Ulasan Tintri VMstore: Secepat kilat, murah seperti cakera

Dunia penyimpanan berada dalam keadaan pergolakan yang ketara, kerana peningkatan kemampuan flash dan keberadaan virtualisasi mencetuskan pendekatan baru dan inovatif untuk rangkaian penyimpanan back-end. Di antara syarikat penyimpanan baru di barisan hadapan revolusi ini adalah Tintri, yang pengasasnya keluar dari syarikat seperti VMware dan Data Domain. Perkakas VMstore Tintri menggabungkan flash, disk, deduplikasi sebaris, dan keajaiban perisian lain untuk menyediakan penyimpanan berprestasi tinggi yang menjimatkan kos khusus untuk mesin maya.

Saya menguji Tintri VMstore dalam persekitaran VMware, tetapi pada Tintri OS 3.0 dan 3.1 (masing-masing tiba pada bulan Ogos dan November), VMstore juga menyokong Red Hat Enterprise Virtualization dan Microsoft Windows Hyper-V. Sebagai tambahan, Versi 3.1 menghadirkan kemampuan baru untuk pemulihan bencana melalui penyatuan yang ketat dengan Pengurus Pemulihan Laman Web VMware, penyulitan untuk data yang sedang dalam keadaan rehat, dan sokongan untuk skrip PowerShell.

ReplicateVM dan CloneVM adalah dua keupayaan Tintri yang menerapkan ciri-ciri yang juga terdapat dalam domain VMware. (ReplicateVM bukan sebahagian daripada produk asas dan memerlukan lesen tambahan.) Perbezaannya adalah bahawa ciri-ciri ini memanfaatkan seni bina Tintri untuk melakukan tugas replikasi dan pengklonan dengan kecekapan maksimum. CloneVM memiliki kemampuan untuk membuat klon dari gambar semasa atau yang lalu, serta di laman web terpencil. Begitu juga, SnapVM menambahkan sejumlah ciri untuk proses snapshot dengan kemampuan untuk meningkatkan hingga 128 tangkapan gambar per VM dan ribuan per penyimpanan data.

Seni bina Tintri

Inti reka bentuk Tintri adalah fokus pada mesin maya, bukannya jumlah atau LUN (nombor unit logik), sebagai objek pengurusan penyimpanan. Tugas pengurusan beroperasi secara langsung pada cakera maya, sementara pemantauan dilakukan di peringkat VM. Ini menjadikan VMstore sangat mudah dipasang dan dikendalikan. Bahagian penting lain dari seni bina Tintri adalah reka bentuk "flash first" yang dipatenkan oleh syarikat, yang memerlukan penulisan segala-galanya untuk flash dan berusaha menyimpan data panas di sana sehingga semua bacaan juga berasal dari peringkat flash.

Pada tahap tertinggi adalah pengurus protokol yang melacak semua I / O ke Kedai VM berdasarkan per-VM dan per-vDisk. Maklumat ini kemudian digunakan untuk memberikan kualiti perkhidmatan kepada VM individu. Ini memungkinkan untuk menjalankan beban kerja berprestasi campuran di penyimpanan data yang sama sambil memberikan prestasi yang diperlukan untuk masing-masing. OS Tintri menerapkan peningkatan prestasi tertentu seperti mengutamakan akses VM ke cakera pertukaran VMware untuk mengelakkan prestasi meningkat apabila had memori maya terlampaui.

Tintri menggunakan flash MLC kos rendah untuk mendapatkan harga terbaik bagi setiap gigabait storan flash. Ini memerlukan algoritma penulisan yang lebih mantap untuk mengatasi beberapa masalah flash yang wujud (dan bahkan lebih ketara dalam MLC daripada SLC yang lebih mahal), termasuk penguatan tulis yang disebabkan oleh perbezaan antara ukuran blok data khas yang ditulis ke cakera dan ukuran penghapusan blok pada peranti. Pengoptimuman khusus kilat lain termasuk meratakan haus yang berkesan dan pengumpulan sampah untuk mengekalkan keseimbangan antara ruang yang ada dan kitaran membaca, menulis, dan menghapus. Semua data yang ditulis untuk flash menggunakan proses pemampatan dan deduplikasi data sebaris untuk penggunaan yang paling cekap dari apa yang ditulis ke cakera.

