Andromeda: OS Chrome dan Android akan bergabung

Andromeda: OS Chrome dan Android akan bergabung

Google sangat sibuk menambahkan Android ke OS Chrome, dan sekarang nampaknya syarikat itu akhirnya akan melepaskan sistem operasi hibrid yang disebut Andromeda. Andromeda akan tersedia di Pixel 3.

Ron Amadeo melaporkan untuk Ars Technica:

Sudah hampir setahun sejak The Wall Street Journal menjatuhkan bom dari komunitas Android, mengatakan OS Chrome akan "dilipat menjadi" Android. Produk yang dihasilkan dilaporkan akan membawa Android ke komputer riba dan desktop. Menurut makalah itu, usaha dalaman untuk menggabungkan kedua-dua OS ini telah berlangsung selama "kira-kira dua tahun" (sekarang tiga tahun) dengan rilis yang direncanakan untuk tahun 2017 dan "versi awal" untuk menunjukkan hal-hal pada tahun 2016. Sepertinya kita Masih mengikut jadual itu, dan sekarang Android Police mengaku memiliki perincian mengenai sistem operasi baru - dan peranti pelancaran pertamanya - akan datang Q3 2017.

Pertama, kami mempunyai banyak nama kod baru untuk anda. OS hibrid nampaknya disebut "Andromeda." Selain nama galaksi, ini mungkin dimaksudkan sebagai portmanteau geeky dari "Android" dan "Chrome." Google juga mempunyai alat pelancaran untuk memasak untuk Andromeda, yang secara rasmi diberi nama "Bison" - Polis Android mengatakan bahawa ini adalah nama kod tidak rasmi "Pixel 3." "Pixel 3" adalah referensi ke "Chromebook Pixel" (baris laptop unggulan Google untuk OS Chrome), tetapi kerana edisi ini tidak menjalankan Chrome OS, Anda tidak dapat benar-benar menyebutnya "Chromebook" lagi.

Kami telah melihat Android dan Chrome OS perlahan-lahan bergabung dalam pelbagai cara baru-baru ini, dengan OS Chrome memperoleh kemampuan untuk menjalankan aplikasi Android dan sistem kemas kini dual partisi Android OS Chrome. Sangat mudah untuk melihat laporan OS hibrid sebagai versi overhyped dari produk-produk ini, tetapi Polis Android mengatakan Andromeda adalah "usaha yang sama sekali berbeza" dari apa yang kini diketahui umum. "Andromeda adalah inisiatif yang jauh lebih besar dan lebih bercita-cita tinggi yang dilakukan melalui penggabungan ciri-ciri Chrome ke Android dan bukan sebaliknya" kata laporan itu. "Lebih tepat untuk mengatakan bahawa Bison [AKA laptop Pixel 3] akan menjalankan Android [dan bukan] daripada OS Chrome."

Lebih banyak lagi di Ars Technica

Pembaca Ars Technica tidak malu ketika berkongsi pendapat mereka mengenai Andromeda dan ada yang tertanya-tanya mengapa Google melakukannya:

Belisarius : "Google: Serius, jika kita terus melemparkan ini ... di dinding, akhirnya ada sesuatu yang melekat. Betul? "

hackRme : "Google bertukar 18 dengan BANG!"

Mistrose : “8 tahun dari sekarang orang akan bercakap mengenai acara ini? Kira mereka telah mencipta bidang penyimpangan realiti Steve Jobs. "

Mousecow : "Google mempunyai masa yang cukup sukar untuk meyakinkan pemaju untuk menyokong cita-cita tabletnya dengan betul. Setiap kali tablet Android baru keluar, sekumpulan ulasan baru mencatat sokongan yang tidak ada dari kebanyakan aplikasi.

Sekiranya Andromeda benar-benar Android dengan bit Chrome yang terbaik, saya ragu-ragu mereka akan dapat meyakinkan khalayak pembangun mereka untuk mengembangkan atau mengubah suai aplikasi mereka untuk menggunakan sepenuhnya perkakasan gaya komputer riba. "

Deus01 : "Mengetahui Google, mereka mungkin akan membuat gembar-gembur untuk ini dengan tambahan setahun hingga pelepasannya yang dijadualkan dan kemudian membunuhnya sebelum ia melihat cahaya hari. "

Thebonafortuna : "Walaupun tidak diumumkan pada acara ini, saya menduga Android bergerak menuju model" sumber tertutup ". Membuat Andromeda untuk duduk bersamanya - sambil menyokong Android secara serentak untuk satu atau dua tahun lagi - akan menjadi cara yang sangat mirip Google untuk melakukannya. Dapat menyelesaikan banyak masalah (kemas kini!) Dengan pendekatan seperti itu, tetapi biarkan Android di luar sana untuk digunakan oleh OEM sehingga kekurangan sokongan menjadikannya tidak dapat ditinggalkan untuk tidak berpindah ke Andromeda.

