Pertandingan kematian: Windows Vista berbanding Windows XP

Jadi di sana, menandatangani petisyen "Simpan XP", menggoyangkan kepalan tangan anda ketika anda menempelkannya pada "lelaki itu." Ini adalah perasaan yang membebaskan. Anda telah mendapat keberanian untuk menolak tren dan melompat dari treadmill peningkatan Wintel. Anda merasa diberi kuasa, pencerahan. Tetapi masih ada keraguan yang mengganggu ini.

Bolehkah anda benar-benar melangkau kitaran peningkatan Vista? Adakah Windows XP masih akan disokong dengan betul oleh Microsoft dan, sebagai sasaran pembangunan utama, oleh pihak ketiga? Adakah terdapat sesuatu yang kita terlepas, ada beberapa gotcha tersembunyi yang akan menjatuhkan kita 12, 18, atau 24 bulan dari sekarang?

[ Alternatif desktop Windows ketiga telah muncul untuk pengguna teknikal. Lihat "Windows Workstation '2008 yang pelik, liar, hebat." ]

Sudah tentu, tidak ada jawapan universal untuk soalan peningkatan Vista. Ya, kemungkinan besar anda akan berpegang teguh pada Windows XP - sekurang-kurangnya sehingga Windows 7 dihantar pada tahun 2009 atau 2010. Tetapi jangan tergesa-gesa untuk menilai universal. Mari kita perhatikan secara dekat, pertimbangan utama, dan membandingkan kelebihan Vista dengan keadaan XP mengenai perkara penting yang penting bagi organisasi IT dan pengguna akhir. Dan jika kita tidak dapat menyelesaikannya dengan tenang dan objektif, seperti profesional yang berpikiran adil, maka sekurang-kurangnya mari kita bertarung dengan baik.

Adakah anda bersedia untuk gemuruh? Baiklah. Sistem operasi, kembali ke sudut anda, dan keluar berayun.

Pusingan 1: Keselamatan

Keselamatan adalah salah satu bidang pertama yang perlu diingat ketika mempertimbangkan migrasi Vista. Ciri-ciri seperti UAC (Kawalan Akaun Pengguna) dan Mod Perlindungan Internet Explorer telah menjadi tajuk utama selama lebih dari satu tahun - tetapi tidak selalu dalam konteks yang diinginkan Microsoft. UAC, khususnya, telah dipermalukan oleh pengkritik yang menolak dialog pengesahannya yang menjengkelkan. Cukup aktifkan atau lumpuhkan beberapa sambungan rangkaian dengan cepat atau pindahkan fail ke folder yang dilindungi.

Walau bagaimanapun, walaupun dengan UAC - yang benar-benar lebih kelihatan, "di wajah anda" pelaksanaan kawalan akaun pengguna yang telah dimasukkan ke dalam Windows NT sejak hari pertama - Vista masih tidak selamat sepenuhnya. Ada cara yang didokumentasikan di sekitar UAC yang melibatkan Internet Explorer, peningkatan hak istimewa token keselamatan, dan eksploitasi status "pentadbir yang tidak digunakan" dari model akaun Vista lalai.

Yang lebih penting, bagaimanapun, adalah kenyataan bahawa kebanyakan kedai IT telah menerapkan bentuk UAC di bawah Windows XP dengan tidak membenarkan pengguna domain berjalan sebagai pentadbir tempatan dan, dalam beberapa kes, menulis utiliti "elevasi" mereka sendiri untuk menjadikan semuanya berfungsi dengan lancar. Dalam praktiknya, sistem XP "terkunci" ini dalam beberapa cara lebih aman daripada sistem Vista yang dilindungi UAC, kerana mereka kebal terhadap eksploitasi peningkatan hak istimewa yang disebutkan di atas. Untuk menjadikan sistem Vista setaraf dengan XP, anda harus memaksa pengguna untuk bekerja dengan akaun bukan pentadbir yang sebenarnya, berbanding dengan akaun "pentadbir yang tidak digunakan" Vista, yang membuat anda kembali tepat (yaitu, di mana XP sekarang ).

Ciri keselamatan lain, seperti firewall yang diperbaharui dan pembaikan dalaman yang lebih esoterik, seperti Pengacakan Tata Letak Ruang Alamat, menarik tetapi tidak semestinya menarik. Sebilangan besar kedai IT telah melaksanakan penyelesaian firewall perkakasan yang betul atau perisian pihak ketiga untuk pengguna mudah alih / jarak jauh, dan eksploitasi kod berdasarkan alamat biasanya memerlukan beberapa tahap kejuruteraan sosial untuk membuatnya berfungsi - fenomena yang tidak dapat digagalkan oleh Vista.

