Memperkenalkan platform data kod rendah Dataflex Microsoft

Keluarga alat aplikasi kod rendah dan tanpa kod Microsoft adalah salah satu platform pembangunnya yang paling pesat berkembang. Dengan menggunakan teknologi teratas dari aplikasi lini perniagaan Dynamics dan dari Office, Power Platform mungkin paling baik dianggap sebagai penerus rohani untuk alat yang sudah biasa seperti Visual Basic for Applications: cara cepat untuk membina aplikasi kecil itu untuk diselesaikan masalah yang tidak wajar mengalihkan sumber pembangun yang terhad.

Sehingga baru-baru ini, banyak alat Power Platform menumpukan pada membina dan mengurus aliran kerja menggunakan Power Automate untuk automasi proses perniagaan asas dan Power Apps sebagai pembangun aplikasi front-end asas, dengan fokus untuk membina borang dan pertanyaan. Sama seperti Visual Basic yang dilakukan untuk pengkomputeran pelayan pelanggan, mereka adalah terjemahan untuk khalayak umum API dan asas mesej pengkomputeran terdistribusi moden, berpusat pada awan.

Menghubungkan Power Platform dengan data perniagaan

Selidiki seni bina Power Platform dan anda akan menemui Model Data Umum (CDM), lapisan penyimpanan objek perniagaan Microsoft yang boleh diperluas. Dikonfigurasi dengan sekumpulan entiti perniagaan standard, CDM adalah usaha untuk memberikan asas standard kepada aplikasi yang dibina oleh pengguna di seluruh dunia, yang memungkinkan mereka untuk dikongsi di dalam dan di luar perniagaan tanpa mendedahkan harta intelektual yang kritikal. Microsoft secara berkala memperluas model entiti Model Data Umum, menambahkan jenis data baru untuk menyokong proses perniagaan yang berbeza.

Terdapat banyak fokus pada rakan pengembangan aplikasi dengan alat seperti ini, kerana mereka adalah kunci untuk melaksanakan aplikasi ERP dan CRM berskala besar di Dynamics. Microsoft menggunakan acara rakan inspire baru-baru ini untuk menamakan semula alat Perkhidmatan Data Umum yang menyokong, mengurus, dan bekerja dengan entiti Model Data Umum menjadi Dataflex Pro. Pada masa yang sama, ia melancarkan sekumpulan alat baru untuk bekerja dengan Dataflex Pro di Power Apps, di Power Virtual Agents, dan di alat kerjasama Teams. Dijenamakan sebagai Dataflex, ini bertujuan untuk membiarkan siapa saja bekerja dengan objek perniagaan yang tersimpan dalam sistem perniagaan. Dengan menggunakan Dataflex, sesiapa sahaja yang dapat menulis makro Excel seharusnya dapat membina dan berkongsi aplikasi yang dapat membuat pertanyaan, memaparkan, dan mengemas kini data Dataflex Pro.

Menggunakan Dataflex dalam Pasukan

Aplikasi Dataflex dibangun di dalam Tim, menggunakan grid untuk memilih item dari lingkungan Dataflex Pro perniagaan anda untuk membuat aplikasi. Setelah membina aplikasi itu, anda dapat mengikatnya dengan cepat ke aliran kerja melalui Power Automate, dengan pilihan untuk memilih aliran Segera, Terjadwal, atau Automatik. Ini membolehkan anda mencetuskan aliran kerja di dalam Pasukan dengan, katakanlah, mengemas kini bidang pesanan untuk secara automatik mengemas kini papan pemuka ramalan yang didorong oleh pembelajaran mesin yang berjalan di Power BI.

Gabungan Pasukan, Dataflex, dan Power Automate menunjukkan masa depan yang menarik untuk Pasukan. Sudah jelas bahawa alat kolaborasi seperti Pasukan adalah kunci untuk kerja jarak jauh yang berkesan, dan tanpa tanda-tanda berakhirnya pekerja yang bekerja dari rumah, automasi bangunan di sekitarnya harus membantu mengurangkan beban kognitif dan menjaga konteks beralih ke tahap minimum.

Sekiranya saya boleh beralih ke tab Pasukan untuk mengemas kini status beberapa kod yang sedang saya kerjakan, dengan mengemas kini status itu secara automatik mengemas kini rancangan projek dan pada masa yang sama memberi amaran kepada pengurus saya bahawa kod sudah siap untuk diuji, maka saya tidak perlu menukar ke Projek atau menghantar e-mel. Yang perlu saya buat hanyalah kembali ke IDE saya dan menulis lebih banyak kod.

