Adakah Linux akan berjalan dengan baik pada MacBook?

Adakah Linux akan berjalan dengan baik pada MacBook?

Apabila anda memikirkan Linux, anda mungkin tidak memikirkan Apple atau produknya. Tetapi sebilangan pengguna Linux sebenarnya lebih suka menjalankannya di komputer riba MacBook Apple. Seorang pemilik MacBook baru-baru ini bertanya apakah Linux akan berjalan dengan baik di komputer riba, dan dia mendapat beberapa respons menarik di subreddit Linux.

Selesa-mulia memulakan utas dengan beberapa soalan:

Saya kini mempunyai paparan MacBook Pro 13/2015 Retina dan pad jejak paksa yang kuat. Saya terutamanya memilihnya kerana saya mahukan skrin yang baik dan jangka hayat bateri yang baik (ada beberapa sebab lain juga, tetapi saya lebih suka tidak membenarkan pembelian saya di sini dan memulakan perbincangan mengenai perkara lain sepenuhnya).

Bagaimanapun, saya merasa sangat sukar untuk membiasakan diri dengan penempatan pengubah yang pelik. Terdapat Alt / Option, Command, dan satu Control, dan berasal dari PC, saya tidak dapat membiasakan diri dengan kawalan dan penempatan baru di OSX. Mungkin mereka lebih banyak dikonfigurasi di Linux?

Juga, bagaimana sokongan Linux pada MacBook khusus ini? Kedua-dua faktor tersebut dengan mudah membuat saya menukar OSX untuk Linux.

Sebarang pertolongan dihargai, terima kasih!

Lagi di Reddit

Sesama redditornya berkongsi pendapat mereka tentang menjalankan Linux di komputer riba MacBook Apple:

Suprjami : “Saya tidak memiliki MacBook tetapi saya menganggapnya dengan pembelian komputer riba saya awal tahun ini.

Dari apa yang saya lihat, MacBook mengatakan 2 model di belakang cenderung mempunyai sokongan Linux yang lebih baik dan kebanyakan masalah diselesaikan, jika dibandingkan dengan model terbaru. Arch wiki cukup bagus dalam mendokumentasikan masalah, dan melakukan carian Google pada nombor model dan Linux, misalnya "macbook A1534 linux".

Anda hampir pasti harus melakukan dual boot OSX sehingga anda dapat memasang kemas kini firmware jika diperlukan. Saya mahukan hanya satu OS dan bukan untuk memuatkan bootloader yang lain.

Saya tidak menemui banyak pilihan skrin yang bagus. Ia kelihatan seperti paparan hi-dpi beresolusi tinggi yang menjengkelkan di Linux, atau terlalu kecil seperti 1440x900. Saya mahukan 1080p atau 1920x1200 lama dan lebih kecil daripada 14 ".

Saya tidak fikir perkakasan Apple semahal itu berbanding jenama lain, sekurang-kurangnya untuk dibeli. Penyesuai proprietari adalah tempat mereka mendapatkan anda. Batu bata kuasa boleh dikatakan gagal dan tidak dapat diservis. Sokongan jaminan mereka sangat buruk.

Terakhir, mungkin ini tidak penting bagi anda tetapi yang penting bagi saya, Apple bukanlah sebuah organisasi yang baik. Saya akan menyimpan rantaian dan hanya mengatakan bahawa saya mempunyai masalah etika memberikan wang saya kepada syarikat ini.

Pada akhirnya saya memutuskan bahawa ia tidak berbaloi untuk saya. Semoga dapat membantu.

(Saya akhirnya mendapat Asus UX305UA yang tidak apa-apa, tidak sempurna tetapi lebih bagus daripada netbook yang sudah tua yang diganti. Saya juga melihat Carbon X1 Gen4 dan Thinkpad T460s, kedua-duanya sangat bagus tetapi juga $ 1000 lebih banyak daripada Asus) "

Juan08880 : “Saya telah menggunakan logam telanjang distro pada 2 komputer riba Mac (Pro dan Air) untuk sementara waktu. Tidak ada pemacu yang tersedia untuk kamera web proprietari bawaan (cukup yakin masih berlaku).

Juga, jika anda mempunyai Macbook Pro dengan kad video Nvidia, mungkin sukar atau hampir mustahil untuk hanya menggunakan gpu Intel bersepadu asas setiap hari untuk pengalaman yang lebih cekap tenaga. Secara keseluruhan saya akan mengatakan bahawa pengalaman itu OK tetapi bukan yang terbaik.

