Janji Platform Java 2

Pada persidangan JavaOne baru-baru ini, Sun mengumumkan seni bina yang ditakrifkan semula untuk platform Java, tepat bernama Java 2. Tiga produk yang membentuk Java 2 Platform - Edisi Perusahaan (J2EE), Edisi Standard (J2SE), dan Edisi Mikro (J2ME ) - merangkumi sebilangan ciri baru. Perbezaan antara edisi menandakan usaha Sun untuk menargetkan pasar yang menggunakan Java tertentu. J2EE, edisi yang paling diminati oleh kebanyakan peserta JavaOne, dioptimumkan untuk digunakan pada pelayan kelas atas dan kelas atas dalam persekitaran perusahaan. J2SE menawarkan banyak ciri J2EE yang sama, tetapi pakejnya yang lebih kecil dan kos yang lebih rendah menandakannya seperti yang dimaksudkan untuk digunakan di desktop individu atau pelayan kumpulan kerja kecil. Paling menarik bagi pembangun untuk pasaran pengguna menegak dan pasar tertanam ialah J2ME, yang dioptimumkan untuk aplikasi memori kecil dan terhad.Setiap edisi ini terdiri dari mesin virtual Java (JVM), bahasa pengaturcaraan Java, teknologi dan fitur yang menjadi inti dari setiap produk, dan fitur yang tersedia secara opsional. Di bawah ini, anda akan mendapat gambaran keseluruhan J2EE, J2SE, dan J2ME. Bahagian J2EE mengandungi beberapa idea menarik dari beberapa pemimpin industri mengenai potensi produk baru ini.

J2EE

Kedua-dua peserta JavaOne dan Sun sendiri mengambil Edisi Enterprise Platform Java 2 dengan sangat serius. J2EE bukan sahaja mempunyai trek teknikalnya sendiri di persidangan itu, tetapi beberapa sesi individu sangat popular sehingga mereka diulang untuk kepentingan mereka yang tidak dapat masuk ke dewan persembahan pada kali pertama.

Pada sesi ikhtisar JavaOne J2EE, Jurutera Kakitangan Kanan Sun Mark Hapner dan Jurutera Cemerlang Bill Shannon menjelaskan bagaimana J2EE akan membolehkan para pemaju fleksibiliti untuk melaksanakan seberapa banyak aplikasi dan komponen pihak ketiga yang mereka mahukan. Senibina J2EE membolehkan penggunaan kontena - teknologi yang terdapat di platform - dan komponen,yang merupakan persembahan, logik perniagaan, dan aplikasi akses data yang dilaksanakan pada, atau dari, wadah. Kontena mewakili jenis teknologi Java tertentu dengan platform J2EE, seperti applet, aplikasi, perkhidmatan Web, dan Enterprise JavaBeans (EJB). Dengan Java sebagai bahasa umum di antara semua kontena dan komponen, mungkin menggunakan JDBC API asli sebagai wadah untuk memanipulasi data SQL, JavaMail API untuk menyokong laman web e-commerce, dan Java Transaction API untuk menguruskan transaksi - semua berinteraksi dengan pangkalan data yang sama di hujung belakang.

Semasa pertemuan J2EE bird-of-a-feather (BOF) yang lebih mendalam, Mala Chandra, pengarah kejuruteraan di Sun, mengatakan bahawa pasukan yang mengembangkan J2EE mempunyai dua tujuan utama. Yang pertama adalah untuk J2EE bekerja dengan vendor aplikasi pihak ketiga untuk menyatukan satu persona Java yang konsisten di atas sistem multivendor yang merangkumi pelbagai platform. Yang kedua adalah untuk memudahkan pengguna J2EE mengembangkan aplikasi perusahaan pada sistem multitier; tujuannya adalah untuk membolehkan pemindahan maklumat dari pangkalan data perusahaan dengan lancar melalui perisian keselamatan kepada pelanggan seperti desktop, alat pager, dan pembantu digital peribadi (PDA) - dan memindahkan maklumat baru melalui rangkaian peranti yang sama ke arah yang bertentangan. Salah satu contoh penggunaan J2EE yang penting, menurut Chandra,adalah untuk mengelakkan daripada membuat dan mengurus sistem transaksi hak milik.

Mark Herring, pengarah pemasaran produk untuk Forte Software, bersetuju dengan Chandra. Menurut Herring, J2EE berpotensi untuk melakukan peralihan e-commerce bayangan - iaitu, perdagangan elektronik yang merangkumi jurang luas antara apa yang diberitahu oleh sistem transaksi berasaskan Web kepada pelanggan dan kenyataan tentang apa yang berlaku di gudang atau jabatan penghantaran - ke e-commerce yang mendalam , di mana infrastruktur yang ada dimanfaatkan oleh dan sepenuhnya disatukan ke dalam sistem transaksi baru.

Menurut Bill Roth, pengurus produk di Sun Microsystems dan tuan rumah pertemuan BOF, Java 2 Platform adalah "teori bidang terpadu pengkomputeran Java," dalam arti bahwa ia berjanji untuk menyatukan teknologi Java yang luas yang sudah dijual oleh penjual. Apa yang mendefinisikan J2EE, katanya, adalah sekumpulan spesifikasi, pelaksanaan rujukan, model pengaturcaraan aplikasi, dan pengujian kesesuaian / kepatuhan. Setakat ini, J2EE menyokong pelbagai alat pihak ketiga yang popular, termasuk Inprise JBuilder 3, Symantec Visual Café 3.0, dan Metrowerks CodeWarrior untuk Java 4.0.