Siri VMstore T800

Penawaran perkakasan terbaru Tintri semuanya membawa nombor model dalam siri T800 dan memberikan tiga tahap kapasiti yang berbeza. Perbezaan besar antara model adalah dalam jumlah simpanan mentah yang tersedia dalam flash dan spinning disk. Ketiga-tiga model mengekalkan nisbah kapasiti cakera keras sepuluh-ke-satu berbanding denyar. Ini adalah tipikal di antara sistem hibrid. Sebagai contoh, kedua-dua Microsoft dan VMware menggunakan nisbah yang sama ketika mengesyorkan konfigurasi sistem untuk produk Storage Server dan Virtual SAN mereka.

Setiap alat Tintri terdiri daripada pelayan dua simpul dengan CPU dan memori kelas perusahaan. Kedua-dua nod mempunyai akses ke perkakasan storan yang mendasari dan berfungsi dalam konfigurasi siap sedia. Data disimpan pada cakera menggunakan sistem fail berstruktur log, yang bermaksud VMstore tidak menggunakan RAID berasaskan perkakasan. (Sebaliknya, RAID6 disediakan oleh Tintri OS.) Tintri bukan sistem yang disatukan kerana anda sebenarnya tidak menjalankan VM secara langsung pada alat Tintri.

Di sisi perisian, OS Tintri menjalankan kernel Linux yang sangat dioptimumkan dengan sejumlah komponen sumber terbuka. Kunci untuk mengoptimumkan prestasi VM terletak pada menganalisis lalu lintas I / O ke setiap stor data dan mengenal pasti kemungkinan masalah prestasi. Sistem Tintri menawarkan instrumen yang mendalam dan bahkan fitur autodiagnostik yang mengirim data kembali ke laman pusat di mana analisis lebih lanjut dapat dicapai. Dengan data ini, Tintri dapat mengetahui masalah yang berpotensi - IOPS tinggi, latensi tinggi, langganan berlebihan - dan mengesyorkan penyelesaian kepada pelanggannya sebelum kerosakan tersebut dilakukan.

Banyak fungsi termasuk replikasi dan pergerakan data dikendalikan secara dalaman oleh Tintri OS. Tugas seperti mengklon VM dilakukan tanpa lalu lintas rangkaian yang cukup besar. Ini dapat dicapai sama ada melalui antara muka pengurusan Tintri atau melalui VMware vCenter menggunakan fungsi VAAI (VMware APIs untuk Array Integration). Untuk keselamatan data tambahan, anda boleh membeli VMstore dengan cakera sendiri. Cakera ini menggunakan enkripsi bit AES-256 dan tidak mempengaruhi prestasi atau kapasiti. Tintri juga menawarkan tambahan perisian untuk menyulitkan data semasa rehat yang berfungsi bersama dengan ReplicateVM.

Menguruskan VMstore

Kesederhanaan adalah nama permainan ketika menguruskan perkakas Tintri. Walaupun papan pemuka yang ringkas memberikan pandangan sekilas kepada pentadbir mengenai keseluruhan kesihatan sistem, sos rahsia untuk semua pengurusan perkakas Tintri hadir dalam bentuk API REST. Oleh itu, platform pengurusan adalah agnostik mengenai platform virtualisasi, kerana sebarang penyelesaian mesti melalui REST API untuk melakukan apa yang perlu dilakukan. VMstore juga menyediakan sekumpulan fungsi yang tersedia untuk automasi menggunakan alat skrip kegemaran anda. Di dunia Linux, bahasa pilihan skrip adalah Python, sementara untuk penyebaran berbasis Windows Anda akan menggunakan PowerShell.