Keputusan : Dari sudut keselamatan, tidak banyak yang memaksa kedai XP menaik taraf. Sebilangan besar masalah yang ditangani oleh Vista telah diselesaikan di Windows XP menggunakan aplikasi dalaman atau alat pihak ketiga.

Pusingan 2: Kebolehan mengurus

Sebagai contoh, Vista menambah sokongan untuk mengunci peranti blok di peringkat pelanggan. Ini adalah ciri yang berguna - anda boleh menyekat pengguna daripada mengakses peranti media luaran tertentu, seperti pemacu CD atau kekunci USB - tetapi celah XP lain yang telah lama ditutup oleh ejen pengurusan pihak ketiga. Begitu juga, ketidakupayaan untuk memasang pemacu pencetak menggunakan akaun bukan pentadbir - sesuatu yang sekarang dibenarkan oleh Vista melalui peluasan Dasar Kumpulan - diselesaikan secara langsung oleh banyak kedai IT besar, dalam beberapa kes melalui penciptaan utiliti ketinggian mereka sendiri.

Di bahagian alat pengurusan, terdapat kekurangan ciri khusus Vista, baik dari Microsoft atau dari vendor kerangka pihak ketiga utama. Sebenarnya, di luar sokongan untuk mekanisme pemasangan dan penyebaran berasaskan gambar baru Vista, yang merupakan salah satu daripada sedikit peningkatan pengurusan yang dapat diperhatikan, terdapat sedikit insentif untuk berpindah ke Vista dari perspektif pengurusan sistem semata-mata. Model pemasangan berasaskan gambar menjadikan IT lebih mudah untuk menangkap gambar kerja "keemasan" dari konfigurasi runtime mereka, dan kemudian memutarnya ke beberapa sistem tanpa mengira perkakasan yang mendasari. Ini adalah cabaran yang nyata di bawah XP, jadi pasti menjadi titik Vista, tetapi memandangkan banyak alat pemasangan dan penyediaan pihak ketiga (satu atau lebih yang mungkin digunakan di mana-mana kedai IT), itu bukan TKO.

Keputusan : Pindah ke Vista memberikan sedikit atau tidak ada ROI dari perspektif pengurusan sistem. Ya, model pemasangan berasaskan gambar baru adalah tambahan yang dialu-alukan. Walau bagaimanapun, kekurangan inovasi yang signifikan di bidang lain menjadikan kisah pengurusan Vista kurang menarik.

Pusingan 3: Kebolehpercayaan

Tidak ada persoalan bahawa ini semua barang baik. Walau bagaimanapun, dari sudut pandangan praktikal, perubahannya jauh dari mengejutkan. Sebenarnya, anda akan sukar untuk menunjukkan contoh kesannya semasa operasi sehari-hari. Pengecualian tunggal: I / O keutamaan rendah, yang berguna semasa permulaan OS awal kerana Vista memuatkan lebih banyak perkhidmatan latar belakang daripada Windows XP. Dengan kata lain, Microsoft memerlukan sesuatu untuk mengimbangi semua pemprosesan permulaan tambahan itu. Sekiranya Vista melakukan boot sebelum anda kembali dengan secawan kopi anda, anda harus berterima kasih kepada I / O.

Mengenai kestabilan keseluruhan, kebanyakan pelanggan akan bersetuju bahawa - tanpa pengemudi buggy atau jangkitan virus - Windows XP telah stabil sejak Service Pack 2 dilancarkan hampir empat tahun lalu. Dan dengan Service Pack 3 tiba setiap hari sekarang (sukan yang lebih mantap dan prestasi yang lebih baik), mesej kebolehpercayaan Vista menjadi penjualan yang lebih sukar.

Keputusan : Terdapat sedikit atau tidak ada kekecohan dalam komuniti Windows XP untuk kestabilan atau kebolehpercayaan yang lebih baik. Windows XP adalah OS yang matang dan stabil dengan senarai kelemahan dan penyelesaian yang sesuai. Di atas kertas, Vista membawa landasan yang lebih baik, tetapi dalam praktiknya, ia menangani masalah yang tidak disedari oleh kebanyakan pelanggan, apalagi perlu diperbaiki.

