Mengapa pembangun suka dan benci PHP

PHP, bahasa skrip sisi pelayan yang terhormat, terkenal dengan penggunaannya dalam pembangunan Web. Pertama kali dikeluarkan pada tahun 1995 oleh Rasmus Lerdorf, ia telah dimanfaatkan oleh orang-orang seperti WordPress dan Facebook dan dilaporkan digunakan di 82 persen laman web yang bahasa pengaturcaraannya di sisi pelayan diketahui, menurut W3Techs. Bahasa itu sedikit di belakang Java dalam indeks Bahasa Pengaturcaraan Populariti PyPL, dan berada di kedudukan keenam dalam indeks Tiobe saingan. Peningkatan dengan prestasi tinggi, PHP 7, dijadualkan pada tahun 2015.

Seperti teknologi apa pun, ia memiliki pemuja dan bashersnya. Inilah sebabnya mengapa penyokong bersumpah dengan PHP dan mengapa beberapa pembangkang mungkin bersumpah terhadapnya.

Bagus: Ia popular dan senang dipelajari

"PHP adalah bahasa pengembangan Web yang paling popular," kata Andi Gutmans, CEO di vendor alat PHP Zend Technologies. Josh Lockhart, pembangun Web di Kempen Media baru, dan juga pengarang, menekankan kurva pembelajaran kecil PHP, kemudahan penyebaran, dan iterasi pengembangan yang cepat. "PHP adalah salah satu bahasa pengaturcaraan Web termudah dan paling mudah didapati," kata Lockhart. "Ia dipasang di sebilangan besar pelayan (termasuk kebanyakan rancangan hosting yang dikongsi). Ia agak mudah dipelajari berkat dokumentasi dalam talian yang sangat baik dan sumber dalam talian yang terkini."

Bagus: Pekerjaan tersedia untuk pembangun Web

"PHP akan membantu anda menjana wang dan mencari pekerjaan," di laman web pelayan, kata Gutmans. Pencarian pantas di laman web pekerjaan teknologi Dice.com minggu lalu menemui 3,366 pekerjaan yang berkaitan dengan PHP. Ini sedikit dibandingkan dengan 17,418 pekerjaan Java dan jejak Perl (4,300 pekerjaan) dan Python (5,429 pekerjaan), tetapi lebih dari Ruby (2,973 pekerjaan) dan bahkan Objective-C (985 pekerjaan). Lockhart melihat PHP sebagai salah satu bahasa yang paling kerap digunakan, walaupun agak kurang bergaya daripada bahasa seperti Ruby, Python, Go, dan Rust.

Bagus: Ia terus berkembang

Bahasa ini mempunyai kemampuan moden seperti penutupan dan ruang nama, serta prestasi dan kerangka kerja moden. Seperti yang dinyatakan oleh Gutmans, "Sebilangan orang yang ingin berpindah tidak semestinya mendapat pendidikan mengenai apa yang ditawarkan PHP." Pembangun, kata Lockhart, menyedari bahawa PHP hebat dengan ciri-ciri moden dan model pengaturcaraan berorientasikan objek yang tepat. Yang akan datang adalah versi 7, siap untuk menawarkan peningkatan prestasi yang dramatik dalam aplikasi. Lockhart mencatat peningkatan Facebook untuk PHP, termasuk mesin maya HHVM dan bahasa Hack.

Buruk: Aduan mengenai reka bentuk, kurang tumpuan

"Hampir setiap ciri dalam PHP rusak entah bagaimana," kata blogger Eevee dalam "PHP: Fractal of design yang tidak baik," 2012 yang menentang bahasa. Eevee tidak hanya menggunakan bahasa, tetapi juga kerangka dan ekosistemnya. Daripada dapat diramalkan dan konsisten, bahasa itu penuh dengan kejutan dan tidak konsisten, menurut blogger. Di antara kritikan itu, PHP disebut buram, tanpa jejak timbunan secara lalai, dan dibebani dengan menaip lemah yang kompleks "Tidak ada falsafah reka bentuk yang jelas. PHP awal diilhamkan oleh Perl; stdlib besar dengan parameter 'keluar' berasal dari C; OO bahagian dirancang seperti C ++ dan Java. "

Lockhart mengakui khutbah anti-PHO Eevee sebagai "hiperbolik dengan inti kebenaran." Walaupun penyokong PHP, Lockhart cukup ramah untuk menyenaraikan kritikan ketika ditanya:

  • Bahasa tidak konsisten, khusus nama fungsi dan susunan argumen. "Ini mudah dipelajari, jadi ini bukan masalah yang sangat besar."
  • PHP masih mempunyai banyak bagasi lama, seperti global, petikan sihir, dan lain-lain. "Amalan buruk ini perlahan-lahan dipangkas dari bahasa, tetapi sehingga hilang, mereka membantu pembangun yang bodoh meneruskan praktik buruk."
  • PHP tidak begitu fokus seperti bahasa lain, yang dikaitkan dengan Lockhart untuk dikembangkan "sedikit demi sedikit dalam jangka waktu yang panjang, sering oleh jawatankuasa."