Perisian lama: Penyelamat dan momok IT

Sebilangan syarikat - seperti Apple - nampaknya berpendapat bahawa versi lama perisian mereka lenyap dari dunia apabila versi baru dikeluarkan. Bukan hanya itu tidak benar hari ini, ia juga  tidak  pernah berlaku.

Kerangka utama yang menjalankan aplikasi Cobol yang kritikal untuk misi masih ada hingga kini di syarikat dan kerajaan utama. AS / 400 skrin hijau masih digunakan dalam jumlah besar. Sistem titik penjualan berasaskan Windows XP ada di mana-mana. Commodore Amiga kuno masih menggunakan panas dan AC untuk sistem sekolah. Sistem DOS masih digunakan di seluruh dunia. Saya ragu kita akan melihat pembasmian Windows XP dalam tempoh 30 tahun akan datang.

Sebanyak kami ingin melancarkan tongkat sihir dan semuanya ditingkatkan secara ajaib ke versi terbaru tanpa kerumitan atau masalah, itu tidak akan berlaku. Mengabaikan kenyataan yang ketara ini dari sudut pandang vendor atau pelanggan tidak ada gunanya - cukup kerap, ini menyukarkan kita.

Sesiapa yang telah menghabiskan cukup banyak masa dalam IT sudah biasa dengan fenomena yang muncul sebagai satu siri masalah kecil individu yang membentuk sekatan jalan raya yang melintasi jalan yang nampaknya mudah. Contoh biasa ialah ketidakcocokan antara penyemak imbas yang sedang anda gunakan dan UI pentadbiran berasaskan Web yang anda cuba akses, di mana klien tidak memasang versi Flash yang betul atau memerlukan pemalam yang dikemas kini agar berfungsi - atau dalam keadaan terburuk, di mana UI Web enggan berfungsi sama sekali melainkan versi penyemak imbas yang lebih lama dijalankan.

Sekiranya semua yang anda ingin lakukan adalah mengubah tetapan kecil yang memerlukan masa lebih kurang satu minit, muat turun dan kemas kini 10 atau 20 minit yang diperlukan untuk sampai ke sana boleh menjadi menjengkelkan. Perlu membina keseluruhan VM dengan perisian lama untuk sampai ke sana jauh lebih buruk.

Kemudian terdapat sebilangan besar penyelesaian perkakasan dan perisian peringkat menengah dan perusahaan yang mempunyai kebergantungan pada pakej pelanggan kuno sekarang untuk melaksanakan pengurusan atau pentadbiran apa pun. Sebaik-baiknya, kemas kini firmware tersedia yang meringankan sekatan ini, tetapi itu pasti tidak selalu berlaku.

Terdapat banyak infrastruktur di mana komponen kritikal berusia beberapa tahun sekurang-kurangnya dan berfungsi dengan sempurna, tetapi telah diabaikan atau "diakhiri" oleh pengeluar. Dalam beberapa kes, ia hanya dapat dikendalikan melalui kotak Windows XP yang menjalankan IE6 dan Java 5. Dalam banyak kes, alat itu mahal, alat khusus industri seperti peralatan pembuatan, sistem kawalan persekitaran, sistem keselamatan, atau penyelesaian lain yang tidak mudah atau diganti dengan murah.

Bukan perkara biasa untuk melihat Windows XP, Windows 2000, dan bahkan sistem Windows NT yang menjalankan perisian kawalan pembuatan. Perisian biasanya hanya berjalan di bawah versi tersebut atau memerlukan perisian yang disertakan dengan sekatan yang sama.

Semua orang tahu ini adalah tanggungjawab, tetapi menaik taraf sistem mungkin mustahil selain daripada peningkatan borong yang sangat mahal dari keseluruhan barisan pembuatan, atau mungkin memerlukan puluhan atau ratusan ribu dolar untuk dibelanjakan untuk lesen perisian. Apabila berhadapan dengan pilihan antara mengekalkan beberapa sistem lama atau menggantikan perkakasan dan perisian yang berfungsi dengan sempurna, kaunter kacang hampir pasti akan memilih yang pertama. Ergo, kotak Windows 2000 akan "diperbaiki" secara berkala.

Bahaya berlaku apabila vendor perisian berhenti menyediakan versi perisian lama. Saya tidak semestinya bercakap mengenai sistem operasi, tetapi elemen asas lain. Apabila vendor perisian mengeluarkan pelepasan lama dari laman web muat turunnya, ia memaksa pentadbir yang berusaha membina semula sistem yang lebih lama untuk mencari pakej-pakej tersebut di tempat lain, biasanya dari sumber yang tidak boleh dipercayai sepenuhnya. Seiring berjalannya waktu, masalah ini hanya bertambah buruk. Sekiranya versi lama dihidupkan, adalah lebih selamat bagi vendor untuk menyediakan muat turun yang dapat disahkan dan tidak disokong sepenuhnya daripada mengeluarkannya sepenuhnya dan memaksa orang menggunakan sumber yang boleh dipersoalkan.

Isu lain adalah sekatan keselamatan yang terlalu kuat yang secara berkesan menyekat alat tertentu agar tidak berfungsi. Java 7 dan Java 8 menyekat sijil SSL yang tidak dipercaya, misalnya, jadi jika anda cuba mengakses aplikasi pengurusan berasaskan Java dalaman melalui penyemak imbas dengan sijil yang ditandatangani sendiri, anda harus melalui banyak gelung untuk mendapatkan di sana. Kadang-kadang satu-satunya pilihan adalah menurunkan versi Java anda, yang biasanya akan mengacaukan aplikasi lain. Anda terkilan jika anda melakukannya dan terkutuk jika anda tidak melakukannya.

Ketergantungan pada sistem penuaan secara semula jadi membawa kepada prosedur penyelenggaraan dan pentadbiran yang semakin sukar dan berbahaya - tetapi dalam banyak kes, bahaya itu adalah hasil tiruan dan tidak perlu dari vendor yang menyekat akses ke pelepasan perisian yang lebih lama. Tidak ada yang mahu mengekalkan perisian yang lebih lama selamanya, dan pasti ada risiko keselamatan yang perlu dipertimbangkan, tetapi jangka hayat yang sangat pendek dari beberapa perisian akhirnya menyebabkan lebih banyak masalah, tidak sedikit.