C ++ 14 selesai - inilah yang baru

C ++ 14, standard draf terbaru untuk bahasa C ++, telah diluluskan dan kini akan diterbitkan pada akhir tahun ini.

"Kami mempunyai CPP ++ 14!" menyatakan tajuk posting blog di IsoCPP.org, laman web Standard C ++ Foundation, yang mendakwa bahawa penyampaian C ++ 14 adalah "pemulihan terpantas untuk standard baru dalam sejarah C ++."

Posting ini juga menawarkan yang pertama untuk C ++, iaitu "banyak implementasi yang sesuai atau sepenuhnya (bug modulo) C ++ 14 yang sudah tersedia hari ini atau dalam masa terdekat - pada masa yang sama C ++ 14 diterbitkan." Dengan kata lain, orang tidak perlu menunggu alat pengembangan untuk memenuhi standard sebelum dapat menggunakannya, melarang apa pun perubahan kecil yang dibuat untuk C ++ 14 antara sekarang dan penerbitan.

Perubahan yang dibawa C ++ 14 ke dalam bahasa adalah kecil tetapi banyak, dan banyak daripadanya dirancang untuk dikembangkan pada versi standard C ++ sebelumnya. Versi itu, C ++ 11, memperkenalkan sebagian besar perubahan kecil dan tambahan pada bahasa, tetapi mereka dirancang untuk membawa kesatuan ke ciri-ciri yang hingga saat itu disediakan dengan cara yang tidak standard. Kepentingan utama adalah cara pengendalian tahap utas dan bebas kunci - topik yang menjadi perhatian utama bagi pengaturcara sistem yang telah menjadi pengguna utama C ++. Juga baru untuk C ++ 11 adalah lambdas, ciri yang kini menjadi andalan antara bahasa lain yang banyak digunakan dan baru-baru ini ditambahkan ke Java 8.

C ++ 14 menggilap ciri-ciri itu dan menambah beberapa lagi. Lambdas, misalnya, sekarang dapat dinyatakan secara umum - khas dalam bahasa lain yang menggunakan lambdas. "Constexpr," cara untuk fungsi dinilai pada waktu kompilasi, sekarang dapat berisi petunjuk yang lebih luas dan akibatnya sedikit lebih kuat. Dan sokongan untuk beberapa literal yang ditentukan pengguna kini tersedia di perpustakaan standard, walaupun pada ketika ini hanya untuk rentetan dan selang waktu.

Setelah pencipta C ++ Bjarne Stroustrup merancang bahasa pada tahun 1979 - ia pada mulanya disebut "C dengan Kelas" - ia digunakan secara meluas oleh pengaturcara sistem dan pemaju platform asli yang menulis aplikasi di mana prestasi adalah urutan masa kini. Tetapi untuk beberapa waktu, bahasa lain semakin mendapat tempat di C ++ dalam sistem dan aplikasi. Mozilla mempunyai bahasa pengaturcaraan tahap rendah Rust, yang digunakan untuk membuat mesin penyemak imbas generasi akan datang, antara lain. Bahasa Google Go dirancang untuk membina perisian sistem, dengan ciri asli untuk membuat aplikasi yang sangat diedarkan dan serentak. Dan peningkatan bahasa seperti Python dan JavaScript, yang memungkinkan untuk pengembangan perisian yang lebih pantas dengan menghindari keselamatan jenis dan kelajuan C ++,telah menghasilkan budaya aplikasi yang mungkin tidak dapat dilakukan di bawah formalisme C ++.

Walaupun begitu, Stroustrup tetap yakin bahawa C ++ akan terus berkembang, berkat kepantasan dan luasnya sokongan - baik dengan pengaturcara dan dengan badan standard yang mendorongnya ke hadapan.

"Orang-orang telah meramalkan kematiannya dengan bersemangat selama lebih dari 20 tahun," katanya kepada minggu lalu, "tetapi masih berkembang. Pada dasarnya, tidak ada yang dapat menangani kerumitan berjalan secepat C ++."

Cerita ini, "C ++ 14 sudah selesai - inilah yang baru," pada mulanya diterbitkan di .com. Dapatkan perkataan pertama mengenai apa yang dimaksudkan dengan berita teknologi penting dengan blog Tech Watch. Untuk perkembangan terkini dalam berita teknologi perniagaan, ikuti .com di Twitter.