Temu ramah: Brendan Eich mengenai restu dan kutukan JavaScript

Menjadi pencipta JavaScript telah menjadi rahmat dan kutukan bagi Brendan Eich. Di satu pihak, JavaScript mempunyai perbezaan sebagai bahasa pengaturcaraan yang paling popular di dunia. Sebaliknya, tidak ada bahasa yang menjadi sasaran lebih banyak gangguan.

Eich sangat mengetahui kekurangan bahasa itu - bagaimanapun, pada tahun 1995, dia bekerja sepanjang waktu untuk membuat JavaScript hanya dalam 10 hari. Dalam wawancara yang meriah dengan Eric Knorr ini, Eich dengan senang mengakui kekurangan JavaScript dan berbicara terus terang tentang apa yang mungkin telah dilakukannya dengan lebih baik, sambil menyentuh peningkatan JavaScript sepanjang jangka hayat 23 tahun. Ketuat dan semua, JavaScript memang telah menjadi "bahasa perhimpunan web."

Komuniti web global telah diperkaya dengan karya Eich dengan cara lain. Pada tahun 1998, dia mendirikan komuniti perisian bebas Mozilla, dan pada tahun 2015 memimpin pengenalan WebAssembly, sebuah standard yang membolehkan para pembangun menyisipkan kod yang dapat dilaksanakan di laman web. WebAssembly menyokong lebih dari 20 bahasa, bukan hanya JavaScript, membuka kemampuan untuk menulis dan menyusun aplikasi web yang cepat kepada pemaju semua jalur - dan menyebabkan banyak orang meramalkan WebAssembly akan menjadi pusat pengembangan web masa depan.

Inisiatif yang paling memberi inspirasi kepada Eich hari ini adalah Brave Browser sumber terbuka, yang menyekat iklan dan pelacak dan memperkenalkan skema pembayaran mikro automatik sebagai kaedah untuk membayar kandungan web yang berharga bagi pengguna. Bukan sekadar permainan penyekat iklan lain, Brave menawarkan penyelesaian provokatif terhadap model perniagaan yang rosak untuk kandungan web. Eich membincangkan ini dan banyak lagi dalam wawancara yang luas ini.