8 kesalahan pengkomputeran yang diedarkan menjadi tidak relevan

Pada tahun 1969, Jabatan Pertahanan AS mencipta ARPANET, pendahulu internet masa kini. Pada masa yang sama, protokol SWIFT yang digunakan untuk pemindahan wang juga dibuat. Ini adalah kedua-dua contoh awal sistem diedarkan: koleksi komputer bebas yang muncul kepada pengguna sebagai sistem tunggal yang koheren.

Banyak yang mengetahui bahawa mereka mempunyai sistem yang diedarkan ketika kerosakan komputer yang tidak pernah mereka dengar mempengaruhi keseluruhan sistem. Ini selalunya merupakan hasil andaian yang mungkin dibuat oleh arkitek dan pereka sistem pengedaran.

Pada tahun 1994, Peter Deutsch, yang bekerja di Sun Microsystems, menulis mengenai andaian ini untuk meneroka apa yang salah dalam sistem yang diedarkan. Pada tahun 1997, James Gosling menambahkan ke dalam senarai ini untuk membuat apa yang biasanya dikenali sebagai lapan kekeliruan pengkomputeran yang diedarkan. Pendekatan tradisional, yang menggunakan replikasi berdasarkan masa untuk arkitek dan membina sistem yang diedarkan, menderita banyak kesalahan ini dan mengakibatkan sistem yang tidak efisien, tidak selamat dan mahal untuk diselenggara. Pendekatan moden, menggunakan matematik yang kompleks seperti algoritma Paxos, mengatasi banyak rintangan yang ketara ini.

1.  Rangkaian boleh dipercayai

2.  Latensi adalah sifar

3.  Lebar jalur tidak terhingga

4.  Rangkaian selamat

5.  Topologi tidak berubah

6.  Terdapat satu pentadbir

7.  Kos pengangkutan adalah sifar

8.  Rangkaian itu homogen

Kesimpulannya

Sudah lebih dari 20 tahun sejak kekeliruan pengkomputeran terdistribusi disusun pertama kali dan lebih dari 40 tahun sejak kami mula membina sistem diedarkan. Teknologi terus berkembang sejak itu, menjadikan kekeliruan ini semakin tidak relevan.

Google Spanner, misalnya, mengatasi banyak kekeliruan dengan menggunakan replikasi berasaskan Paxos, bersama dengan banyak serat gelap, untuk mengatasi masalah kependaman dan penyegerakan masa yang dibantu perkakasan daripada menggunakan satelit khusus, jam GPS dan jam atom.

Algoritma Paxos juga dapat diperluas untuk memastikan konsistensi global melalui Replikasi Data Transaksional Aktif tanpa perkakasan tambahan dan tanpa keperluan lebar jalur tambahan. Akibatnya, rangkaian WAN hari ini semakin selamat, menjimatkan kos, dan dengan teknologi yang dipatenkan dengan betul, dapat beroperasi tanpa waktu henti dan tanpa gangguan — sesuatu yang telah menghabiskan bertahun-tahun sains komputer mengatakan mustahil.