Sebilangan profesional IT dalam pertemuan BOF menyatakan ketakutan mereka terhadap teka-teki "lock-in / lock-out", di mana menerapkan teknologi berskala besar seperti J2EE mungkin mengunci pasukan perusahaan ke dalam sistem proprietari, dan sebaliknya menguncinya daripada inovatif baru teknologi. Naib Presiden Pemasaran GemStone, Doug Pollack menjawab, "Secara paradoks, menerapkan standard seperti Java 2 - setelah diedit dalam industri - akhirnya melindungi pemaju dari penguncian / penguncian." Menerapkan standard yang dapat diterima dengan banyak sokongan industri, kata Pollack, memberikan kebebasan kepada pemaju untuk bereksperimen dengan teknologi dari syarikat 0 bilion, seperti IBM, atau syarikat 0 juta dengan aplikasi yang lebih inovatif - tetapi berisiko - .

J2SE

Pengaturcara Java mungkin tertarik dengan J2SE kerana menawarkan semua kelebihan Platform Java 2 tanpa perjuangan migrasi (dan biaya tinggi) yang biasanya menyertai peningkatan seluruh perusahaan. J2SE, dioptimumkan untuk berjalan di desktop dan workstation individu, termasuk Java Foundation Classes (JFC) API, perisian plug-in Java, sokongan pengantarabangsaan, sokongan CORBA, API 2D, model keselamatan baru, dan mesin prestasi Java HotSpot. Komponen utama J2SE adalah Java 2 SDK, Standard Edition v. 1.2, yang berdasarkan JDK 1.2. Java 2 SDK seharusnya menawarkan lingkungan pengembangan yang lebih kaya, termasuk JFC API yang lebih digilap, fungsi tampilan dan nuansa Java standard, dan fungsi drag-and-drop. Di samping itu, ia membolehkan pengekodan yang dapat digunakan kembali dengan API koleksi baru, sokongan untuk JDBC 2.0 API,dan interoperabiliti pihak ketiga dengan CORBA. Komponen penting lain termasuk Java 2 Runtime Environment, Standard Edition, versi 1.2, yang menjanjikan penggunaan lebih mudah, dan Java HotSpot untuk prestasi lebih cepat.

J2SE banyak berjanji, dan tidak jelas sama ada Sun dapat memberikan semua keperluan programmer yang baik. John Brewer, pemilik Jera Design dan pemenang anugerah Hackathon "Aplikasi Paling Berwawasan" JavaOne 1999, mengatakan "daging besarnya" dengan Sun adalah sokongan papan keratan sempit Java. Menyalin teks ke penyangga papan keratan berfungsi dengan baik, jelas Brewer, tetapi tidak ada cara untuk menyimpan grafik atau jenis maklumat lain di papan keratan buat sementara waktu. Ini menimbulkan masalah yang menjengkelkan dan sukar bagi banyak pengaturcara Java yang mengkhususkan diri - atau hanya ingin mengeksploitasi - kemampuan pengaturcaraan antara muka pengguna grafik (GUI) Java. Pengaturcara mungkin mengharapkan masalah ini dapat diselesaikan dalam API 2D J2SE, tetapi Sun belum secara khusus mengulasnya; API 2D semestinya menyediakan "grafik dan percetakan yang lebih baik. "

Pelepasan penyelenggaraan pertama J2SE dijadualkan bulan depan; pelepasan ciri utama belum selesai sehingga suku keempat 2001.

J2ME

Platform Java 2, Edisi Mikro, teknologi pelengkap untuk J2EE dan J2SE, terutama menarik minat para pemaju Java di pasar pengguna dan pasar tertanam. J2ME adalah lingkungan waktu operasi yang dioptimumkan untuk peranti memori yang sangat kecil dan terhad, seperti telefon bimbit, alat pager, pembantu digital peribadi, telefon layar, kotak set-top digital, dan sistem navigasi kenderaan. Komponen utama J2ME adalah mesin maya K jejak kecil (KVM). Pembangun teruja dengan kemungkinan menggunakan J2ME untuk menghubungkan peranti kecil dengan desktop dan sistem perusahaan besar.

Peserta JavaOne terkesan dengan kemampuan kuat KVM pada peranti pengguna kecil seperti Motorola PageWriter 2000X dan Palm V, yang dipamerkan dan dijual dalam jumlah besar pada persidangan tersebut.

Seorang veteran Internet selama 11 tahun dan bekas perunding teknologi Internet, Mariva H. Aviram adalah penulis bebas yang meliputi industri teknologi tinggi. Karya-karya yang diterbitkan Mariva merangkumi artikel di c | net, JavaWorld, NetscapeWorld, dan. Mariva juga pengarang XML For Dummies Quick Reference dan Palm Computing for Dummies Quick Reference (penerbitan belum selesai). Untuk maklumat lebih lanjut, lawati //www.mariva.com/.

Ketahui lebih lanjut mengenai topik ini

  • Lompatan pusat Sun untuk maklumat J2EE

    //java.sun.com/features/1999/06/connect.enterprise.html

  • Maklumat dan artikel mengenai J2ME dan KVM

    //java.sun.com/features/1999/06/connected.html

  • Laman web Sun's J2EE

    //java.sun.com/j2ee/

  • Laman web Sun's J2SE

    //java.sun.com/jdk/

  • Laman web J2ME Sun

    //java.sun.com/j2me/

  • Mesin Maya K

    //java.sun.com/products/kvm/

Kisah ini, "Janji Platform Java 2" awalnya diterbitkan oleh JavaWorld.