Saya kini telah beralih ke dua Thinkpad (X serie) dan menjalankan distro pada kedua-duanya. Ini adalah pengalaman yang jauh lebih baik dan lebih lancar dalam kedua-dua kes tersebut. Hampir semuanya hanya berfungsi di luar kotak dan sekarang saya menjadi peminat utama trek. "

Buzzrobot : “Cari laporan mengenai kegagalan berhenti atau kejayaan yang memberangsangkan dengan model Mac tertentu yang anda pertimbangkan.

Saya memasang dan menjalankan Ubuntu dan Fedora pada Macbook 2011 (model 8,11) beberapa tahun yang lalu.

Saya mendapati bahawa panduan yang tidak khusus untuk 8,11 tidak akan berfungsi.

Model itu mempunyai video AMD dan video Intel. Linux tidak dapat menangani pertukaran antara keduanya. Satu atau yang lain mesti dilumpuhkan. Oleh kerana Mac tidak mempunyai BIOS untuk melumpuhkan kad video, saya harus menggunakan kaedah yang tidak jelas menggunakan grub untuk mengeluarkan rentetan bait ke firmware sebelum kernel boot.

Saya tidak menemui kaedah untuk mengatur kelajuan kipas. Kipas peminat ketika AMD digunakan, begitu juga dengan suhu.

Persediaan ini pecah pada kedua distro ketika pembaruan kernel seterusnya. Percubaan memasang semula gagal.

Kesimpulan saya: Simpan Linux untuk Macbook lama yang kekurangan oomph untuk menangani pelepasan OS X semasa. OS X sama seperti Linux. Ribuan aplikasi Linux telah dipindahkan dan dikendalikan oleh pelbagai projek. Anda boleh memasang X jika anda mahu. "

Nordby1 : "Saya menggunakan dual boot Mint pada tahun 2011 dan penggunaan peminat dan CPU saya terlalu panas. Saya menghadapi masalah penggunaan CPU dengan kotak maya jadi saya memutuskan untuk melakukan dual boot dan masih menghadapi masalah CPU dengan 16g ram. Saya mungkin mencuba Mint 18 dan melihat apakah ini diselesaikan, jika tidak, saya akan kembali ke El Capitan. "

TheAlphaDingo : “Saya telah menggunakan linux pada macbook pro akhir 2013, sejak akhir 2013 tanpa masalah sebenarnya. Saya telah menggunakan Mint 15–17.3, fedora 23, dan ubuntu 16.04. Terdapat banyak pilihan yang baik. Mint mungkin yang paling mudah jika anda tidak mahu main-main. "

Groovechicken : "Saya mencubanya bertahun-tahun yang lalu kerana saya dapat menghentikan pergantungan OS X di tempat kerja dan saya sangat membenci pengalaman itu sehingga saya memberikannya kepada rakan sekerja yang lain dan diturunkan ke ThinkPad yang tersisa yang kami berbaring di rak. Sejak itu, saya selalu menggunakan ThinkPads dan tidak pernah menoleh ke belakang. "

Han-ChewieFanfic : “Saya mempunyai MacBook Pro retina 2015. Ubuntu 16.04 berjalan seperti mimpi di atasnya. Ini sebenarnya memberi saya lebih sedikit masalah daripada komputer riba yang dirancang untuk Windows lain ketika menjalankan Ubuntu. Pad sentuhan kekuatan berfungsi hebat sebagai pad trek (tentu saja gaya sentuhan kekuatan sebenarnya), penskalaan skrin Ubuntu berfungsi dengan baik dan teks, gambar dan video kelihatan cantik, dan jangka hayat bateri cukup dekat dengan apa yang diberikan oleh OSX setelah mengikuti persediaan MacBook tutorial di wiki Ubuntu. "

B1tepat : “Tunggu sekitar 6 bulan setelah dibebaskan sebelum mempertimbangkannya dengan serius. Itu memberi masa kepada pengguna awal untuk menyelesaikan masalah utama, dan anda biasanya dapat menemui utas di papan pesanan linux yang mendokumentasikan kejayaan mereka.

Saya menggunakan komputer riba Apple ke-4 atau ke-5 saya sekarang, dan hanya satu yang menjadi tong sampah yang lengkap. Macbook 2015 adalah sampah. Kekurangan port dan papan kekunci HORRIBLE sangat melumpuhkannya. Ia juga perlahan. Ini adalah komputer riba Apple terbaru saya, tetapi saya tidak pernah menggunakannya.

Dengan senang hati menggunakan MBA 11 "dengan paparan luaran ketika saya pulang."

Lagi di Reddit

Pokemon GO dikeluarkan untuk Android

Pengguna Android kini boleh mendapatkan permainan Pokemon GO dari Google Play store.

