Ubuntu berbanding Linux Mint: Mana yang lebih baik?

Ubuntu berbanding Linux Mint

Ubuntu dan Linux Mint adalah dua distribusi desktop yang terkenal di sekitar. Kedua-duanya sangat popular di kalangan pengguna Linux, tetapi mana yang lebih baik? Oleh kerana setiap pengedaran ini banyak ditawarkan, sukar untuk memilih antara mereka. Nasib baik, seorang penulis di Linux dan Ubuntu mempunyai perbandingan yang berguna antara Linux Mint dan Ubuntu.

Mohd Sohail melaporkan untuk Linux dan Ubuntu:

Ubuntu dan Linux Mint mempunyai banyak hal untuk mereka dan memilih satu daripada yang lain. Perbezaan utama antara keduanya adalah bagaimana ia dilaksanakan dari segi Antaramuka Pengguna dan sokongan. Di antara citarasa lalai, (Ubuntu Unity dan Mint Cinnamon), tidak mudah mengesyorkan satu daripada yang lain. Ubuntu mengalami banyak reaksi kerana Unity walaupun dianggap lebih moden dari keduanya, sementara Cinnamon dianggap lebih tradisional tetapi kelihatan agak kuno.

Canonical telah melakukan tugas yang hebat dalam menjaga Ubuntu stabil dan selamat. Mereka juga berusaha agar pakej rasmi mereka tetap baru dan sentiasa dikemas kini. Mereka meletakkan infrastruktur mereka sendiri (yang Mint bergantung). Mereka menyediakan titik untuk beralih pengguna OS dan syarikat.

Tetapi desktop dan menu Mint mudah digunakan sementara pemuka Ubuntu agak membingungkan terutama bagi pengguna baru. Ini adalah pintu masuk yang dilalui oleh bekas pengguna Windows dan dengan itu adalah yang paling mesra bagi orang-orang seperti itu. Mint memberikan lebih banyak dari segi perisian yang telah dipasang sebelumnya tetapi mencari dan memasang perisian dari Pusat Perisian Ubuntu boleh menjadi lebih mudah.

Oleh itu, saya memilih Mint berbanding Ubuntu, tetapi jangan salah faham, Ubuntu dengan Unity sangat hebat setelah anda mengetahui apa yang anda mahukan. Tetapi dengan Canonical mengejar penyatuan desktop dan mudah alih dengan Unity 8, saya percaya Linux Mint dalam keadaannya sekarang lebih unggul daripada Ubuntu. Mint mungkin "Ubuntu dilakukan dengan lebih baik". Secara keseluruhan, Linux Mint with Cinnamon terasa jauh lebih digilap daripada Ubuntu dengan Unity.

Lebih banyak lagi di Linux dan Ubuntu

Perbandingan Ubuntu dan Linux Mint menarik beberapa komen dari pembaca blog:

Bolski : "Sayangi Ubuntu dan anda mempunyai pilihan. Unity bukan untuk saya dan bagi saya, apa yang mereka cuba lakukan adalah apa yang gagal dilakukan Microsoft dengan Windows 8: desktop bersatu untuk mudah alih dan PC. Masalahnya, PC BUKAN peranti sentuh mudah alih. Sebenarnya, kedua-dua anak perempuan saya mempunyai peranti skrin sentuh (satu netbook ASUS dengan Windows 10, satu lagi MacBook iOS). Saya tidak tahan dengan skrin sentuh. Ia tidak berfungsi.

Saya faham apa yang mereka cuba lakukan dengan Unity. Saya benar-benar melakukannya dan saya memuji mereka, tetapi kadang-kadang juga terasa terhad, yang merupakan sesuatu yang saya suka mengenai Linux secara umum dan persekitaran desktop yang lain. Keupayaan untuk menyesuaikan desktop dengan kehendak anda. Bagi saya, adalah satu perkara untuk memberikan desktop yang "disatukan", tetapi ia adalah perkara yang berbeza apabila dibatasi dalam perkara yang dapat anda sesuaikan. Itu bagi saya bertentangan dengan "kebebasan" Linux. Sudah tentu, orang lain akan berdebat mengenai Mint termasuk perisian proprietari secara lalai. Ada juga yang tidak menyangka pemasangannya dibenarkan. Itu juga menyekat "kebebasan" yang seharusnya ditawarkan oleh Linux. Saya masih ingat ketika saya menggunakan Linux ketika mula-mula keluar betapa hebatnya akhirnya mempunyai Unix di PC peribadi saya di rumah. Kemudian bertahun-tahun kemudian,orang menjerit meminta sokongan vendor untuk perkakasan, dan lain-lain. Sekarang kita memilikinya, dan ada orang yang mengatakan untuk tidak menggunakannya. Membuat saya menggaru kepala. Pada akhirnya, pilihan. Anda boleh memilih untuk memasang perisian proprietari tersebut atau tidak, tetapi tidak menghadkan akses kepada mereka yang menginginkannya.

