Enam tahap penyimpanan data utama

Oleh kerana data kami terus berkembang pada klip yang hampir eksponensial, vendor storan telah bertindak balas dengan produk yang lebih murah dan lebih mampu. Tetapi dorongan untuk kapasiti yang lebih tinggi dan harga yang lebih rendah telah melanda perairan.

Tidak lama dahulu, jika anda membeli peranti storan multiterabait, ia pasti akan menjadi SAN kelas perusahaan yang sangat dipercayai, berprestasi tinggi. Hari ini, anda boleh memasukkan jumlah simpanan yang sama ke desktop menara untuk sebahagian kecil kos. Akibatnya, banyak produk penyimpanan dipasarkan sebagai penyimpanan "SAN" ketika tidak jauh lebih baik daripada desktop dari segi prestasi dan kebolehpercayaan.

[Lihat terus berita utama untuk pengembangan teknologi dan pengurusan IT dengan ringkasan sehari-hari kami mengenai berita teknologi teratas. Langgan buletin Harian. ]

Lebih daripada sebelumnya, penting untuk mempunyai pemahaman yang kukuh tentang bentuk penyimpanan utama dan apa yang membezakannya. Secara kasar, tangga simpanan utama dapat dipecah menjadi enam anak tangga yang khas. Siapa anda dan apa yang anda lakukan akan menentukan pilihan terbaik anda.

Penyimpanan data utama, anak tangga 1: Rakan sebaya

Pengguna: 2 hingga 10

Kos: Bupkus

Redundansi: Tiada

Konsep penyimpanan utama peer-to-peer harus biasa bagi sesiapa sahaja yang memiliki komputer. Pada dasarnya, stesen kerja setiap pengguna menyimpan datanya sendiri. Sekiranya data perlu dikongsi, teknologi yang dimasukkan ke dalam sistem operasi membolehkan orang lain melihat data tersebut. Ia murah dan sangat sederhana.

Bagi individu dan perniagaan yang sangat kecil, ini selalunya merupakan pilihan terbaik. Memandangkan terdapat lebih dari 5 juta perniagaan di Amerika Syarikat sahaja dengan kurang dari 10 pekerja, penyimpanan peer-to-peer merangkumi peratusan besar dari semua penyimpanan data. Tetapi ketika perniagaan berkembang, menguruskan banyak pulau penyimpanan yang tidak boleh dipercayai menjadi semakin sukar. Sebilangan besar sistem operasi desktop juga tidak banyak menawarkan cara keselamatan terpadu, jadi model ini sukar disokong dengan selamat melampaui beberapa pengguna.

Penyimpanan data utama, anak tangga 2: Pelayan fail

Pengguna: 10 hingga ratusan

Kos: $ 2,000 hingga $ 5,000

Redundansi: Rendah

Contoh: Pelayan Microsoft Windows, Buffalo TeraStation III

Langkah logik seterusnya melangkaui penyimpanan primer berasaskan stesen kerja yang terdesentralisasi adalah menggabungkan semua data yang dikongsi ke satu pelayan khusus. Dengan melakukan ini, syarikat dapat menyeragamkan model perlindungan dan keselamatan data mereka di semua data penting misi mereka. Memusatkan data juga menjadikan pelaburan lebih murah untuk redundansi - sama ada susunan cakera berlebihan atau bekalan kuasa.

Sebilangan besar pelayan fail betul-betul: pelayan standard industri dengan sistem operasi pelayan umum dan banyak cakera terpasang langsung yang dikhaskan untuk berkongsi fail. Walau bagaimanapun, banyak peranti NAS mewah termasuk dalam kategori ini juga. Oleh kerana peranti NAS seperti ini menjadi semakin lazim dalam perniagaan dari pelbagai saiz, penting untuk diperhatikan bahawa pada dasarnya ia sama dengan pelayan fail.

Namun, pada satu titik tertentu, perniagaan akan menghasilkan pelayan fail tunggal atau peranti NAS. Biasanya, pendekatan yang paling biasa adalah dengan menambahkan lebih banyak pelayan fail. Semasa amalan ini berterusan, masalah yang sama yang mengganggu penyimpanan rakan sebaya muncul lagi. Daripada mengekalkan satu kumpulan simpanan, anda kini ditugaskan untuk menguruskan banyak simpanan. Begitu juga, pendedahan kehilangan data melalui kegagalan perkakasan berlipat kali ganda apabila bilangan peranti meningkat.

Pelayan fail dan peranti NAS juga kurang sesuai untuk menyimpan data berstruktur peringkat blok seperti pangkalan data dan e-mel. Aplikasi ini biasanya dibina di pelayan mereka sendiri dengan storan langsung mereka sendiri, yang semakin menyukarkan cabaran pengurusan storan.

Penyimpanan data utama, anak tangga 3: SAN low-end (pelayan fail dengan nama lain)

Pengguna: 10 hingga ratusan

Kos: $ 2,000 hingga $ 20,000

Redundansi: Rendah

Contoh: Derivatif Microsoft Windows Storage Server, Overland SnapServer

Dalam usaha menangani cabaran menguruskan data korporat berstruktur dan tidak berstruktur secara serentak, banyak vendor penyimpanan telah hadir dengan peranti SAN kelas rendah yang membolehkan kedua-dua data tahap blok dan fail disimpan pada peranti yang sama. Manfaat menggunakan peranti jenis ini adalah semua data syarikat - perkongsian fail, pangkalan data, e-mel, infrastruktur virtualisasi, dan sebagainya - dapat digabungkan ke dalam kumpulan penyimpanan yang sama dan dikelola dan dilindungi bersama.

