Adakah UI Metro Microsoft sebenarnya masalahnya?

Dua minggu yang lalu memulakan Windows Red, reimagining Windows 8 kami, yang mencadangkan pemisahan Windows 8 menjadi dua - Windows Desktop untuk PC dan komputer riba, dan Metro untuk telefon pintar dan tablet - sambil mengekalkan beberapa interoperabilitas antara keduanya. Memandangkan sambutan buruk terhadap Windows 8, idea asasnya nampak jelas bagi kami.

Tetapi adakah mashup dua UI satu-satunya masalah? Atau adakah Metro - alias UI Moden - gajah sebagai cara penggunaan Windows 8? Bagaimanapun, telefon pintar Windows atau tablet Windows RT sama sekali tidak dapat dibandingkan dengan peranti Android atau iOS.

[Windows 8 meninggalkan anda biru? Kemudian periksa Windows Red, rancangan untuk memperbaiki OS Microsoft yang dipertandingkan. | Arah baru Microsoft, antara muka sentuh untuk aplikasi tablet dan desktop, peralihan dari Windows 7 - merangkumi semua ini dan banyak lagi dalam laporan khas Windows 8 Deep Dive PDF. | Ikuti perkembangan teknologi Microsoft utama dalam Teknologi kami: buletin Microsoft. ]

Catatan terbaru oleh Wes Miller dari Arahan di Microsoft di blog Getwired.comnya memberi inspirasi kepada saya untuk meninjau semula soalan ini. Dia berpendapat bahawa langkah Microsoft untuk Metro berpusat pada jubin langsung, yang menurutnya sering tidak berguna.

Pertukaran jubin

Miller mengatakan jubin langsung Microsoft menarik terlalu banyak perhatian pada OS dan mengalihkan perhatian dari aplikasi. Saya telah melihat Steve Ballmer membuat hujah yang berlawanan: Skrin Mula yang disesuaikan dengan jubin langsung memberi anda pembacaan maklumat seperti papan pemuka dari aplikasi yang paling sering anda gunakan tanpa pengguna perlu mengklik apa-apa.

Kedua-duanya mempunyai titik. Ada sesuatu tentang jubin langsung yang mengingatkan saya pada masa awal Web, ketika halaman rumah menjadi liar dengan doodad yang berputar dan berkelip. Sebaliknya, saya secara peribadi mengenali peminat Metro UI yang suka memaparkan maklumat teratas itu.

Tukarnya adalah: Jubin sudah mempunyai banyak ruang berbanding dengan ikon, dan jika anda menyukai jubin langsung, anda mungkin menginginkannya bersaiz besar sehingga cukup besar untuk menyampaikan maklumat berguna - mesej terkini , cuaca, dan sebagainya. Jelas, ini bermakna lebih sedikit aplikasi yang dapat dilihat di skrin pada satu masa, walaupun cukup mudah untuk menatal secara mendatar untuk mencarinya.

Anda boleh membuat ini dengan penuh rasa. Kecuali satu titik: Jika titik penjualan utama adalah layar Mula ubin langsung yang telah Anda ubah untuk memaparkan apa yang anda mahukan, penyesuaian harus jauh lebih mudah.

Jari ajaib

Cukup mudah untuk menyeret jubin dengan jari anda dan menyusunnya dengan cara yang anda mahukan. Tetapi untuk melepaskan pin jubin dari menu Mula, mengubah saiznya, atau mematikan atau menghidupkan fungsi langsung, anda perlu menggesek jubin ke bawah untuk masuk ke mod edit.

Meleret ke bawah adalah setara Metro dengan klik kanan. Tetapi bagi pengguna baru, tidak ada cara untuk menggunakan gerak isyarat itu, sama seperti dalam ujian Ayah yang terkenal tidak ada cara untuk meneka tanpa diberitahu cara membuat bar Charms muncul.