Decompiler C / C ++ menerjemahkan program, tidak memerlukan kod sumber

Dengan penyahkompilasi baru untuk C / C ++, pembangun dapat memperoleh gambaran mengenai cara kerja program tanpa melihat kod sumber. Itulah rancangan untuk Snowman, yang diharapkan oleh pemaju utama projek untuk menyerupai LLVM untuk penyahkompilasi.

Snowman menguraikan dari kod mesin ke C dengan sokongan kecil untuk C ++, dan kod sumber harus dikeluarkan dalam beberapa bulan, kata ketua pemaju Yegor Derevenets, seorang pelajar universiti di Jerman, dalam tindak balas melalui e-mel terhadap pertanyaan.

Teknologi ini "sangat modular," kata Derevenets. "Ini didasarkan pada perpustakaan dekompilasi yang dapat dengan mudah diintegrasikan ke dalam sistem lain. Sebagai contoh, kami menyediakan tiga aplikasi yang menggunakannya: decompiler baris perintah, decompiler GUI, dan plug-in pembongkar IDA. Mudah-mudahan, setelah kod sumbernya dikeluarkan, Snowman akhirnya akan menjadi LLVM untuk penyahkompilasi.

"Tujuan pengurai adalah untuk menerjemahkan program dalam representasi tingkat rendah, seperti kod mesin atau kod bytek, ke program dalam bahasa pengaturcaraan tingkat tinggi, seperti C, C ++ atau Java dan C #," kata Derevenets. "Terjemahan seperti itu mungkin berguna bagi orang yang berusaha memahami bagaimana program peringkat rendah berfungsi tanpa mempunyai akses ke kod sumbernya: jurutera keselamatan, penganalisis virus, penyelenggara sistem lama yang kodnya hilang."

Versi pelepasan Snowman terkini 0.0.5 mengedit kod C / C ++, refactoring, navigasi kod dan peningkatan prestasi GUI. Rilis enam poin telah diterbitkan sejak bulan Jun, termasuk rilis pertengahan Oktober dengan pemalam untuk pembongkar IDA.