Tetapi peranti ini, walaupun secara SAN secara teknikal (kebanyakannya menyokong iSCSI untuk membolehkan akses storan jarak jauh, jauh), sebenarnya tidak lebih daripada pelayan standard dengan perisian yang berbeza untuk membolehkan peranti ini melayani permintaan iSCSI selain penyampaian fail . Secara umum, mereka tidak menawarkan lebih banyak kelebihan daripada pelayan biasa, juga tidak melebihi pelayan biasa dari segi prestasi.

Ringkasnya, peranti ini mungkin membolehkan anda mengurus semua keperluan penyimpanan anda dengan cekap, tetapi kekurangan prestasi, skalabilitas, dan kebolehpercayaan SAN kelas perusahaan.

Penyimpanan data utama, anak tangga 4: SAN kelas perusahaan

Pengguna: 50 hingga ribuan

Kos: $ 20,000 hingga berjuta-juta

Redundansi: Tinggi

Contoh: EMC Clariion / Symmetrix, Netapp FAS, Dell EqualLogic, IBM DS, HP EVA / XP

Daripada menggunakan perkakasan dan perisian pelayan standard industri, SAN kelas perusahaan menggunakan arkitek pengawal berkembar yang sangat berlebihan, mempunyai ciri seperti cache cermin dan antara muka interkoneksi yang berlebihan. Begitu juga, SAN kelas perusahaan juga sangat berskala - menyokong tahap kapasiti yang jauh lebih tinggi dan prestasi yang jauh lebih tinggi daripada saudara kelas rendah mereka.

Bidang peranti ini merangkumi bukan hanya SAN peringkat blok biasa, tetapi juga peranti NAS multikontroler kelas atas yang mampu melayani data tahap blok dan fail dengan kelebihan dan prestasi yang sama. Di samping itu, peranti ini membolehkan pentadbir penyimpanan mencampurkan kapasiti dan kelajuan media penyimpanan fizikal yang berbeza (kedua-dua cakera dan SSD), sehingga memungkinkan untuk menyajikan jenis storan yang tepat kepada setiap pengguna penyimpanan sambil tetap mempertahankan arsitektur pengurusan yang terpadu.

Hanya beberapa tahun yang lalu, tahap kemasukan untuk jenis peranti ini jauh melebihi $ 50,000. Harga itu jatuh dengan mendadak. Akibatnya, jumlah perusahaan yang mampu memiliki SAN telah meningkat dengan mendadak.

Penyimpanan data utama, tahap 5: Virtualisasi storan berasaskan rangkaian

Pengguna: Ribuan hingga puluhan ribu (dan seterusnya)

Kos: Langit adalah hadnya

Redundansi: Cadillac

Contoh: EMC Invista, HP SVSP, NetApp V-series

Seperti skala dan berlebihan seperti SAN kelas perusahaan, perusahaan terbesar akhirnya akan berkembang satu platform SAN tunggal dan perlu meletakkan beberapa SAN untuk mencapai tahap prestasi dan kebolehpercayaan yang mereka perlukan. Apabila ini berlaku, ketidakcekapan yang sama - dari segi keupayaan dan pengurusan - mengetengahkan kepala sekali lagi. Untuk mengatasi masalah ini, perusahaan besar sering menggunakan virtualisasi penyimpanan berasaskan rangkaian untuk menyatukan platform penyimpanan SAN yang heterogen menjadi satu infrastruktur logik.

Pada dasarnya, virtualisasi penyimpanan melibatkan pengenalan lapisan abstraksi antara pengguna storan (pengguna individu dan pelayan dari semua bentuk dan saiz) dan peranti storan fizikal. Lapisan abstraksi ini membolehkan kebebasan yang jauh lebih besar dalam menguruskan infrastruktur penyimpanan yang sangat besar dengan membenarkan pentadbir meniru dan memindahkan data secara telus tanpa pengguna simpanan menyedarinya. Virtualisasi storan juga menyediakan kapasiti dan prestasi yang hampir tidak terbatas.

Penyimpanan data utama, anak tangga 6: Kad liar - awan

Pengguna: Boleh berubah

Kos: Boleh berubah

Redundansi: Pembolehubah

Contoh: Amazon S3, Mosso / Rackspace Cloud Files

Peserta terbaru ke bidang penyimpanan utama bukanlah bentuk perkakasan atau perisian storan baru, tetapi model penyampaian storan yang sama sekali berbeza. Daripada membeli peranti storan yang sesuai dengan keperluan organisasi anda dan kemudiannya dapat meningkatkannya secara berperingkat semasa anda berkembang, janji penyimpanan berasaskan awan adalah bahawa ia membolehkan anda membayar untuk simpanan yang anda gunakan semasa anda menggunakannya dan skala secara elastik tanpa had.

Walaupun penyimpanan berasaskan awan tidak digunakan secara meluas oleh perusahaan, ada yang ragu bahawa penyimpanan itu akan matang dan akhirnya memainkan peranan besar pada masa depan penyimpanan. Cabaran semasa merangkumi pelanggan yang meyakinkan bahawa alternatif berasaskan awan cukup dipercayai untuk menyokong keperluan syarikat yang kritikal - perjanjian tahap perkhidmatan cenderung kurang meyakinkan - dan mengatasi rintangan keselamatan dan peraturan yang timbul ketika data sensitif disimpan dengan pihak ketiga.

Artikel ini, "Enam tingkat penyimpanan data utama," awalnya muncul di .com. Baca lebih banyak blog Matt Prigge's Information Overload dan ikuti perkembangan terkini dalam penyimpanan rangkaian dan pengurusan maklumat di .com.