Cara menghasilkan $ 120,000: Dapatkan pekerjaan dalam data besar

Beberapa bulan yang lalu, saya melaporkan bahawa "bagi pencari kerja, data emas meningkat dengan perlahan." Tetapi, saya menambah, "jeda mungkin sementara." Ia adalah.

Setelah merosot selama sembilan bulan terakhir 2014, bayaran premium untuk kemahiran dan perakuan berkaitan data besar sekali lagi meningkat, menurut Foote Partners, yang mengesan nilai pasaran ratusan kemahiran di seluruh industri teknologi.

Pada suku pertama tahun ini, bayaran premium untuk 35 kemahiran berkaitan data besar yang tidak disahkan melonjak 3.9 peratus, sementara premium untuk pensijilan data besar meningkat sekitar 1 peratus.

Firma itu meramalkan bahawa pemulihan akan berterusan pada satu atau dua tahun berikutnya. "Kemahiran data besar terlalu penting untuk terus berdaya saing," kata David Foote, penganalisis utama firma itu. "Mereka berkembang dalam popularitas dari beberapa industri ke hampir setiap industri dan pasar."

Penting untuk diperhatikan bahawa gaji premium tidak sama dengan gaji pokok, yang masih cukup tinggi, menurut tinjauan oleh Dice.com, lembaga pekerjaan berteknologi besar. Memang, rata-rata gaji asas untuk sekurang-kurangnya enam kemahiran data besar melebihi $ 120,000 setahun. Sebagai contoh, gaji purata untuk Cloudera Impala, mesin pertanyaan MPP SQL sumber terbuka untuk data perlombongan yang disimpan di Apache Hadoop, adalah sedikit kurang dari $ 140,000 setahun, menurut Dice.

Sementara itu, pengangguran dalam industri teknologi lebih rendah daripada tahun 2008, tepat sebelum krisis kewangan menyapu berjuta-juta pekerjaan di seluruh ekonomi. Menurut Biro Statistik Tenaga Kerja AS, pengangguran teknologi mengejutkan rendah 2,3 peratus pada suku pertama tahun ini, tetapi menurun lebih rendah pada bulan April menjadi 1,9 peratus.

Kemahiran teknologi yang paling berharga dalam data besar

Dengan pengangguran teknologi pada tahap rendah dan minat terhadap data besar masih meningkat - walaupun ada kekecewaan - sama sekali tidak menghairankan bahawa gaji sangat tinggi. Sehingga akhir tahun 2014 - data terbaru yang tersedia dari Dice - berikut adalah 10 kemahiran berkaitan data besar yang memberikan gaji yang terbaik dan purata.

  1. Pengurangan Peta: $ 127,315
  2. Cloudera: $ 126,816
  3. HBase: $ 126,369
  4. Babi: $ 124,563
  5. Flume: $ 123,186
  6. Hadoop: $ 121,313
  7. Hive: $ 120,873
  8. Penjaga Zook: $ 118,567
  9. Arkitek Data: $ 118,104
  10. Solr: $ 117,394

Namun, ada sedikit peringatan: Tidak banyak pekerjaan yang berkaitan dengan beberapa kemahiran data besar yang baru dan lebih tinggi. Pada awal bulan Mei, Dice menyenaraikan 220 pekerjaan yang berkaitan dengan Zookeeper, 563 untuk Babi, dan 374 untuk arkitek data. Ketiganya menunjukkan pertumbuhan yang kuat selama 12 bulan, tetapi mereka bermula dari pangkalan yang sangat kecil.

Lebih tua dan kurang glamor seperti itu, Hadoop jauh dari kemahiran dalam permintaan tertinggi dengan 2,528 penyenaraian, peningkatan 41 peratus dalam 12 bulan terakhir.

Gaji untuk kepakaran IT lain juga meningkat. Pembangun aplikasi mudah alih, misalnya, melihat kenaikan gaji sebanyak 10.2 peratus dan kini berkisar antara $ 107,500 hingga $ 161,500, menurut tinjauan awal tahun ini oleh Robert Half Technology.

Pengurus Baby Boomer tidak mendapat data besar

Peningkatan gaji premium - ukuran populariti kemahiran dalam perniagaan - membingungkan. Foote, salah seorang penganalisis pertama yang menyedari penurunan nilai kemahiran data besar, mengatakan bahawa dia belum menyelesaikan teka-teki itu.

Tetapi dia sangat jelas tentang alasan beberapa perniagaan kecewa dengan inisiatif data besar mereka yang mahal. "Masalah yang timbul pada tahun 2014 adalah terlalu banyak majikan yang tidak berpuas hati dengan pengembalian pelaburan mereka yang cukup besar dalam inisiatif data besar," katanya.

Halangan budaya dan organisasi yang berkaitan dengan tadbir urus data, ketelusan, dan perkongsian data di seluruh perusahaan telah menahan pulangan, katanya.

Foote juga menunjuk eksekutif penuaan yang belum merasa selesa dengan membuat keputusan berdasarkan data. "Kecenderungan generasi Baby Boomer dijalankan untuk menggunakan usus dan pengalaman mereka dan menentang apa yang diberitahu oleh analitik canggih kepada mereka" adalah penghalang utama untuk diterima pakai, katanya. "Menjadi lebih sukar untuk menguruskan ke depan jika anda menghabiskan terlalu banyak masa untuk melihat ke belakang."

Laporan Foote menyatakan bahawa terdapat banyak turun naik dalam pembayaran premium yang mengejutkan untuk banyak kemahiran IT yang diperakui dan tidak disahkan. Sekiranya demikian, mungkin kenaikan dan kenaikan gaji premium baru-baru ini untuk kemahiran data yang besar tidak akan mendapat penjelasan yang mudah, atau perubahannya mungkin hanya butiran yang muncul di skrin radar dari semasa ke semasa.

Walau bagaimanapun, tidak ada keraguan bahawa profesional IT dengan kemahiran data besar akan terus mendapat permintaan tinggi dan mendapat gaji yang sangat baik.