Mungkin berpotensi menjadi langkah yang sangat bijak dari Google. Jadi saya mungkin salah mengenainya. "

Ejen888 : "Bolehkah seseorang menjelaskan kepada saya apa perbezaan besar antara Android di atas kernel Linux vs distro seperti Redhat? Anda mesti memaafkan saya. Saya hanya menganggap kernel adalah asas, sementara apa yang dibina di atas adalah yang berbeza.

Sepertinya tidak perlu ada perubahan dramatik dalam asas untuk mengubah pengalaman pengguna. "

Fatesrider : "Satu-satunya soalan saya ialah mengapa?

Sekiranya OS baru ini tidak serasi dengan setiap peranti Android semasa, yang mampu menerima (atau sekurang-kurangnya memuat turun dan memasang secara manual) kemas kini / peningkatan tepat pada masanya, saya benar-benar gagal untuk melihat maksudnya. Jika tidak, ia sama sekali tidak memenuhi keperluan yang kuat, dan membuat garpu yang tidak berguna di Android untuk boot.

Sekiranya ia menawarkan pengemaskinian / keselamatan yang lebih baik DAN bermain dengan baik (seperti yang dikatakan, 3-5 tahun yang lalu) peranti dan aplikasi Android, maka HURRAY!

Tetapi saya tidak mengharapkan "hore" di sini. Kedengarannya sambutan yang luar biasa dari kebanyakan orang adalah "WTF?" "

Solomonrex : “Pixel 3 lebih baik, di luar kotak, untuk menebus wajah yang dilakukan Google baru-baru ini. Sekiranya Andromeda berfungsi dengan baik, ada peluang nyata buku krom berkembang menjadi pemandangan tablet Androidish, memandangkan titik harga dan kelebihannya yang biasa. Dengan andaian bahawa ia menjaga keselamatan / kesederhanaan Chromium dalam beberapa cara dengan sokongan aplikasi Android. Tidak betul-betul tidak berpengalaman. "

Pasti : "Saya suka nama, sebagai geek yang mengenal pasti diri sendiri.

Saya cuba membayangkan walaupun, dunia nyata yang setara dengan Penny dari The Big Bang Theory semakin tertarik dengan "OS Andromeda".

Cukup sedap dan agak jauh ke kiri pada spektrum geek-non geek. Sekiranya mereka ingin menarik perhatian di mana-mana dengan Pixel, maka apa yang memberi?

Rasanya seperti ini seharusnya "dikelompokkan fokus" mungkin? Saya tidak tahu. "

Lebih banyak lagi di Ars Technica

Mengapa Google membuat Andromeda dari Android dan Chrome OS

Ramai orang tertanya-tanya mengapa Google menggabungkan Android dan Chrome OS ke Andromeda. Seorang penulis di Computerworld mempunyai beberapa spekulasi menarik tentang apa yang mungkin mendorong penggabungan kedua sistem operasi ini.

JR Raphael melaporkan untuk Computerworld:

Bagaimana jika Andromeda pada dasarnya hanyalah satu cara untuk memberikan "mod desktop" pada peranti Android - persekitaran seperti Chrome-OS yang muncul ketika, katakanlah, papan kekunci fizikal ada, dengan antara muka Android yang lebih tradisional tetap ada untuk sentuhan sentuhan gunakan? Persekitaran seperti OS Chrome tidak akan ideal sebagai bahagian inti dari pengalaman Android sentuhan sentuh biasa, bagaimanapun, tetapi ia pasti berharga sebagai pilihan untuk senario yang melibatkan penggunaan yang lebih berorientasikan produktiviti dan seperti komputer riba.