Tetapi artikel hebat dan ini menunjukkan bahawa sama ada distro adalah pilihan yang baik bergantung pada apa yang anda mahukan, dan apa yang bagus adalah, walaupun dengan distro Unity lalai Ubuntu, anda boleh memasang pengganti desktop KDE, XFCE, Cinnamon dan lain-lain dengan mudah, atau hanya memilih betulkan distro desktop config ISO dan pasangkannya dengan cara itu. Pilihan bagus untuk dimiliki. Perpaduan bukan hanya untuk saya, walaupun saya semakin menerimanya, tetapi saya lebih suka Cinnamon, tetapi hanya saya. Cubalah semuanya dan tentukan sendiri. Setiap orang mempunyai selera yang berbeza, seperti yang dijelaskan oleh artikel ini, tetapi anda tidak boleh salah dengan Ubuntu atau Mint. Kedua-duanya adalah pilihan yang sangat baik. "

Harmlessdrudge : “Saya telah menggunakan kedua-duanya selama bertahun-tahun. 1 mata dalam 100 menjelaskan perbezaan populariti? Saya tidak fikir begitu. "

SteveA : "Saya lebih suka Mint daripada Unity, bukan hanya untuk diri saya sendiri untuk pengguna" baru ".

Saya telah menggunakan Gnome 3 Shell, yang memiliki "rasa" yang serupa dengan Unity, dan saya sangat menyukainya, tetapi ia mempunyai kurva belajar untuk memahami sistem pelancar dan menu. Saya dapati menggunakan ruang kerja yang berbeza satu kelebihan besar ketika menggunakan Gnome 3 atau Unity. Cuma dua sen saya. Ulasan yang baik! "

Rouillardjos : "Saya rasa Mint dengan lebih banyak" tingkap "seperti antara muka menang untuk sebahagian besar pengguna (sekurang-kurangnya antara kedua-duanya) Distrowatch.com pilihan distro telah bercakap."

Jymm : “Bagaimana dengan Ubuntu Mate? Mate adalah desktop pilihan saya. "

Lebih banyak lagi di Linux dan Ubuntu

DistroWatch mengkaji OS SD 0,4 Loki

OS dasar telah lama terkenal dengan GUI yang dipermudahkan yang menampilkan desktop Pantheon. DistroWatch melakukan tinjauan OS SD 0.4 dan hadir dengan perasaan bercampur-campur mengenai keseluruhan pengalaman.

Jesse Smith melaporkan untuk DistroWatch:

Saya mempunyai kesan campuran OS 0,4 yang sangat rendah dan saya masih tidak pasti bagaimana perasaan saya mengenai pengedarannya setelah seminggu digunakan. Pada awal saya menghadapi banyak masalah kecil. Pengedaran tidak begitu baik dengan persekitaran ujian saya, memberi saya masalah video di desktop dan juga masalah prestasi dan masalah antara muka di VirtualBox. Pengurus perisian mengunci saya dan banyak meminta kata laluan saya selama beberapa hari pertama saya menggunakan pengedaran sementara saya menambahkan aplikasi tambahan. Desktop Pantheon memang menawarkan sedikit fleksibiliti, tetapi bukan tahap penyesuaian yang biasa saya gunakan dari Plasma, Lumina atau MATE dan kadang-kadang saya terlepas dari itu. Sebelumnya saya sebutkan ketika pengguna tidak dapat masuk (sama ada dari kata laluan yang salahblok ibu bapa atau akaun terkunci) tidak ada mesej ralat yang saya rasa saya akan memburukkan beberapa pengguna. Memasang penyemak imbas Epiphany selama satu hari hanya untuk kembali bekerja pada hari berikutnya memberi kesan bahawa sekolah rendah tidak dapat dipecahkan.

