Apa yang baru dalam edaran Anaconda untuk Python

Anaconda, distribusi bahasa Python dan persekitaran kerja untuk pengkomputeran saintifik, sains data, analisis statistik, dan pembelajaran mesin, kini tersedia dalam versi 5.2, dengan tambahan pada edisi komuniti perusahaan dan sumber terbuka.

Di mana memuat turun Anaconda 5.2

Edisi komuniti Anaconda Distribution tersedia untuk muat turun percuma terus dari laman web Anaconda. Edisi perusahaan bayar, dengan sokongan profesional, memerlukan menghubungi pasukan penjualan Anaconda (sebelumnya Continuum Analytics).

Versi semasa: Apa yang baru di Anaconda 5.2

Edisi perusahaan Anaconda ini, yang dirilis minggu ini, menambah ciri baru mengenai penjadualan kerja, integrasi dengan Git, dan percepatan GPU.

Versi sebelumnya Anaconda Enterprise dibina untuk membolehkan para profesional memanfaatkan banyak perpustakaan pembelajaran mesin dalam konteks perniagaan — TensorFlow, MXNet, Scikit-learn, dan banyak lagi. Dalam versi 5.2, Anaconda menawarkan cara untuk melatih model pada kelompok pusat GPU yang dikongsi dengan selamat, sehingga model dapat dilatih dengan lebih cepat dan lebih menjimatkan.

Juga baru di Anaconda Enterprise adalah kemampuan untuk berintegrasi dengan repositori kod luaran dan alat integrasi berterusan, seperti Git, Mercurial, GitHub, dan Bitbucket. Sistem penjadwalan pekerjaan baru memungkinkan tugas-tugas dijalankan secara berkala — misalnya, untuk melatih model data baru.

Perubahan dalam versi komuniti merangkumi yang berikut:

  • Pembaikan keselamatan untuk 20 atau lebih pakej, berdasarkan analisis CVE.
  • Perbaikan pada pemasang Windows untuk mengelakkan penggunaan jalur pemasangan yang tidak betul atau menyebabkan perlanggaran dengan komponen perisian yang ada.
  • Penggunaan direktori kerja yang lebih baik pada Windows dalam senario pemasangan berbilang pengguna.

Versi sebelumnya: Apa yang baru di Anaconda 5.1

Anaconda 5.1, dan pembetulan yang diikuti, kebanyakannya merupakan sentuhan kecil untuk edisi perusahaan dan komuniti.

Beberapa perubahan penting pada edisi perusahaan termasuk skrip penyiapan pasca pemasangan baru dan GUI yang memudahkan konfigurasi pasca yang diperlukan dengan pemasangan Anaconda Enterprise baru (misalnya, ketika menyiapkan sijil TLS). Anda juga memiliki kemampuan untuk menghasilkan "pemasang Anaconda khusus, bungkusan untuk Cloudera CDH, dan pek pengurusan untuk Hortonworks HDP." Perubahan pada edisi masyarakat merangkumi kemampuan untuk menggunakan Microsoft Visual Studio Code sebagai pilihan penyunting pada waktu pemasangan.

Versi sebelumnya: Apa yang baru di Anaconda 5.0

Versi Linux dan MacOS Anaconda 5 telah dibangun dengan penyusun baru: GCC 7.2 untuk Linux dan Clang 4.01 untuk MacOS. Ini memperluas manfaat kelajuan penyusun tersebut kepada pengguna edisi sebelumnya OS tersebut - ke MacOS 10.9 Mavericks dan CentOS 6.

Anaconda 5 juga menyediakan pakej Python yang dibina semula dengan penyusun baru, melalui alat pengurusan pakejnya conda. Walau bagaimanapun, buat masa ini, pakej yang dibina semula boleh didapati melalui saluran pemasangan yang berbeza.

Rancangan jangka panjang Anaconda adalah menjadikan saluran pemasangan baru sebagai lalai, kerana lebih banyak pakej akan ditambahkan ke saluran baru dan ketika pengguna memperoleh pakej yang baru dioptimumkan dan memberikannya perubahan.

Video berkaitan: Bagaimana Python menjadikan pengaturcaraan lebih mudah

Sempurna untuk IT, Python mempermudah pelbagai jenis pekerjaan, dari automasi sistem hingga bekerja di bidang canggih seperti pembelajaran mesin.

Alat Anaconda condamempermudah pemasangan pakej Python yang digunakan dalam analisis statistik dan data, kerana banyak pakej tersebut mempunyai pergantungan binari yang kompleks. Conda-forge adalah organisasi GitHub di mana pengguna dapat berkongsi pakej, membina resipi, dan pengedaran projek yang dibina conda.

Sebanyak 3,200 pakej dari Conda-forge terdapat dalam senarai pakej mereka sendiri. Antara beberapa yang paling baru dikemas kini:

  • cassandra-driver, modul Python untuk bekerja dengan Apache Cassandra dan protokol akses data binernya.
  • pyinstaller, untuk menggabungkan aplikasi Python sebagai eksekusi mandiri.
  • plotly, perpustakaan grafik interaktif.
  • openblas, perpustakaan untuk matematik vektor dan matriks asas.

Strategi Anaconda yang bergerak maju adalah dengan menggunakan Conda-forge sebagai sumbernya untuk membuat resipi, baik demi konsistensi dan untuk membolehkan rangkaian pakej pihak ketiga yang lebih luas digunakan di Anaconda.

Juga baru di Anaconda 5.0:

  • Lebih daripada 100 pakej yang tersedia condatelah dikemas kini atau disemak semula. Salah satu projek utama untuk mempercepat kelajuan komputasi pada CPU konvensional, Intel Math Kernel Library, kini tersedia dalam versi 2018.0.0.
  • Pengguna NumPy kini dapat bekerja dengan lebih banyak versi pakej matematik dan statistik yang popular. Pakej lain di suite Anaconda mungkin bergantung pada versi NumPy yang berbeza, tetapi pengguna mungkin menginginkan akses ke versi terbaru dan lebih besar. (Istilah Anaconda untuk ini adalah "ketergantungan menyematkan.")
  • Pengguna bahasa R kini mempunyai akses ke versi R 3.4.2. Semua pakej R, termasuk RStudio, dibina semula menggunakan penyusun baru Anaconda.