Microsoft Project Rome membolehkan pengalaman aplikasi yang konsisten

Di samping strategi Universal Windows Platform syarikat, Microsoft menggunakan teknologi yang berasal dari sistem permainan Xbox untuk mempromosikan pengalaman aplikasi berkualiti tinggi dan konsisten di seluruh peranti.

Project Rome diatur untuk berfungsi di seluruh sistem Windows, Android, dan iOS, dan rancangan itu menggunakan kemampuan Xbox SmartGlass untuk pengalaman berterusan antara telefon, PC, dan konsol permainan Xbox. Rome mengenai penglibatan pengguna, kata Shawn Henry, pengurus program Microsoft. Ramai orang menggunakan pelbagai peranti, kadang-kadang memulakan aktiviti pada satu peranti dan menyelesaikannya pada yang lain, katanya.

Project Rome menggunakan API pengendali URI aplikasi untuk mengakses pautan Web dan pergi terus ke aplikasi dan bukannya penyemak imbas. Turut disertakan adalah API untuk menemukan perangkat melalui jaringan lokal, jaringan Bluetooth, atau cloud, serta API untuk membangun pengalaman dan berkomunikasi di seluruh aplikasi. Rancangan itu diperincikan pada persidangan pembangun Build Microsoft baru-baru ini dan diliputi semasa pembentangan mengenai model aplikasi UWP. UWP adalah usaha Microsoft untuk membuat pembangun membuat aplikasi yang merangkumi semua jenis peranti dan faktor bentuk melalui satu API dan pakej.

"Sudah tentu, dalam banyak kes, aplikasi mudah alih lebih baik daripada Web mudah alih," kata Henry. "Dan anda semua biasa dengan pengalaman ini di mana anda mendapat pautan dalam e-mel atau sesuatu seperti itu dan anda memukulnya dan anda mahu pergi ke aplikasi tetapi sebaliknya anda akhirnya pergi ke penyemak imbas. Dan ini bukan pengalaman terbaik bagi pengguna anda. "

Dengan Project Rome, API pengendali URI aplikasi membolehkan aplikasi dilancarkan dengan lancar ketika pengguna mengakses pautan, dan bukannya melalui penyemak imbas. "Pengguna selalu mendapat pengalaman yang baik," kata Henry. Dia menunjukkan aplikasi berita MSN menggunakan Project Rome, di mana aplikasi tersebut mendaftar untuk pengendali URI dalam manifesnya dan mengakses fail JSON di laman web MSN untuk menunjukkan laman web dan aplikasi dihubungkan.

Windows RT API untuk Rome akan dirilis dalam dua minggu, diikuti oleh Android dan iOS SDK, kata VIkas, Bhatia, pengurus program utama Microsoft. Microsoft ingin memberikan kemampuan kepada para pembangun untuk memberikan pengalaman di mana tidak ada penurunan ketika pengguna beralih di antara aplikasi pada perangkat yang berbeda, katanya. "Masalah yang benar-benar kami cuba selesaikan adalah aplikasi hari ini kehilangan pertunangan," katanya. Bhatia menjelaskan bahawa dia mempunyai komputer riba dan peranti iPhone dan Windows Phone, dan dia berpindah dari peranti ke peranti dan dari aplikasi ke aplikasi. "Peralihan konteks tidak bermaksud bahawa aplikasi anda kehilangan konteks."