Mozilla meningkatkan sokongan RegExp dalam mesin JavaScript SpiderMonkey

Mozilla telah melengkapkan runtime JavaScript SpiderMonkey dengan mesin ekspresi biasa (RegExps) baru, untuk mempermudah menyokong fitur RegExps moden. Enjin RegExp baru muncul dalam penyemak imbas Firefox 78 Edisi Pembangun. 

RegExps adalah alat yang banyak digunakan untuk memanipulasi rentetan, menawarkan sintaks yang kaya untuk menerangkan dan menangkap maklumat watak. Mozilla pada tahun 2014 telah menggantikan mesin ekspresi biasa YARR dengan salinan garpu Irregexp, mesin ekspresi biasa yang digunakan dalam mesin JavaScript Google V8. Mozilla menulis semula Irregexp untuk menggunakan API sendiri. Ini menjadikannya lebih mudah untuk bekerja dengan enjin baru, tetapi lebih sukar untuk mengimport ciri hulu baru. Dan seiring berjalannya waktu, Mozilla ketinggalan dalam menyokong ciri-ciri baru ES2018 RegExp.

Pendekatan baru Mozilla — lapisan shim yang baru dibina untuk IrregExp — memberikan akses penuh ke fungsi V8, dari peruntukan memori dan penjanaan kod hingga struktur data dan fungsi utiliti. Hasilnya, SpiderMonkey memperoleh asas yang lebih kuat untuk sokongan RegExp yang akan datang, yang membolehkan pasukan SpiderMonkey menambah sintaks RegEx baru dengan lebih cepat. 

Mozilla mengatakan bahawa usaha tersebut telah menghasilkan sokongan penuh untuk semua ciri ECMAScript RegExp. Mozilla berharap kerjanya pada enjin baru dapat menjadi asas bagi RegExp di Firefox untuk tahun-tahun akan datang. Firefox Developer Edition, yang menampilkan alat pembangun terkini dalam versi beta, dapat diakses dari mozilla.org.