB sebagai mesin penyimpanan, sama dengan MySQL, tetapi banyak diubahsuai untuk digunakan sebagai pangkalan data asli cloud. PolarDB dirancang dengan mempercepat perkakasan, seperti penyimpanan komputasi yang disebutkan sebelumnya, dan menggunakan RDMA untuk menyambungkan storan dan mengira node, menghilangkan kemacetan I / O.

Alibaba mengambil langkah yang agak berbeza untuk penghijrahan pangkalan data. Daripada menawarkan pangkalan data proprietari bersama alat migrasi, mereka menjadikan PolarDB serasi dengan kebanyakan pangkalan data yang digunakan di persekitaran komersial. Terdapat versi yang dapat menjalankan pertanyaan dari MySQL, PostgreSQL, dan sebahagian besar Pangkalan Data Oracle. Dengan reka bentuk, anda mungkin boleh menjalankan aplikasi anda tidak berubah pada PolarDB. Ini adalah jalan yang jauh lebih mudah ke awan daripada memindahkan logik aplikasi.

Rangkaian Awan Awan (CEN)

Alibaba Cloud mengendalikan rangkaian antara wilayah mereka sendiri, yang bermaksud bahawa anda dapat mengawal kependaman dan lebar jalur antara bahagian aplikasi anda yang beroperasi di kawasan yang berlainan. Penyedia lain menggunakan Internet awam untuk menghubungkan kawasan, membiarkan anda berada di belas kasihan kesesakan wilayah. 

Alibaba Cloud mencapainya melalui penawaran rangkaian yang ditentukan perisian mereka, Cloud Enterprise Network, rangkaian global untuk membina sistem perniagaan yang diedarkan dan awan hibrid. CEN adalah rangkaian sepenuhnya yang menghubungkan VPC (Virtual Private Clouds) dan VBR (Virtual Bridging Routers). Ini pada dasarnya adalah penyelesaian rangkaian maya kawasan-ke-wilayah. Ini sangat berguna untuk operasi di China, di mana Great Firewall sering memperkenalkan banyak kependaman. CEN menawarkan jaminan latensi dan lebar jalur, dan merupakan infrastruktur rangkaian yang sama yang digunakan oleh Alibaba untuk penawaran e-commerce mereka.

Anda boleh memanggil lebar jalur ke atas dan ke bawah dalam masa nyata melalui konsol web atau melalui API.

Otak Perisik

Walaupun Alibaba tidak akan memenangi sebarang anugerah pemasaran untuk penamaan yang inovatif, "Intelligence Brains" -nya menyelesaikan beberapa masalah yang sangat besar. Bagi saya, ini adalah salah satu persembahan Alibaba yang paling menarik dan inovatif, yang dimungkinkan, sebahagiannya, oleh persekitaran perniagaan dan politik yang komprehensif di mana mereka beroperasi. Ini menunjukkan apa yang dapat dibawa teknologi AI ke meja ketika dilaksanakan secara besar-besaran.

Walaupun bahagian teknologi tersedia dari Google, Microsoft, dan Amazon, anda memerlukan penyepadu sistem untuk merancang, membina, menguji, dan menyokong penyelesaian terakhir. Penawaran Alibaba adalah penyelesaian giliran, atau sebagai kunci ganti seperti yang dapat diperoleh oleh sesuatu yang begitu besar, disokong secara langsung oleh vendor.

Alibaba Cloud ET Brains direka untuk berfungsi sebagai platform pintar untuk menyelesaikan masalah perniagaan dan sosial yang kompleks. Terdapat Otak untuk Bandar Pintar, Perubatan, Pembuatan, Penerbangan, Alam Sekitar, dan Kewangan. Setiap Otak adalah penyelesaian kompleks yang memerlukan beberapa halaman untuk melakukannya dengan adil. Di sini saya akan membahas dua, City Brain dan Financial Brain, untuk memberi anda idea mengenai persembahan.

City Brain, yang saat ini dikerahkan di Hangzhou, sebuah kota yang berjumlah 21 juta di timur China, menguruskan aliran lalu lintas, pengangkutan awam, dan keselamatan masyarakat dengan menggabungkan peristiwa dan penggera dari sensor yang terletak di seberang kota. Sekiranya penggera mengesan kebakaran, ambulans dan kru bomba dihantar, laluan terpantas melalui lalu lintas dihitung, dan lampu isyarat diuraikan, mempercepat waktu ketibaan mereka hingga 49%.

Dalam versi 2.0, City Brain meningkatkan perkhidmatan kebakaran dengan memberikan maklumat mengenai tekanan air, jumlah dan lokasi hidran kebakaran di daerah tersebut, dan lokasi saluran paip gas dan infrastruktur kritikal lainnya.

