Kerangka yang sebelumnya dikenali sebagai JavaScriptMVC hits 1.0

DoneJS, kerangka JavaScript sumber terbuka yang sebelumnya dikenal sebagai JavaScriptMVC, telah mencapai status versi 1.0.

DoneJS bertujuan untuk membina aplikasi masa nyata berprestasi tinggi untuk mudah alih, web dan desktop, menyokong keupayaan seperti rendering sisi pelayan dan muat turun pantas, menurut pemaju Bitovi. Matlamat pemaju adalah untuk menyediakan persekitaran pembangunan dan pengeluaran yang kaya dengan ciri dalam sehari, menurut Ketua Pegawai Eksekutif Bitovi, Justin Meyer, pengasas projek DoneJS.

DoneJS, yang dapat dipasang dari NPM, menampilkan sokongan untuk Electron, perpustakaan GitHub untuk membangun aplikasi desktop lintas platform dengan HTML, CSS, dan JavaScript. Versi 1.0 juga merangkumi CanJS 3, koleksi perpustakaan front-end untuk membina aplikasi web yang dapat dipelihara, dan StealJS 1, pemuat dan penyusun untuk membuat kod modular, kata Chasen Le Hara, pemaju di Bitovi.

CanJS adalah kerangka kerja MVC sisi pelanggan, sementara StealJS menyediakan pengurusan dan alat pergantungan JavaScript dan CSS. StealJS menawarkan pakej bersyarat-bersyarat untuk memuatkan modul dengan syarat, yang berguna untuk poli, pengantarabangsaan, dan lekapan memuat dalam mod dev. Bitovi telah meningkatkan StealJS sejak pelepasan 1.0 dengan sokongan untuk plugin dan pratetap Babel serta untuk mengembangkan kumpulan pergantungan untuk mempercepat masa muat. CanJS 3, sementara itu, menyokong lapisan model data can-connect serta penukar yang menjadikan pengikatan dua arah lebih mudah dalam templat.

DoneJs hanya tumbuh dari nama sebelumnya, menurut Meyer. "JavaScriptMVC dibangun lama dahulu untuk menjadi perpustakaan MVC sisi pelanggan, yang diilhamkan oleh Ruby on Rails," katanya. "Itu terus berkembang dalam fitur dan kerumitan hingga tidak lagi mewakili namanya," yang diubah sekitar setahun yang lalu.