Rust's Redox OS dapat menunjukkan Linux beberapa helah baru

Bahasa Rust Mozilla difahami oleh pereka bentuknya sebagai pilihan untuk menulis pelbagai jenis perisian dengan cepat dan selamat - termasuk sistem operasi penuh.

Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, sekumpulan pemaju sibuk melakukan hal itu: menggunakan Rust untuk membuat Redox, sistem operasi seperti Unix yang direka bentuk sebagai pemikiran semula radikal terhadap pendekatan Linux.

Batu tulis bersih

Redox menggunakan Rust untuk kod tahap kernelnya untuk memberikan pertimbangan keselamatan memori lebih banyak daripada yang dibenarkan oleh C secara lalai. Tetapi projek itu tidak hanya menulis semula Linux dalam bahasa baru. Redox membuang sebilangan besar daripada tradisi Unix versi Linux yang ada.

Seperti yang dijelaskan dalam dokumen wiki dan reka bentuk projek, Redox menggunakan sekumpulan minimum skscall - subset yang sengaja lebih kecil daripada yang disokong oleh Linux untuk mengelakkan masalah lama. OS juga menggunakan reka bentuk mikrokernel agar tetap langsing, berbeza dengan kernel monolitik Linux.

Banyak tingkah laku dalaman OS juga difikirkan semula. Unix dan Linux sama-sama menggunakan tanggapan setiap item sebagai fail. Redox melangkah lebih jauh dan memperlakukan semua perkara seperti URL, jadi mudah untuk mendaftar pengendali acara, dan menyediakan cara yang konsisten untuk melakukan jenis abstraksi yang lain.

//github.com/redox-os/redox

Meski demikian, rencananya bukan untuk mengganti Linux, tetapi untuk menyediakan alternatif yang berguna yang dapat menjalankan perisian Linux pada waktu. Sudah ada beberapa petunjuk: Banyak perintah Unix (dan dengan demikian Linux) biasa disokong, dan terdapat port kerja dalam proses sistem fail ZFS.

Kerosakan radikal lain dari Linux bukan dalam perisian tetapi dalam pelesenan: Keseluruhan projek ini berlesen MIT dan bukan GPL. Rasionalnya adalah bahawa lesen MIT mendorong penggunaan hiliran jauh lebih mudah daripada GPL, "kerana hilir adalah apa yang sangat penting: pangkalan pengguna, komuniti, ketersediaan."

Jalan panjang di hadapan

Walaupun ISO Redox dapat dimuat turun dan dimuat, anda tidak mungkin membuang Linux untuk Redox dalam pengeluaran dalam masa terdekat.

Untuk satu perkara, Redox belum diuji, dengan banyak ciri yang hilang dan banyak yang tidak lengkap. Pembangun Redox juga mengakui bahawa tidak mustahil untuk mewujudkan "keserasian Posix 1: 1 yang lengkap" (kerana OS menghilangkan banyak syscall Unix), jadi perisian Linux yang ada mungkin memerlukan lapisan sokongan pada Redox untuk dijalankan - sekatan jalan untuk pemakaiannya.

Pangkalan kod warisan Linux juga tidak akan mudah dibatalkan. Dekad pembangunan dan beribu-ribu tahun kerja manusia telah dilaburkan di dalamnya dan persekitaran pengembangan bahasa C. Sebaliknya, bahasa Rust telah wujud selama beberapa tahun, dan baru-baru ini mencapai tahap kestabilan yang mencukupi bagi kebanyakan orang untuk membina projek besar dan bercita-cita tinggi dengannya.

Namun, projek seperti Redox sangat berharga. Sekiranya Redox dapat memenuhi janjinya untuk menjadi lebih selamat dengan reka bentuk, banyak senario peranti terbenam yang disasarkan oleh Linux mungkin lebih baik dilayan oleh Redox. Mozilla telah membicarakan Rust sebagai bahasa untuk peranti Internet, jadi ini merupakan lanjutan semula jadi.

Redox juga dapat menjadi contoh untuk mendekati masalah sistem operasi dengan cara yang berbeza, memberikan tekanan evolusi jangka panjang pada Linux. Sekiranya Linux tidak ke mana-mana - semua tanda menunjukkannya tidak - maka yang terbaik adalah mencari cara untuk memaksanya menjadi lebih baik.