Tidak diingini oleh Oracle, Java EE diterima pakai oleh Eclipse

Eclipse Foundation akan menjadi pelayan baru perusahaan Java, mengambil alih dari Oracle, yang tidak lagi ingin mengelola Java EE.

Sebagai bagian dari adopsi, Java EE kemungkinan akan mendapatkan nama baru, sesuatu yang disarankan oleh Oracle dalam proposalnya untuk memiliki yayasan mengadopsi Java EE.

Sebulan yang lalu, Oracle mengatakan akan mengakhiri peranan kepemimpinannya Java EE dan mengubahnya menjadi yayasan sumber terbuka. Setelah berunding dengan rakan Java seperti IBM dan Red Hat dan setelah bertemu dengan beberapa yayasan, Oracle telah menetap di sebuah organisasi yang telah memiliki sejarah panjang dalam pengembangan Java: Yayasan Eclipse. Eclipse mencipta Eclipse IDE yang popular dan menguruskan pelbagai teknologi Java yang lain.

Oracle memetik pengalaman Eclipse di Java EE dan teknologi yang berkaitan sebagai mengapa ia memindahkan Java EE ke Eclipse. "Ini akan membantu kita melakukan peralihan Java EE dengan cepat, membuat proses yang mesra masyarakat untuk mengembangkan platform, dan memanfaatkan projek pelengkap seperti MicroProfile," kata penginjil perisian Oracle, David Delabassee. (MicroProfile muncul sebagai usaha Red Hat- dan IBM untuk menyesuaikan Java EE dengan kemampuan perkhidmatan mikro tahun lalu setelah sebahagian dari komuniti Java takut Oracle mengabaikan platform. MicroProfile sejak itu pindah ke Eclipse.)

"Memindahkan Java EE untuk membuka tadbir urus dan kolaborasi akan menjadi proses, bukan acara," kata Pengarah Eksekutif Eclipse Mike Milinkovich. "Perbincangan awal kami dengan Oracle, IBM, dan Red Hat telah menunjukkan bahawa ada banyak sokongan untuk ini antara pasukan kepimpinan mereka. "

Milinkovich juga setuju dengan Oracle mengenai Java EE yang disemak semula untuk menyokong pengkomputeran awan dengan lebih baik. "Seiring perusahaan beralih ke model yang lebih berpusat pada awan, jelas bahawa Java EE memerlukan inovasi yang lebih cepat."

Oracle baru-baru ini menyempurnakan cadangannya untuk adopsi Java EE untuk meliputi:

  • Menentukan strategi penjenamaan untuk platform, termasuk nama baru untuk Java EE yang masih belum ditentukan.
  • Menerima kembali teknologi Java EE dan teknologi pelayan aplikasi GlassFish yang berkaitan dengan dasar adopsi. (GlassFish telah berfungsi sebagai implementasi referensi Java EE.)
  • Menunjukkan kemampuan untuk menyediakan pelaksanaan Java EE yang serasi.
  • Menentukan proses di mana spesifikasi yang ada dapat berkembang. Java EE hingga kini dikembangkan dalam Proses Komuniti Java.
  • Merekrut pembangun dan lain-lain untuk menaja teknologi platform.

Dibangun di atas Platform Java, Edisi Standar (Java SE), Java EE diarahkan pada aplikasi jaringan berskala besar, bertingkat dan aman. Java EE 8 dijangka tidak lama lagi.

Oracle akan terus menyokong pemegang lesen Java EE yang ada, termasuk mereka yang berpindah ke Java EE 8. Ia juga akan terus menyokong pelayan aplikasi Java WebLogic Server yang diperolehnya dari BEA Systems satu dekad yang lalu, dan Java EE 8 akan disokong dalam peningkatan ke WebLogic yang akan datang Pelayan.

Oracle juga mengekalkan kepemimpinannya terhadap Java SE, baru-baru ini mengusulkan jadual pelepasan Java SE yang lebih cepat.