BlackBerry membeli Bagus, mendedahkan kelemahan MDM

Pada pagi ini, BlackBerry yang bergelut membeli syarikat pengurusan peranti mudah alih (MDM) tertua yang masih hidup, Good Technology, dengan harga $ 425 juta. Langkah itu akan membantu BlackBerry memperoleh pendapatan yang sangat diperlukan (sekitar $ 160 juta setahun, kata BlackBerry).

Tetapi itu juga menunjukkan bahawa permata mahkota BlackBerry, BlackBerry Enterprise Service (BES) 12, telah jatuh di pasaran. Lebih-lebih lagi, pemerolehan ini menunjukkan bahawa pasaran mudah alih tidak begitu besar, memandangkan Good is adalah cucu MDM, yang ditubuhkan pada tahun 1996, dan kekal sebagai salah satu daripada tiga penyedia teratas bersama dengan MobileIron dan AirMatch VMware.

BlackBerry telah berusaha selama beberapa tahun untuk mendapatkan kembali relevan. Telefon pintar BlackBerry 10nya telah ditolak oleh pengguna dan IT, walaupun secara teknikalnya lebih unggul daripada peranti BlackBerry 7 sebelumnya.

Melihat tulisan di dinding, BlackBerry mengeluarkan BES10, penemuan semula pelayan pengurusan BlackBerry untuk menguruskan peranti bukan BlackBerry seperti yang menjalankan iOS, Android, dan Windows. BES12 tahun lalu menjadikan produk lebih baik.

BlackBerry juga membuka API BESnya ke alat pengurusan pihak ketiga, sehingga mereka dapat menguruskan perangkat BlackBerry, dengan harapan penjualan perangkat BlackBerry dapat meningkat sebagai hasil sokongan yang lebih luas. Ia bersetuju untuk bekerjasama dengan Samsung pada teknologi Knox untuk kontena Android yang selamat. Ia juga membeli banyak firma keselamatan mudah alih kecil, termasuk WatchDox, SecuSmart, dan Movirtu.

Tetapi BES adalah permata utama strategi BlackBerry, yang dimaksudkan untuk menjadi pusat rangkaian kemampuan lintas-platform pengurusan dan keselamatan yang akan menjadi teras pendapatan BlackBerry. Dengan membeli Good, BlackBerry telah mengakui bahawa BES belum dapat bertahan di pasaran. Itu pasti bertepatan dengan apa yang saya dengar penganalisis dan pengurus IT. Oleh itu, langkah itu masuk akal, walaupun tidak putus asa.

Lebih mengejutkan ialah Good dijual. Ini adalah penyedia MDM yang asli dan mempunyai hubungan yang mendalam dengan agensi kerajaan dan perusahaan besar, terutama yang berada dalam industri sensitif seperti pertahanan - yang wajar untuk kekuatan bersejarah BlackBerry. Dulu syarikat mempunyai BES untuk BlackBerry dan Bagus untuk apa sahaja, walaupun tidak begitu banyak hari ini.

Harga rendah yang dibayar BlackBerry untuk Good menunjukkan bahawa memiliki pelanggan besar itu tidak akan menghasilkan pendapatan yang besar, isu yang mempunyai implikasi untuk keseluruhan pasaran pengurusan mudah alih, bukan hanya Good. Tidak lama dahulu, Good membuat gerakan untuk berkembang di luar teras teknologinya, seperti perjanjiannya sendiri dengan Samsung melalui Knox.

Beberapa tahun yang lalu, terdapat kira-kira 100 penyedia pengurusan mudah alih. Banyak yang telah pudar dan beberapa telah diperoleh, dengan kurang dari 10 yang tersisa yang penting: Baik, IBM, Microsoft, MobileIron, dan VMware pasti - ditambah mungkin Boxtone, CA, Citrix, dan Soti.

Apabila pengurusan desktop dan pengurusan mudah alih bergabung, senarai itu menjadi semakin cepat kepada Microsoft, MobileIron, dan VMware, dengan BlackBerry, CA, dan IBM berusaha untuk bergabung dengan barisan mereka.

Membeli Good adalah langkah baik (ahem) untuk BlackBerry. Tetapi pengurusan mudah alih tetap menjadi pasaran yang khianat dan BlackBerry perlu melakukan lebih banyak perkara untuk berjaya.