Pusingan 4: Kebolehgunaan

Pengguna Veteran XP memerlukan sedikit masa untuk menyesuaikan diri. Beberapa memerlukan latihan semula, terutama berkaitan dengan UAC dan perarakan dialog pengesahan yang tidak pernah berakhir. Begitu juga dengan mekanisme Pencarian, yang, walaupun meresap (hampir setiap tetingkap atau dialog Explorer mempunyai bidang Carian), dapat dengan cepat membawa pengguna ke lubang arnab hasil bersarang tanpa jalan yang jelas kembali ke awal. Dan beberapa ciri baru, seperti Windows Backup Utility, melindungi pengguna dari proses yang mendasar sehingga mereka tidak tahu sehingga terlambat sehingga data mereka tidak disandarkan sama sekali - sesuatu yang saya dapati dengan cara yang sukar awal-awal lagi.

Tambahkan ini fakta bahawa banyak peningkatan Vista dapat ditiru pada XP (seperti Windows Desktop Search), dan anda tidak boleh tidak bertanya-tanya: Adakah Windows UI benar-benar memerlukan perbaikan radikal seperti itu? Bagaimanapun, seluruh generasi pekerja terbaru kami dibangkitkan pada motif Windows 9x Explorer yang, dengan beberapa pengecualian, tetap stabil selama lebih dari satu dekad. UI Vista pasti berbeza. Walau bagaimanapun, juri masih belum mengetahui sama ada ia lebih baik.

Keputusan : Perubahan, demi perubahan, bukanlah idea yang baik. Dan walaupun anda dapat memahami keinginan Microsoft untuk menyegarkan UI Windows (semua tangkapan skrin Mac OS X ini kelihatan lebih cantik daripada XP), pereka Vista nampaknya telah memotong hidung untuk memercikkan wajah mereka. Walau apa pun, "penambahbaikan" kegunaan di Vista tidak mungkin menjadikan senarai sebab IT yang menarik untuk menjauh dari XP dalam masa terdekat.

Pusingan 5: Persembahan

Perkara di atas tidak ada generalisasi. Saya telah menjalankan ujian (berulang kali). Saya mempunyai nombor yang sukar. (Anda dapat melihat keseluruhan keputusan saya di exo.performance.network, atau mengambil gambar ringkas hasil Vista / Office 2007 berbanding XP / Office 2003 di sini; lihat Makmal Makmal untuk perincian mengenai skrip ujian Clarity Studio OfficeBench yang saya gunakan untuk ujian ini.) Meningkatkan pengguna dari Windows XP ke Vista, tanpa meningkatkan perkakasan mereka, sama seperti melumpuhkan PC mereka. Fikirkan pengguna dengan obor berbaris di luar pusat data anda. Ia bukan gambar yang cantik.

Jadi tunggu sahaja kitaran peningkatan perkakasan seterusnya dan tekan mereka dengan Vista, bukan? Mungkin. Tetapi pertimbangkan ini: Untuk setiap siklus CPU yang sia-sia membawa gambar kembung Vista setara dengan XP, anda mungkin dapat memberi pengguna peningkatan prestasi sebenar di seluruh aplikasi teras mereka. Sekiranya ada beberapa alasan yang kuat untuk menjalankan Vista melalui XP - lompatan kuantum dalam kebolehgunaan atau pengurusan - saya dapat melihat mengapa pelaburan itu sepadan. Tetapi menaik taraf perkakasan hanya untuk mengekalkan status quo nampaknya bodoh.

Keputusan : Adakah anda lebih suka melancarkan kitaran perkakasan baru untuk mengimbangi pelanggaran kod Microsoft dan selera rakus untuk lebar jalur CPU, atau pada peningkatan yang nyata dan dapat diukur dalam throughput aplikasi dan produktiviti pengguna? Cukup berkata.

Pusingan 6: Keserasian perkakasan

Tetapi di luar kekurangan, ada masalah pengesahan semula. Sebilangan besar kedai IT yang waras telah menerapkan peraturan yang ketat mengenai konfigurasi perkakasan yang diterima dan bukan. Jabatan dengan nama seperti "Kejuruteraan PC" menghabiskan banyak masa untuk menguji dan mengesahkan kombinasi komponen tertentu, mengasingkan konfigurasi masalah, dan memberi panduan penyelesaian masalah yang diperlukan ke meja bantuan mereka. Penghijrahan ke Vista bermaksud mengulangi langkah-langkah ini, dan kemudian beberapa, sementara tahap kematangan Vista yang tidak matang akan menjadikan IT berlumba dengan sasaran yang bergerak.