Walaupun aspek pengedaran di atas mengganggu saya, saya harus memberikan banyak penghargaan kepada para pembangun kerana melakukan banyak perkara dengan baik. elementary memang mempunyai reka bentuk desktop yang tidak biasa dibandingkan dengan sebilangan besar pengedaran Linux yang lain dan saya rasa pembangunnya melakukan kerja yang hebat untuk merancang antara muka mesra pendatang baru. Terdapat rasa kuat bahawa desktop ini dirancang dengan mempertimbangkan bekas pengguna OS X atau pengguna Android semasa. Melihat grid menu aplikasi dan AppCenter khususnya, terdapat keakraban yang sangat mudah alih. Panel kawalan agak serupa dengan yang mungkin kita dapati ketika menjalankan desktop MATE atau Cinnamon, tetapi sekali lagi ada gaya yang saya rasa akan terasa biasa bagi sesiapa yang menggunakan telefon pintar.

Menu aplikasi asas senang dipotong dan ini mungkin perkara yang baik. Para pembangun nampaknya bergantung pada AppCenter untuk menyampaikan aplikasi tambahan dan saya fikir ini adalah pendekatan yang akan berfungsi untuk mereka.

Sekarang pendapat keseluruhan saya tentang OS 0.4 dasar adalah bahawa terdapat beberapa idea reka bentuk yang hebat di tempat kerja, tetapi banyak kelebihan dalam pelaksanaannya. Melihat desktop, susun aturnya dan terutama ketika melihat kawasan pemberitahuan yang teratur (dan dapat disenyapkan), jelas banyak pemikiran telah masuk ke dalam reka bentuk. Walau bagaimanapun, saya menghadapi beberapa kunci atau gangguan yang mungkin akan menolak pendatang baru reka bentuk yang cekap ini akan menarik. Mudah-mudahan masalah yang saya hadapi dapat diselesaikan tepat pada masa akan datang, kerana saya suka gaya dan pendekatan SD yang diambil.

Lebih banyak lagi di DistroWatch

Ciri-ciri baru Linux Mint 18.1

Pembangun Linux Mint telah bekerja keras untuk menyelesaikan versi 18.1, yang akan dilancarkan pada akhir tahun ini. Linux Mint 18.1 telah dijuluki "Serena" oleh pembangunnya, dan entri baru-baru ini di Linux Mint Blog mempunyai beberapa maklumat menarik mengenai fitur barunya.

Laporan Clem untuk Linux Mint Blog:

Linux Mint 18.1 diberi nama kod rasmi hari ini. Ini akan disebut "Serena" dan ia akan menerima repositori barunya dalam beberapa hari mendatang. MATE 1.16 sudah habis dan Cinnamon 3.2 hampir di sudut jalan.

Linux Mint 18.1 akan dilancarkan pada bulan November / Disember 2016 dan akan disokong hingga tahun 2021. Peningkatan dari Linux Mint 18 ke Linux Mint 18.1 akan dikendalikan oleh Update Manager. Ia akan selamat dan senang dilaksanakan.

Salah satu perubahan yang paling ketara dalam Cinnamon 3.2 adalah penghapusan "box pointer". Menu applet dan meja tulis kelihatan berbeza dari sebelumnya. Mereka kehilangan jurang yang sebelumnya mereka miliki dengan panel atau meja tulis, dan tautan runcing khas yang mereka warisi dari GNOME Shell.

Selain menunjukkan cermin berdasarkan lokasi anda, alat Sumber Perisian kini menyokong cermin "di seluruh dunia". Cermin ini adalah cermin global IP mana pun, iaitu mereka mempunyai pelayan di kawasan yang berlainan di dunia dan mengalihkan permintaan anda ke yang paling dekat dengan anda.

Sokongan untuk bahasa juga ditingkatkan. Pengesanan paket bahasa kini memeriksa pemeriksa ejaan, fon dan pelbagai pakej lain. Pemilihan dan pemasangan kaedah input juga dirancang sepenuhnya. Anda sekarang memilih bahasa yang anda minati, dan ini memasang sokongan untuk menaip dalam bahasa ini dan mengesyorkan kaedah untuk dipilih.

Lebih banyak lagi di Blog Mint Linux

Adakah anda terlepas bulat? Lihat halaman utama Eye On Open untuk mengetahui berita terkini mengenai sumber terbuka dan Linux .