SenderBase.org mendapat rombakan

IronPort - juga dikenali sebagai pemerolehan terbaru Cisco - telah melancarkan versi terkini dari laman web pemantauan lalu lintas SenderBase.org, yang berfungsi sebagai perisian hasad dan spam dalam talian percuma untuk pentadbir IT.

Bersama dengan antara muka pengguna baru yang mendakwa menjadikannya lebih mudah bagi orang untuk menganalisis trend e-mel, wabak virus dan corak perisian intip, perkhidmatan reputasi pengedar e-mel menjanjikan senarai peningkatan termasuk:

- Skor reputasi baru yang dimaksudkan untuk membantu orang mengetahui apakah rangkaian mereka digunakan oleh spammer dan botnet. Setelah memasukkan alamat IP mereka, pengguna mendapat skor buruk, netral atau baik, bergantung pada hasilnya.

-Laporan ringkasan yang lebih terperinci untuk spam dan virus termasuk data geografi mengenai sumber spam (dihubungkan dengan Peta Google), serta maklumat mengenai jenis malware dan jumlah yang berasal dari setiap sumber.

-Laporan terperinci mengenai sumber dan format ancaman individu, termasuk alamat IP, jumlah dan domain yang berkaitan dengan setiap ancaman, bersama dengan data sejarah. Pengguna juga boleh membuat laporan tersuai mereka sendiri.

Pemerhati industri mengatakan bahawa SenderBase telah membuktikan dirinya sebagai sumber yang berharga bagi komuniti IT.

"Luas data adalah kunci untuk membuat keputusan yang tepat mengenai ancaman keselamatan," kata Brian Burke, pengurus penyelidikan untuk perkhidmatan Produk Keselamatan IDC, dalam satu kenyataan. "Rangkaian SenderBase IronPort memberikan pandangan masa nyata yang belum pernah terjadi sebelumnya mengenai ancaman keselamatan dari seluruh dunia. Antara muka grafik SenderBase yang baru, alat pelaporan yang disempurnakan, dan kemudahan penggunaan menyediakan data komprehensif yang dapat digunakan oleh ISP dan syarikat untuk membantu mereka membuat keputusan keselamatan yang kritikal. . "

SenderBase telah mengaku memproses lebih dari 25 peratus lalu lintas e-mel dunia untuk ancaman, dengan maklumat yang diambil dari 75,000 organisasi yang mengambil bahagian dan berjumlah lebih dari 5 bilion pertanyaan setiap hari.

Menurut hasil terkini laman web ini, hanya 12.4 persen dari semua lalu lintas e-mel yang sah, sementara sekitar 78.3 persen lalu lintas e-mel dunia dihasilkan dari alamat IP yang dikenal pasti oleh syarikat sebagai mencurigakan.

Sejumlah pembuat perisian keselamatan telah melancarkan perkhidmatan reputasi yang disebut pada tahun lalu yang berjanji untuk mengambil maklumat yang diambil dari SenderBase dan sumber lain yang serupa untuk mengesan pola malware dan spam.

"Reputasi didasarkan pada data dan luasnya data adalah kunci dalam membuat keputusan yang tepat mengenai ancaman keselamatan," kata Tom Gillis, naib presiden kanan pemasaran di IronPort Systems. "Ketika pertama kali melancarkan SenderBase empat tahun yang lalu, kami tahu bahawa ia memiliki kekuatan untuk mengubah cara organisasi mulai dari perniagaan kecil hingga perang global 2000 melawan spam. Hari ini, IronPort SenderBase Network membangun kejayaan itu untuk memberikan lebih banyak lagi wawasan yang tepat dan tidak tertandingi bukan hanya corak spam, tetapi juga mengenai ancaman berasaskan Web. "