Windows XP, sebaliknya, mempunyai asas keserasian yang matang dan diperiksa dengan baik, dengan sokongan luas dari hampir setiap pengeluar. Dan sementara Vista hampir pasti akan menepati masa, kerana keadaan sekarang, setiap penyisipan peranti baru adalah sedikit omong kosong. Pada hari yang lain saya bingung apabila notebook saya yang dilengkapi Vista tidak akan mengenali pencetak HP LaserJet 1200 generik.

Keputusan : Bilakah kali terakhir anda bimbang tentang sokongan pemandu di Windows XP? Dengan pangkalan yang dipasang hingga ratusan juta, kemungkinan anda masih akan mencari pemacu XP lama setelah cucu-cucu Vista dibawa ke padang rumput.

Pusingan 7: Keserasian perisian Microsoft

Ini kisah yang serupa dengan barisan produk BackOffice Microsoft. Ada sedikit, jika ada, kelebihan menggunakan Vista sebagai klien ke Microsoft Exchange, Microsoft SQL Server, atau Microsoft SharePoint. Sebagai penjaga pintu bagi banyak sumber ini, Microsoft Office sering berfungsi untuk meratakan lapangan permainan. Dan seperti yang baru saya nyatakan, versi Office - Microsoft Office System 2007 - berjalan dengan baik pada Windows XP.

Bagaimana dengan versi masa depan? Tidak ada keraguan bahawa, akhirnya, Microsoft mungkin akan mencuba Vista secara eksklusif. Namun, mencari ciri dan fungsi yang tidak disokong oleh Vista dan XP tidak semudah itu. Ingat, banyak "kebaharuan" Vista hanya pada kulit. Sebenarnya, di luar DirectX 10 - yang secara eksklusif merupakan teknologi Vista - tidak ada sebab yang sah untuk mengecualikan XP dari senarai platform yang disokong dari aplikasi baru.

Sudah tentu, ini mungkin berubah pada Windows 7, set ciri yang masih banyak berubah. Walau bagaimanapun, tidak ada yang berpendapat bahawa anda harus tetap menggunakan XP selamanya - hanya untuk anda bertahan dengannya sekarang dan berpotensi melangkau generasi Windows tanpa menanggung kesakitan yang nyata.

Keputusan : Windows XP masih, dan kemungkinan akan kekal untuk beberapa lama, bar keserasian untuk aplikasi Microsoft baru. Sekiranya dan ketika Microsoft berusaha untuk membuat ikatan Vista eksklusif, syarikat itu perlu menyatakan beberapa alasan teknikal yang sah - satu alasan yang perlu diteliti dari komuniti IT - kerana tidak menyokong Windows XP.

Pusingan 8: Keserasian perisian pihak ketiga

Setahun kemudian dan anda akan sukar untuk menamakan satu aplikasi WPF komersial. Sebenarnya, saya tidak dapat memikirkan apa-apa aplikasi pihak ketiga, di luar beberapa permainan khusus DirectX 10, yang berjalan dengan lebih baik di Vista, tidak perlu memerlukannya. Setiap kali kerja pembangunan khusus Vista dilakukan, biasanya untuk menyelesaikan masalah yang timbul dengan pengenalan UAC. Saya secara peribadi menghabiskan beberapa jam di makmal keserasian Microsoft pada persidangan TechEd tahun lalu untuk menyelesaikan masalah UAC yang mempengaruhi aplikasi saya sendiri. Dalam iklim seperti itu, di mana Vista adalah orang luar dan mewakili sebahagian kecil dari pangkalan yang dipasang, menargetkannya secara eksklusif sama dengan melakukan bunuh diri secara komersial.

Aplikasi baru yang masih dihantar biasanya merupakan aplikasi Win32 asli, ditulis dalam C ++ menggunakan teknologi yang dicuba dan benar seperti Microsoft Foundation Classes (MFC) atau Application Template Library (ATL). Ini, untuk lebih baik atau lebih buruk, adalah keadaan pembangunan pihak ketiga untuk jangka masa yang akan datang. Dan, tentu saja, aplikasi ini semuanya berfungsi dengan baik pada Windows XP, dan akan terus melakukannya untuk jangka masa yang akan datang.