Dan bagaimana jika mentaliti dwi-tujuan terbaik ini hanya berlaku untuk sistem yang boleh ditukar tetapi juga untuk telefon? Mungkin juga telefon seperti, ahem, peranti Pixel baru yang diharapkan Google akan diumumkan minggu depan - anda tahu, di acara yang sama di mana semua perniagaan Andromeda ini dikhabarkan akan membuat kemunculan sulungnya?

Seseorang boleh membayangkan bahawa berlaku dengan menggunakan aksesori seperti dok khas dan / atau melalui kaedah sambungan yang kurang berpatutan - katakanlah, papan kekunci Bluetooth bersama dengan Chromecast untuk memancarkan desktop ke paparan. (Yang perlu diperhatikan, Chromecast berkemampuan 4K kelas atas baru dikhabarkan akan hadir untuk acara minggu depan.)

Persediaan seperti ini dapat mengubah mana-mana peranti Android yang serasi dengan berkesan menjadi komputer serba guna serba boleh yang mengemas kekuatan dua platform Google menjadi satu pakej berkuasa tinggi - seperti apa yang dilakukan Microsoft dengan konsep Continuum Windows 10, hanya dengan yang paling popular di dunia sistem operasi mudah alih dan semua aplikasinya yang terlibat.

Lebih banyak lagi di Computerworld

Adakah Andromeda akan terbuka dan disesuaikan seperti Android?

Berita mengenai Andromeda menarik perhatian orang di subreddit Android, dan mereka berkongsi pendapat mereka mengenai kemungkinan Andromeda tidak terbuka seperti Android:

Fatl1ty93RUS : “Walaupun ini mungkin menjadi permulaan baru untuk OS Google (dan komputer riba), jika khabar angin itu benar dan Google memang akan menggunakan model seperti ChromeOS untuk Andromeda (di mana OEM hanya menyampaikan dan mengendalikan perkakasan, sementara perisian sepenuhnya berada di tangan Google) - Saya agak bimbang dengan kenyataan bahawa Andromeda mungkin menjadi taman berdinding sepenuhnya dan sumber tertutup

Oleh itu, walaupun kita masih mempunyai sesuatu yang asas seperti pelancar dan pek ikon - tidak diketahui jika kita dapat menggunakan sesuatu yang lebih maju seperti Xposed atau salah satu daripada dua Mesin Tema yang tersedia di Android hari ini

Adakah anda bimbang akan kemungkinan berlakunya senario seperti ini? Atau adakah ketakutan saya sia-sia? "

Jnrbshp : "Saya akan baik-baik saja jika kita memiliki Android sebagaimana adanya , dan kemudian OS semi Android ini lebih merupakan" taman berdinding "yang kita lihat dari Apple. Ini akan menjadi cara bagi Google untuk benar-benar mengendalikan platform mereka. "

Bodangren2 : “AOSP terus diperbaharui. Chromium (OS) terus dikemas kini. Saya tidak melihat alasan untuk menganggap bahawa beberapa Chromium bergabung dengan beberapa AOSP tidak akan terus dibuka dan dikemas kini. Pasti, mungkin ada bit penting (alias bahagian Android dan Chrome) yang ditutup, tetapi saya mengesyaki Andromeda akan menggunakan model pembangunan yang sama seperti kedua ibu bapa. Tidak ada yang boleh berubah. "

SoylentGreenispurple : “Itu akan membunuh Rom yang tersuai. Itulah sebahagian besar Android. Saya tahu orang mengatakan ini kebanyakannya untuk pengguna tenaga tetapi saya rasa mengatakan bahawa menjual apa yang dilakukan oleh semua ROM aftermarket untuk keseluruhan pengalaman Android.

Saya fikir ia juga masuk akal dari sudut pandang perniagaan untuk menutupnya. Tablet ternyata mempunyai kitaran hayat yang panjang lebih dekat dengan komputer riba. Orang tidak melalui mereka seperti telefon. Oleh itu, teruskan ROM adat yang dikemas kini oleh sekutu, berbuat lebih banyak untuk mengelakkan orang ramai menaik taraf ke peranti baru. Saya yakin OEM memandang rendah. Sekiranya benar saya tertanya-tanya adakah Google merasakan kepanasan dari mereka. Saya tahu saya telah menggunakan tablet kotoran lama kerana masih mempunyai ROM baru untuknya.

Jadi ya itu faktor besar yang terlintas di fikiran saya ketika membaca mengenai Andromeda. "

Jeperbj : "Saya akan mengalu-alukannya jika ini bermaksud kemas kini yang boleh dipercayai untuk semua orang."