Membangunkan aplikasi Dataflex agak mudah; anda boleh menggunakan kawalan akses kumpulan dan peranan yang ada di Pasukan untuk menguruskan akses ke data. Aplikasi dibuat di dalam Pasukan, dan tidak perlu bimbang tentang penyimpanan, kerana itu dikendalikan oleh perkhidmatan awan Power Platform yang mendasari. Anda mulakan dengan membuat jadual dan kemudian mengisi dengan jenis data standard sebelum menerbitkannya sebagai aplikasi.

Perkhidmatan Dataflex berfungsi dengan kandungan hubungan, fail, dan bahkan data gambar; sangat sesuai untuk mengumpulkan aplikasi berasaskan kandungan dengan pantas yang dapat menguruskan semua dokumentasi yang diperlukan dalam aliran kerja. Setelah disimpan melalui Teams, data tersebut dapat diakses dari Power Apps atau bahkan melalui chatbot Power Virtual Agent.

Anda tidak perlu merancang UI tersuai; jadual adalah antara muka pengguna. Ini menjadikannya lebih mudah untuk melatih pengguna bagaimana bekerja dengan Dataflex, dan setelah dilatih, mereka dapat dengan cepat mengambil aplikasi yang dikembangkan oleh rakan sekerja dan menambahkannya ke alur kerja mereka. Microsoft akan menyediakan sekumpulan aplikasi Dataflex prebuilt yang difokuskan pada pekerja garis depan, yang dapat digunakan sebagai templat untuk aplikasi Anda sendiri.

Menumpukan grafik Microsoft

Apa yang paling menarik ialah Dataflex adalah penyatuan dua grafik Microsoft: Grafik Microsoft yang banyak menggunakan Microsoft 365 dan Model Data Umum dalam Dataflex Pro. Dengan menggunakan Teams sebagai UI dan lapisan pengurusan, Microsoft Graph mengawal akses ke data lini perniagaan anda sekaligus memberi pengguna kemampuan untuk membina pandangan mereka sendiri terhadap data yang sesuai dengan pekerjaan dan tugas mereka. Melapisi Grafik Microsoft yang berpusat pada manusia pada Dataflex Pro yang berpusat pada aplikasi membatasi apa yang dapat dilakukan dengan data tersebut, tetapi pada masa yang sama, ia menambah peluang untuk meningkatkan jangkauannya dengan ketara.

Di luar kotak, Dataflex adalah alat yang berguna dan agak kuat. Lebih kuat apabila anda menggunakannya bersama dengan Dataflex Pro, kerana ini membolehkan anda membuat entiti tersuai yang kemudian dapat digunakan dalam aplikasi Dataflex. Entiti boleh mempunyai banyak bidang, dan tidak seperti pangkalan data bentuk bebas yang biasa, anda boleh mengehadkan kandungan bidang kepada pilihan yang telah ditentukan. Itu menjadikannya lebih mudah untuk membina aplikasi di sekitarnya. Sebagai contoh, entiti yang menyimpan data mengenai janji temu perkhidmatan lapangan boleh merangkumi bidang yang menunjukkan alasan janji temu dan waktunya, dengan hubungan banyak-ke-banyak dengan entiti alamat untuk pelanggan yang berasal dari aplikasi CRM.

[Juga di: 25 alat mudah untuk membina aplikasi mudah alih dengan pantas]

Struktur entiti Dataflex Pro dapat membantu membina bentuk dan pandangan lain di Dataflex atau di Power Apps. Setelah borang dibuat, anda dapat menyesuaikan susun atur dan menambahkan entiti lain seperti yang diperlukan, dengan cepat membuat aplikasi form-view untuk pertanyaan, kemas kini, dan data baru. Setelah data tersebut berada di Dataflex Pro, data tersebut dapat diakses oleh aplikasi lain yang dapat berfungsi dengan data tersebut, baik itu aplikasi khusus di Tim atau salah satu aplikasi Dynamics.

Mungkin aspek yang paling penting dalam bekerja dengan Dataflex dan Dataflex Pro ialah model entiti yang mendasari kita tidak menggunakan bahasa pertanyaan khusus. Pertanyaan kini adalah carian, dengan hubungan entiti yang telah ditentukan mengekodkan lebih banyak maklumat mengenai struktur data kami dan bagaimana ia digunakan. Masih ada keperluan untuk kemahiran khusus dalam membina hubungan tersebut, tetapi setelah mereka terjalin, siapa pun boleh mula membina aplikasi yang dapat menggunakannya, baik dengan atau tanpa kod.