Teknologi Tahun 2018: Perkakasan, perisian, dan perkhidmatan awan terbaik

Adakah 2017 adalah tahun di mana setiap produk di bawah sinar matahari dipasarkan sebagai kognitif, mempunyai pembelajaran mesin, atau secara buatan? Baiklah, ya. Tetapi jangan benci semuanya. Dalam banyak kes, pembelajaran mesin sebenarnya lakukan meningkatkan kefungsian produk, kadang-kadang dengan cara yang mengejutkan.

Pengulas kami tidak memberikan hadiah kerana memasukkan AI, tetapi memilih alat yang paling terkenal untuk membina dan melatih model. Ini termasuk kerangka pembelajaran mendalam TensorFlow dan PyTorch, pakej pembuatan model automatik H2O.ai Driverless AI, dan kotak alat pembelajaran mesin yang kuat Scikit-learn.

Bahagian MLlib dari Apache Spark sesuai dengan kumpulan ini, begitu juga dengan bahasa pengaturcaraan (25) R, yang mana pengulas kami mengatakan, "Tidak kira apa masalah pembelajaran mesin, kemungkinan ada penyelesaian dalam CPAN , repositori komprehensif untuk kod R, dan kemungkinan itu ditulis oleh pakar dalam domain. "

2017 juga merupakan tahun di mana anda dapat memilih pangkalan data tanpa membuat kompromi besar. Adakah anda memerlukan SQL, taburan geografi, skalabiliti mendatar,  dan konsistensi yang kuat? Google Cloud Spanner dan CockroachDB mempunyai semua itu. Adakah anda memerlukan pangkalan data NoSQL yang diedarkan dengan pilihan API dan model konsistensi? Itu adalah Azure Cosmos DB Microsoft.

Adakah anda menyampaikan data dari pelbagai titik akhir? Anda mungkin mahu menggunakan GraphQL untuk bertanya kepada mereka, dan anda mungkin menggunakan Apollo Server sebagai pemacu sekiranya pelanggan anda adalah aplikasi Node.js. Mengambil pandangan data yang lebih berorientasikan grafik, pertanyaan GraphQL kelihatan seperti struktur JSON dengan data yang ditinggalkan.

Bagi pelayan pangkalan data grafik, pertimbangkan Neo4j, yang menawarkan kelompok yang sangat tersedia, transaksi ACID, dan konsistensi kausal. Adakah anda mencari pangkalan data SQL berasaskan GPU dalam memori yang dapat mengemas kini paparan geospatial berbilion lokasi dalam milisaat ? MapD adalah apa yang anda perlukan.

Dua bahasa pengaturcaraan yang akan datang membuat potongan, untuk domain yang sama sekali berbeza. Kotlin terlihat seperti versi Java yang berorientasikan objek yang diperkemas, tetapi juga merupakan bahasa pengaturcaraan fungsional yang lengkap, dan yang paling penting menghilangkan bahaya rujukan penunjuk nol dan memudahkan pengendalian nilai nol. Rust, sebaliknya, menawarkan keselamatan memori sebagai pengganti C dan C ++ yang dirancang untuk pengaturcaraan bertingkat logam dan sistem.

Bercakap mengenai keselamatan, kami juga memberi hormat kepada dua produk keselamatan - satu untuk memudahkan para pembangun membuat aplikasi yang selamat, yang lain untuk memperluas pertahanan keselamatan ke persekitaran aplikasi moden. Makluman keselamatan GitHub memberitahu anda apabila GitHub mengesan kerentanan dalam salah satu pergantungan projek GitHub anda, dan mencadangkan perbaikan yang diketahui dari komuniti GitHub. Sains Isyarat melindungi daripada ancaman terhadap aplikasi web dan API berasaskan awan atau kontena anda. 

Sekiranya anda mula menggunakan bekas Docker, cepat atau lambat anda akan mahu mengatur dan menguruskan kumpulannya. Untuk itu, kemungkinan besar anda mahukan Kubernetes, dengan sendirinya, atau sebagai perkhidmatan di awan AWS, Azure, atau Google. Honeycomb melampaui pemantauan dan pembalakan untuk memberi pengamatan sistem diedarkan anda.

Baru-baru ini, kerangka Angular dan React kelas berat telah mendominasi perbincangan aplikasi web JavaScript. Terdapat kerangka yang lebih sederhana yang memperoleh bahagian pemikiran, namun: Vue.js. Vue.js masih membina DOM maya, tetapi itu tidak membuat anda belajar sintaks bukan standard atau memasang rantai alat khusus hanya untuk menyebarkan laman web.

Hubungan Microsoft dengan Linux telah terganggu selama bertahun-tahun, sedikitnya. Sebagai contoh, pada tahun 2001 Steve Ballmer menyebut Linux sebagai "barah." Keperluan Linux di awan Azure mengubah semua itu, dan Subsistem Windows untuk Linux membolehkan anda menjalankan shell Ubuntu atau Suse Bash yang sebenarnya di Windows 10, yang membolehkan anda memasang dan menjalankan aplikasi binari Linux yang sah dari repositori standard, termasuk baris arahan Azure Bash.

Baca mengenai semua produk pemenang ini, dan banyak lagi, dalam lawatan kami ke pemenang Anugerah Teknologi Tahun 2018.