Philsophermk : “Andromeda mungkin Android dioptimumkan untuk penggunaan desktop, ui desktop, penyemak imbas Chrome desktop, pengoptimuman klik kanan.

Saya benar-benar dapat melihat Andromeda sama pada setiap komputer riba dan tablet, seperti OS Chrome. Dan masuk akal kerana bertujuan untuk menjadi desktop desktop, anda tidak mahu pengedaran Linux berantakan di Android. Pada telefon saya rasa tidak ada yang akan berubah.

Oh, dan saya yakin perkara seperti terdedah akan tersedia untuk orang yang ingin menyesuaikan barang. "

Eeshoo : "Saya tahu Android boleh disesuaikan dan banyak perkara tetapi saya tidak melakukan itu terlalu banyak. Saya menggunakannya stok tetapi saya lebih suka Android kerana penyatuan perkhidmatan Google. Saya suka ekosistem Google dan Android menggunakannya dengan betul. Sekiranya Andromeda akan menawarkan integrasi perkhidmatan Google yang lebih baik, saya semestinya! ”

Reddstudent : “Di satu pihak, sangat keren bahawa Android adalah sumber terbuka. Itu telah membolehkannya mengambil faktor bentuk, penampilan dan rasa tidak dijangka semasa penubuhannya dan didorong oleh OEM pihak ketiga. Ini juga membolehkan setiap penyelidik yang canggih di dunia dengan waktu yang ada di tangan mereka untuk mengkaji semula kod sumber di Hackaway dengan keselamatan yang diedarkan.

Adakah anda peminat sumber terbuka menggunakan Android untuk alasan yang serupa dengan Linux? Bukan jika mereka yang mementingkan privasi sebagai faktor utama.

Adakah Andromeda Killing Android akan meningkatkan perkara seperti Ubuntu atau Firefox di telefon bimbit? Mungkin, dan mempunyai sistem operasi yang tersedia untuk mem-flash pada peranti Andromeda akan cukup kemas.

Bagaimana perasaan orang biasa menggunakan perisian langsung Google tanpa pengaruh Samsung pada perisian beberapa produk galaksi masa depan? Bagaimana perasaan anda? Secara peribadi, saya akan gembira jika Google memaksa perisian Google ke dalam setiap peranti sistem operasi Google yang baru.

Pada penghujung hari, ia masih akan menjadi sistem operasi gaya POSIX moden yang sangat bersih. Satu yang akan berjalan dengan sangat bersih dan lancar, memastikan keselamatan yang sangat ketat bukan sahaja kemas kini perisian tetapi keputusan reka bentuk yang benar-benar teliti dari bawah ke atas. Kami sebenarnya tidak membincangkan paradigma sumber pakaian gaya Microsoft, tetapi mungkin lebih sesuai dengan apa yang telah kita lihat dari Chromebook dan barisan Nexus atau bahkan produk Apple. Bersih, moden, selamat, berprestasi dan berdasarkan paradigma POSIX. "

Lactozorg : "Apa yang saya bimbangkan ialah Andromeda akan menjadi sistem yang tidak dioptimalkan seperti Android, di mana selain Google tidak ada yang berjaya membuatnya berjalan lancar dan walaupun hanya pada perkakasan yang sangat kuat.

Saya mempunyai tablet Android untuk masa yang lama, sekarang saya memiliki tablet Windows yang murah dengan perkakasan yang lebih lemah tetapi boleh dikatakan jauh lebih baik secara amnya bahkan tidak lucu. Sudah tentu, aplikasi lebih lama dibuka dan laman web mengambil masa lebih lama untuk dimuat, tetapi tatal lancar di mana sahaja. "

Justeducation : "Google harus memperbaikinya dengan Andromeda agar mereka dapat meneruskan kemas kini tanpa menghiraukan protes pembawa dan OEM. Seperti yang anda lihat pada peranti Chrome OS.

Satu-satunya soalan ialah adakah OEM akan membina telefon bimbit Andromeda dan adakah pembawa akan mempromosikannya? Lagipun kita masih dapat menghidu mayat Windows 10 Phone yang busuk. "

Lagi di Reddit

Adakah anda terlepas bulat? Lihat halaman utama Eye On Open untuk mengetahui berita terkini mengenai sumber terbuka dan Linux .