Bahasa Swift Apple datang ke Windows

Bahasa pengaturcaraan Swift yang dikembangkan oleh Apple kini tersedia di Windows, setelah usaha pemindahan penting yang memakan masa lebih dari satu tahun. Sokongan Windows telah mencapai tahap di mana pengguna awal sekarang dapat menggunakan Swift untuk membangun pengalaman untuk Windows, laporan proyek tersebut. 

Imej yang boleh dimuat turun dari rantai alat Swift 5.3 untuk Windows 10 diperkenalkan pada 22 September. Usaha pemindahan akan memastikan bahawa ekosistem penuh tersedia di Windows: penyusun, perpustakaan standard, dan perpustakaan teras penuh termasuk pengiriman, Yayasan, dan XCTest . Perpustakaan ini membolehkan pembangun menulis aplikasi dengan lebih mudah tanpa perlu menangani banyak perincian sistem yang mendasari. 

Sokongan semasa untuk Swift hanyalah permulaan. Ekosistem yang lebih luas, seperti lldb dan Swift Package Manager, masih memerlukan lebih banyak kerja. Pengguna awal seperti Readdle telah bereksperimen dengan aplikasi lintas platform di Swift, membawa banyak perpustakaan Swift ke Windows.

Diperkenalkan pada bulan Jun 2014 sebagai penerus Objective-C, Swift telah tersedia untuk digunakan dengan platform Apple macOS, iOS, watchOS, dan tvOS dan dengan Linux. Swift 5.3 dikeluarkan pada 16 September, yang memfokuskan pada penyempurnaan bahasa yang mengurangkan jumlah paparan boiler dan pengembang kod berlebihan yang mesti ditulis. Prestasi masa berjalan ditangani juga.