City Brain juga digunakan untuk meningkatkan pengangkutan awam dengan memeriksa video, isyarat Wi-Fi, dan isyarat pembawa telco dan mengira jumlah penumpang yang optimum. Berdasarkan kapasiti semasa, ia dapat mengubah rute ulang-alik dan bas, mengoptimumkan penghantaran teksi, dan menyesuaikan frekuensi bas untuk meminimumkan kelewatan.

Ini berbunyi seperti bar sisi di majalah sains, tetapi ini adalah tawaran komersial dari Alibaba Cloud. New York, adakah anda membaca ini? 

Aplikasi kewangan di luar kotak

Dalam industri perkhidmatan kewangan yang sangat terkawal, memulai dari awal memerlukan banyak sumber daya, tidak hanya untuk mengatasi tantangan pengawalseliaan, tetapi juga untuk mengatur dan mengoperasikan mesin IT yang diperlukan untuk membuatnya berfungsi.

Kredit adalah perniagaan yang baik, asalkan Anda dapat mengambil risiko yang dimodelkan dengan baik, kerana ada banyak orang "tidak bank" di negara-negara membangun. Tetapi memandangkan margin yang rendah, bagaimana anda boleh menawarkan kredit dan masih memperoleh keuntungan? Otak Kewangan menawarkan penyelesaian.

Di sini, pemodelan risiko kredit ditawarkan sebagai penyelesaian yang lebih kurang, dengan templat kad skor, sekumpulan pemboleh ubah model yang biasa digunakan, dan aliran kerja untuk pemodel yang siap digunakan. Cukup tambahkan data anda sendiri, ubah model, dan anda mendapat tawaran kredit segera. Saya tidak akan menggunakannya untuk memodelkan risiko kredit yang besar, tetapi sangat sesuai untuk pinjaman mikro. Model boleh digunakan sebagai API RESTful dalam perkhidmatan EAS PAI (Platform for AI), sehingga pihak ketiga (katakanlah, sebuah department store atau kedai runcit tempatan) dapat bergabung dengan platform kredit anda, yang memungkinkan ekosistem rakan kongsi.

Model perniagaan ini mengingatkan saya kepada MVNO (Operator Rangkaian Maya Bergerak), yang tidak memiliki atau mengendalikan infrastruktur rangkaian apa pun, sebaliknya memajaknya dari penyedia telekomunikasi. MVNO bersaing dalam operasi yang efisien, perkhidmatan pelanggan, pemasaran, dan kegunaan aplikasi. Begitu juga dengan menggunakan Otak Kewangan, permulaan di ruang kredit dapat menyewakan infrastruktur operasi mereka dan fokus pada bahagian tambah nilai perniagaan.

Bawa kunci anda sendiri

Alibaba Cloud baru-baru ini mengumumkan kemampuan untuk "membawa kunci anda sendiri" untuk memberikan perlindungan data dari hujung ke hujung pada waktu rehat. Penyedia awan utama yang lain memiliki ini untuk sementara waktu, tetapi dengan ketegangan perdagangan antara China dan AS pada tahap tertinggi sepanjang masa, langkah ini membawa langkah keselamatan kepada syarikat yang mempertimbangkan Alibaba. Kriptografi pasca-kuantum (di mana China nampaknya mempunyai kelebihan), data anda semestinya selamat di mana sahaja ia berada di ekosistem Alibaba.

Pokoknya

Alibaba Cloud mempunyai sekumpulan persembahan yang mengagumkan, disesuaikan secara unik untuk pasaran Asia. Di banyak bidang, seperti harga, keluasan produk, dan kedalaman, mereka mengalahkan persembahan persaingan. Kelemahan terbesar mereka pada pendapat saya adalah tidak berpengalaman menjual ke pasaran Barat. Semuanya ada, tetapi pra-penjualan teknikal, penjualan langsung, sokongan, dan jangkauan / keterlibatan pemaju mereka jauh ketinggalan berbanding AWS, Azure, dan GCP. Itulah sebabnya anda tidak banyak mendengar tentang mereka.

Sekiranya anda menetap di Asia, Alibaba Cloud adalah pilihan yang jelas. Sekiranya anda menyiapkan tempat lain, dan bersedia melakukan usaha, kecekapan kos mungkin menjadikan Alibaba patut dipertimbangkan. Sebilangan besar teknologi canggih untuk pusat data (misalnya penyimpanan komputasi) nampaknya digunakan di sini terlebih dahulu dan dalam jumlah produk yang lebih banyak untuk menyokong lembu tunai e-dagang Alibaba. Pelanggan lain (seperti kami) dapat menikmati penambahbaikan yang dilakukan di sana.