Sumber-sumber Tintri dapat diuruskan dari dalam VMware vCenter juga. Gambar 1 menunjukkan Pelanggan Web vSphere dengan grafik prestasi dan maklumat Tintri dipaparkan. Dari paparan ini, anda dapat memahami prestasi keseluruhan dengan cepat serta kesan VM individu pada sistem. Pilihan Tintri di bawah tab Manage membolehkan anda memasukkan kelayakan untuk VMstore dan vCenter Server, serta mengkonfigurasi dan memantau jadual snapshot lalai.

Prestasi VMstore

Untuk ujian saya, saya diberi akses jauh ke Tintri Lightning Lab dengan tiga pelayan Dell PowerEdge R270 yang memainkan peranan sebagai host vSphere, masing-masing dengan memori 128GB dan dua CPU Intel E5-2620. Setiap sistem PowerEdge mempunyai sekurang-kurangnya satu sambungan rangkaian 10GbE ke pelbagai Tintri VMstores. Makmal tersebut merangkumi sistem VMstore T880, VMstore T620, dan dua sistem VMstore T540 (lihat Gambar 2). Seperti dalam tinjauan saya mengenai Virtual SAN VMware, saya menggunakan alat maya VMware I / O Analyzer untuk mensimulasikan bebanan kerja yang berbeza.

Saya menggunakan beban kerja Max IOPS yang sama untuk mengkaji kesan pelbagai VM dan beberapa hos pada prestasi VMstore. Hos tunggal dengan empat VM rata-rata sedikit kurang dari 30,000 jumlah IOPS sementara hos yang sama dengan lapan VM meningkatkan jumlahnya menjadi sekitar 35,000 IOPS. Berpindah ke dua hos dengan empat VM masing-masing menaikkan angka menjadi 64,000 IOPS. Tiga tuan rumah dengan empat VM masing-masing mendorong jumlah ke kanan pada 75,000 IOPS. Semua ujian ini dilakukan pada hos T880 terbaru. Ujian serupa pada T620 menghasilkan bilangan yang agak rendah.

Harga untuk VMstore T820 bermula pada $ 74,000 dan merangkumi 1.5 TB simpanan flash dan 20 TB ruang cakera mentah. VMstore T820 kelas bawah dilengkapi dengan rangkaian 1GB, sementara dua model kelas atas dihantar dengan kad rangkaian 10GB. Harga senarai untuk VMstore T850 dengan flash 5.3TB dan ruang cakera mentah 52TB adalah $ 160,000. Harga senarai untuk VMstore T880 teratas dengan 8.8TB denyar dan 78TB cakera mentah adalah $ 260.000.

Pada akhir terendah, VMstore T820 mewakili nilai yang signifikan bagi organisasi yang ingin meningkatkan prestasi penyimpanan VM mereka. Walaupun jumlah simpanan mentah untuk VMstore T820 mungkin tidak begitu banyak, penyimpanan yang berkesan selepas pemampatan dan deduplikasi boleh mencapai tiga hingga lima kali ganda dari kapasiti mentah.

Pendekatan Tintri yang pertama, berorientasikan VM untuk penyimpanan pusat data telah menghasilkan produk storan berprestasi tinggi yang tidak hanya menjaga kos sesuai dengan susunan storan cakera tradisional, tetapi memerlukan sedikit usaha untuk memasang dan mengurus. Pemantauan mendalam Tintri menyediakan cara untuk mengesan prestasi sistem dan mengenal pasti potensi masalah yang timbul dengan melampaui langganan yang tersedia. Penambahan simpul sederhana meningkatkan prestasi dan jumlah simpanan dengan lancar. Penambahan sokongan untuk virtualisasi Microsoft dan Red Hat membawa dimensi fleksibiliti baru untuk lini produk ini dan memperluas potensi pelanggan.

Kad Markah Ketersediaan (20%) Kebolehoperasian (10%) Pengurusan (20%) Prestasi (20%) Skalabiliti (20%) Nilai (10%) Markah keseluruhan
Tintri VMstore T800 Series 9 9 9 9 10 9 9.2