Keputusan : ISV pergi ke mana wangnya, dan sekarang masih API Win32 generik (ditambah MFC / ATL) yang berjalan di rangkaian platform Windows. Satu-satunya pengecualian untuk peraturan ini adalah alat atau utiliti yang mensasarkan fungsi khusus Vista seperti pemuat but baru dan widget bar sisi. Risiko kehilangan fungsi aplikasi pihak ketiga yang penting dengan berpegang pada Windows XP adalah hampir tidak ada.

Pusingan 9: Sokongan alat pembangun

Visual Studio 2005 adalah alat hebat yang menderita masalah prestasi mengganggu di IDE dan bugginess umum dari .Net Framework 2.0. Visual Studio 2008 mengatasi sebahagian besar kekurangan ini dan juga membolehkan saya menargetkan Windows XP dan Vista dengan aplikasi WPF baru. Dan seperti hampir semua perisian pembangun Microsoft, ia berfungsi dengan baik pada OS. Sekiranya ada, Visual Studio 2008 berjalan sedikit lebih pantas pada Windows XP, walaupun Windows Server 2008 memberikan XP untuk wangnya dalam hal ini.

Di dalamnya terdapat masalah: Tanpa kelebihan nyata untuk menjalankan Visual Studio 2008 pada Vista, dan dengan beberapa kelebihan prestasi yang sangat ketara untuk tetap menggunakan Windows XP sebagai OS desktop, tidak hairanlah banyak pembangun masih mengekod pada platform yang lebih lama. Secara fungsional, anda tidak akan kehilangan apa-apa dengan menulis kod di Visual Studio 2008 - atau IDE komersial lain - pada Windows XP. Dan jika dan ketika anda perlu menguji keserasian Vista, anda boleh memilih dari sebilangan besar pengurus mesin maya percuma dan komersial untuk membuat keadaan ujian yang diinginkan.

Keputusan : Dengan kebanyakan pembangun masih menargetkan Win32 API, dan dengan hampir keseluruhan fungsi .Net Framework 3.0 disambungkan ke XP, tidak ada alasan yang kuat untuk mendasarkan IDE anda pada Windows Vista.

Pusingan 10: Pemeriksaan masa depan

Dengan hampir keseluruhan Kerangka .Net 3.0 yang disokong pada Windows XP, tidak ada kelebihan yang signifikan untuk menjalankan model aplikasi Windows terbaru di Vista, di luar beberapa fungsi percepatan grafik (beberapa fungsi melukis tingkap mendapat dorongan dari Pengurus Jendela Desktop). Bahkan Microsoft tidak cukup bodoh untuk memaksa masalah penghijrahan, terutama setelah reaksi masyarakat yang telah menyekat penggunaan Vista selama lebih dari setahun sekarang.

Tetapi mungkin polisi insurans terbesar bagi penyokong Windows XP, dan pukulan kalah mati untuk Vista, adalah kedatangan Windows 7 yang akan datang, yang akan dijelaskan dalam 18 hingga 24 bulan ke depan. Idea bahawa kedai IT akan menghadapi semacam masalah showstopper antara sekarang dan akhir tahun 2009 (jangka masa sasaran yang dikhabarkan untuk pembebasan Windows 7) mempunyai sedikit kredibiliti.

Keputusan : Sekiranya ada kesempatan untuk melewati kitaran peningkatan Windows, peralihan XP-ke-Vista adalah itu. XP mungkin menunjukkan usianya, tetapi usianya terutama pada kulit: Pencabarnya yang baru kelihatan mencolok, tetapi juga lebih perlahan dan lebih berat, dan ia tidak mempunyai gabungan ciri-ciri menarik yang diperlukan untuk melepaskan XP.

Pada akhir dekad ini, ketika eksekutif Microsoft melihat kembali bencana Windows Vista, mereka akan melihat bahawa hanya menampar cat baru pada seni bina Windows yang sudah tua tidak cukup untuk menipu sesiapa pun. Mari kita berharap mereka juga menyedari bahawa, seperti mana-mana kemas kini utama, mereka perlu membuat kes mereka kepada IT. Memusatkan perhatian kepada pengguna sambil mengabaikan pelanggan perusahaan mereka, dan menganggap kedai IT hanya akan sesuai, bukanlah cara untuk melakukan migrasi platform.

Berikut adalah harapan agar Microsoft benar-benar belajar, dan akan melibatkan kita lebih awal dan kerap ketika menepati janji Windows 7.