Marimba melancarkan Castanet baru dengan fokus yang kurang berpusat pada Java

23 Jun 1998 - Pengumuman hari ini bahawa Marimba Inc. akan melepaskan versi berikutnya dari suite Castanetnya merupakan dorongan baru bagi syarikat itu, yang menjauh dari pendekatan berpusat pada Java, menurut Ketua Pegawai Teknologi Marimba Arthur van Hoff , dalam temu bual di sini hari ini.

"Anda tidak boleh beragama," kata van Hoff mengenai Java. "Sekiranya anda beragama, anda tidak akan membina produk yang pelanggan mahukan."

Castanet 3.0 membolehkan pengguna perusahaan mengendalikan aplikasi di dalam atau di luar firewall sistem dan untuk menyebarkan aplikasi yang ditulis dalam Visual Basic, C ++, dan Java melalui rangkaian mana pun. Habis bulan ini, versi baru akan berharga US $ 0,000 Teknologi di sebalik Castanet biasanya disebut push, tetapi Marimba lebih suka istilah pengedaran dan pengurusan aplikasi (ADM), dan menganjurkan teknologi sebagai alat bagi jabatan IS untuk menguruskan penyebaran perisian.

Marimba ditubuhkan pada tahun 1996 oleh bekas pekerja Sun Microsystems Inc., termasuk van Hoff, yang berada dalam pasukan yang membuat bahasa pengaturcaraan Java. Walaupun Marimba tetap menjadi kedai Java secara dalaman, Castanet 3.0 adalah pengakuan bahawa pelanggan menginginkan lebih banyak, kata van Hoff, semasa wawancara di DCI's Database & Client / Server World and Component Arah 98, di mana dia juga berbicara tentang penggunaan komponen.

"Pada 3.0 kami benar-benar mengambil langkah besar dan melihat bagaimana pelanggan kami menggunakan Castanet," katanya.

Pelanggan Marimba semakin bergantung pada Internet untuk menggunakan dan menyelenggarakan aplikasi yang sangat penting untuk perusahaan. ADM menyediakan pengurusan sistem rangkaian di Internet atau melalui intranet, yang membolehkan pengurus IS mengawal siapa yang menerima kemas kini aplikasi perisian.

Castanet 3.0 terdiri daripada tiga suite:

  • Suite infrastruktur merangkumi komponen perisian pelayan klien dan ciri keselamatan, serta pelayan Castanet Tuner dan pelayan Transmitter.

  • Suite produksi menyediakan komponen untuk pembungkusan aplikasi runcit atau khusus untuk diedarkan dan versi yang dikemas kini berfungsi untuk aplikasi Windows dan Visual Basic.

  • Suite pengurusan menyediakan komponen untuk menguruskan pemasangan dan aplikasi Castanet tempatan dan jauh.

"Ini merupakan langkah besar untuk kita," kata van Hoff mengenai versi baru. "Ini benar-benar meningkatkan pasaran kita."

Walaupun syarikat itu berharap dapat memperluas daya tariknya, ada juga kesedaran bahawa tidak selalu terbaik untuk menyesuaikan diri dengan teknologi terpanas. Push menjadi paling terkenal sebagai alat untuk memberikan maklumat kepada pengguna Internet dan menjadi sayang para pemasar dan pengiklan. Namun secara keseluruhan, pengguna tidak begitu terpesona dengan aspek teknologi tersebut.

"Ia disalahpahami secara meluas," kata van Hoff mengenai teknologi yang mendasari Castanet. "Kami melakukan kesilapan pada tahun terakhir ketika menunggang ombak."

Menggunakan Internet sebagai platform untuk aplikasi kritikal misi juga telah disalahpahami, kata van Hoff dalam wawancara dan dalam ceramahnya.

"Anda fikir anda menggunakan klien yang kurus, tetapi apa yang sebenarnya anda lakukan ialah menggunakan klien yang kurus ke dalam lingkungan yang tebal," katanya, menyamakan penggunaan aplikasi seperti itu kepada "peranti Rube Goldberg," merujuk kepada penemu itu mesin yang, pada akhirnya, melakukan tugas yang mudah.

Daripada menjaga perkara-perkara yang sederhana, jabatan IS mendapati bahawa mereka menggunakan Internet untuk aplikasi kritikal dan "menghadapi masalah seperti sekarang kita mempunyai applet 10-megabit ini."

Tantangannya, katanya, adalah untuk merealisasikan sepenuhnya manfaat penggunaan Internet untuk perusahaan tanpa membiarkan penyelenggaraan dan pengurusan menghindari kawalan.

Ketahui lebih lanjut mengenai topik ini

  • Marimba, di Mountain View, California, dapat dihubungi di (650) 930-5282 atau di Internet di //www.marimba.com