SkyDrive atau SkyDrive Pro? Selesaikan kekeliruan

Adakah saya satu-satunya yang dikelirukan oleh SkyDrive? Saya tidak hanya merujuk kepada fakta bahawa dengan PC Windows 8.1 saya, setiap dokumen yang saya cuba simpan diturunkan ke SkyDrive - saya merujuk kepada kekeliruan antara SkyDrive dan SkyDrive Pro, yang namanya dianggap kurang baik akan sama " mari kita samar perbezaan "perangkap seperti, Windows 8 dan Windows RT.

SkyDrive adalah perkhidmatan awan awam percuma untuk menyimpan dan berkongsi dokumen yang setanding dengan Dropbox dan Box. Anda mendapat ruang SkyDrive percuma dengan akaun Microsoft atau akaun Hotmail. Akhirnya ini untuk perkongsian dokumen peribadi dengan rakan dan rakan sekerja, walaupun ada yang menggunakannya untuk tujuan perniagaan. Untuk memastikan kedua versi SkyDrive jelas, mari kita panggil edisi ini "SkyDrive Personal" buat masa ini.

[J. Peter Bruzzese menjelaskan mengapa Exchange 2013 dan SharePoint 201 hanya hebat, tetapi lebih baik bersama. | Ikuti perkembangan teknologi Microsoft utama dalam Teknologi kami: buletin Microsoft. ]

Sebaliknya, SkyDrive Pro adalah perkhidmatan penyimpanan yang dirancang untuk memudahkan perkongsian dokumen perniagaan, sama ada sebagai sebahagian daripada Office 365 (melalui perkhidmatan SharePoint Online) atau melalui SharePoint 2013 di tempat. Nama SkyDrive Pro adalah baru, tetapi SkyDrive Pro sendiri tidak: Ini pada awalnya dikeluarkan setelah pengambilalihan Groove Networks (syarikat Ray Ozzie pada masa itu) sebagai Groove 2007, kemudian kemudian diluncurkan sebagai SharePoint Workspace. Baik Groove 2007 maupun SharePoint 2007 mendapat daya tarikan, mungkin kerana pengguna tidak senang bekerja dengan mereka.

Agar SkyDrive Pro berfungsi, ia mesti dipasang pada PC pengguna anda (yang dilakukan pemasangan Office 2013 untuk anda, walaupun anda juga boleh memuat turun pemasang SkyDrive Pro yang berdiri sendiri). Pengguna Office 365 mendapat ruang 25GB di awan Microsoft; terserah kepada pentadbir pelayan anda untuk menentukan berapa banyak ruang (disimpan di pelayan syarikat anda sendiri) yang setiap pengguna perolehi untuk SkyDrive Pro dalam penyebaran SharePoint 2013 di tempat.

Setelah dipasang, pengguna boleh pergi ke laman dokumen SharePoint anda dari SharePoint 2013 atau Office 365's SharePoint Online dan menyegerakkan pustaka dokumen SharePoint perniagaan dengan pelanggan SkyDrive Pro pengguna. SkyDrive Pro juga dapat digunakan untuk memungkinkan pengguna perniagaan untuk saling berbagi dokumen melalui repositori SharePoint itu.

Bergantung pada konfigurasi SharePoint dan dasar akses maklumat anda, pengguna juga dapat berkongsi dokumen dengan kenalan perniagaan luaran. Namun, perkongsian luaran seperti itu di SkyDrive Pro tidak semudah di SkyDrive Personal, Dropbox, atau Box, jadi jangan terkejut jika pengguna terus menggunakan perkhidmatan tersebut untuk keperluan kolaborasi luar mereka.

Inilah kunci untuk memahami SkyDrive Pro: Ini asasnya mengenai mengakses dokumen SharePoint, bukan tentang menyediakan loker simpanan dalam talian bebas seperti Dropbox, SkyDrive Personal, atau Box. SkyDrive Personal tidak memiliki fitur kolaborasi perusahaan, tetapi SkyDrive Pro memang ada, kerana dihubungkan ke SharePoint. Oleh itu, SkyDrive Pro menyokong ciri dokumentasi seperti versi, kelulusan kandungan, aliran kerja, dan daftar masuk / daftar keluar.

Penting juga untuk memahami bahawa SkyDrive Pro menyegerakkan fail ke PC pengguna, seperti yang dilakukan oleh perkhidmatan penyimpanan awan yang lain; anda harus memikirkan keselamatan PC tersebut, seperti melalui penyulitan BitLocker.

Saya harap ini dapat menghilangkan kekeliruan antara SkyDrive dan SkyDrive Pro.

Kisah ini, "SkyDrive atau SkyDrive Pro? Memotong kebingungan," pada awalnya diterbitkan di .com. Baca lebih lanjut blog J. Windows Bruzzese's Enterprise Windows dan ikuti perkembangan terkini Windows di .com. Untuk berita teknologi perniagaan terkini, ikuti .com di Twitter.