Jaws mengambil sedikit daripada penggunaan aplikasi AWS Lambda

Rangka kerja pengaturcaraan sumber terbuka baru Jaws mendakwa ia dapat digunakan untuk membuat "aplikasi tanpa server" di Amazon AWS Lambda - aplikasi yang terdiri daripada lebih sedikit daripada potongan kode yang dihubungkan oleh API, tanpa infrastruktur pelayan formal.

Dilancarkan semasa sesi breakout di AWS Re: Invent, Jaws adalah anak sulung pemaju Austen Collins dan jurutera DoApp Ryan Pendergast. Jaws menggunakan kod Node.js atau Java 8 yang ada ke AWS Lambda melalui antara muka baris perintah, dan menerapkan struktur umum dan metodologi automasi pada lambda yang digunakan.

Dalam gelongsor yang terbuka untuk umum dengan sesi pelarian, Collins dan Pendergast memperincikan Jaws dalam reka bentuk tanpa pelayan, dengan banyak fungsi yang biasanya dikendalikan oleh pelayan yang berdiri sendiri yang diberikan kepada utiliti AWS. Daripada memusingkan pelayan yang lengkap untuk menangani permintaan dari Web, aplikasi Jaws dapat menggunakan AWS API Gateway sebagai front end.

Jaws juga dapat memanfaatkan sumber daya Amazon yang ada untuk penyebaran dan pengurusan, daripada berusaha memberikan ciri serupa dari awal. Ini sebahagiannya disebabkan oleh Gateway dan Lambda secara automatik menangani pembatasan dan penskalaan kadar, serta ketersediaan pembalakan dan metrik di platform AWS. Tetapi Jaws juga memanfaatkan templat CloudFormation untuk menggunakan sumber daya, jadi kemampuannya ditentukan melalui mekanisme yang biasa dilakukan oleh pengguna AWS.

Rahang juga menolong dengan kos. Matematik untuk senario 16,000 permintaan per hari berfungsi hingga 5 sen sehari untuk aplikasi Lambda, berbanding $ 2.97 setiap hari untuk dua contoh EC2 yang dibayar setahun sebelumnya. Menyebarkan dengan "sesedikit mungkin," sebagaimana yang dibuat oleh pembuat kerangka kerja, adalah keuntungannya sendiri, kerana pengguna Jaws tidak perlu menyelenggara pelayan atau menguruskan infrastruktur kontena.

Satu kemungkinan masalah dengan Jaws sebenarnya lebih banyak mencerminkan AWS itu sendiri. Oleh kerana AWS - Lambda, Gateway, dan semua - adalah hak milik, penguncian aplikasi mungkin disebabkan oleh pembuatan aplikasi Lambda-centric dengan Jaws. Yang mengatakan, Jaws berlesen MIT, dan perkhidmatan Amazon adalah antara yang paling difahami dan paling dicontohi (di peringkat API) dalam perniagaan.

Jaws masih dalam keadaan awal dan protean, dengan peningkatan terakhir kepada 1.3 melanggar keserasian dengan versi sebelumnya untuk ciri-ciri tertentu. Peta jalan produk memperincikan perbaikan semasa dan masa depan (1.4 disasarkan), dengan pasukan menumpukan perhatian pada item seperti aliran kerja yang lebih baik untuk CloudFormations dan perubahan pada REST API setelah kembali dari Re: Invent.