Inilah keterangan rasmi Pokemon GO:

Venusaur, Charizard, Blastoise, Pikachu, dan banyak Pokémon lain telah ditemui di planet Bumi!

Inilah peluang anda untuk menjumpai dan menangkap Pokémon di sekitar anda — jadi kasut anda, melangkah ke luar, dan menjelajah dunia. Anda akan menyertai salah satu daripada tiga pasukan dan berjuang untuk mendapatkan prestij dan pemilikan Gim dengan Pokémon anda di sisi anda.

Pokémon ada di luar sana, dan anda perlu mencarinya. Semasa anda berjalan di sekitar kawasan sekitar, telefon pintar anda akan bergetar apabila terdapat Pokémon berdekatan. Bidik dan lempar Bola Poké ... Anda harus tetap waspada, atau mungkin akan hilang!

Pokémon tertentu muncul di sekitar persekitaran asalnya — cari Pokémon Jenis Air di tepi tasik dan lautan. Lawati PokéStops, yang terdapat di tempat-tempat menarik seperti muzium, pemasangan seni, penanda sejarah, dan monumen, untuk mendapatkan stok Bola Poké dan barang-barang bermanfaat.

Semasa anda naik level, anda akan dapat menangkap Pokémon yang lebih hebat untuk menyelesaikan Pokédex anda. Anda boleh menambah koleksi anda dengan menetas Telur Pokémon berdasarkan jarak yang anda jalani. Bantu Pokémon anda berkembang dengan menangkap banyak jenis yang sama.

Lebih banyak lagi di Google Play Store

Adakah PC Windows 2-in – 1 akan memusnahkan tablet Android?

Komputer Windows 2-in – 1 Microsoft mungkin menjadi kuku terakhir dalam keranda tablet Android (dan iOS) menurut seorang penulis di ZDNet.

Adrian Kingsley-Hughes melaporkan untuk ZDNet:

Masalahnya bermula ketika saya ingin membuat penyelidikan, atau memeriksa fakta, atau menarik pautan atau petikan dari suatu tempat, seperti pautan ini ke data yang menunjukkan bagaimana penjualan iPad menurun. Ketika itulah keadaan mula berantakan pada iPad atau beberapa binatang bertenaga Android. Menukar aplikasi adalah sesuatu yang menyakitkan. Menukar tab dalam penyemak imbas adalah sesuatu yang menyakitkan. Memasukkan data ke dalam spreadsheet memerlukan konsentrasi yang sukar, dan skop untuk mengacaukan sesuatu adalah tinggi. Dan sekiranya saya perlu mengakses maklumat dari klip video atau audio, maka semuanya akan hilang dengan cepat kerana beberapa aplikasi - YouTube, saya sedang melihat anda - sampah untuk menyimpan tempat mereka dalam fail media.

Sokongan skrin terbahagi pada tablet yang lebih baru menjadikannya lebih baik, selagi anda boleh mengehadkan diri kepada dua aplikasi. Di luar itu, ini hanyalah Band-Aid atas luka yang sangat jahat dan meriah.

Multitasking adalah di mana sistem Windows 2-in – 1 benar-benar bersinar, dan ia tidak banyak berkaitan dengan perkakasan dan lebih banyak lagi yang berkaitan dengan hakikat bahawa Windows adalah sistem operasi yang menggerakkannya. Walaupun hampir satu dekad peningkatan berterusan, iOS dan Android masih tidak dapat mendekati Windows dari segi kebolehgunaan mentah (saya rasa perkara yang sama boleh dikatakan mengenai Linux atau MacOS, tetapi kami tidak mempunyai sistem 2-in-1 oleh sistem operasi ini). Anda bukan sahaja dapat menjalankan aplikasi penuh, tetapi anda dapat menjalankan beberapa aplikasi secara berdampingan, dan beralih di antara mereka dengan mudah.

Saya faham mengapa pembeli, pengguna dan perusahaan, datang ke tablet iPad dan Android beberapa tahun yang lalu. Ini kerana tidak ada yang dapat dibandingkan dengan mereka yang menjalankan Windows. Tetapi sekarang kita mempunyai PC 2-in – 1 berkuasa Windows 10 yang masuk dengan harga yang lebih murah daripada iPad, masuk akal mengapa mereka menjual dengan baik. Ini kerana orang akan kembali kepada apa yang mereka tahu berfungsi.

Lebih banyak di ZDNet

Adakah anda terlepas bulat? Lihat halaman utama Eye On Open untuk mengetahui berita terkini mengenai sumber terbuka dan Linux .