Apa itu JavaScript? Bahasa pengaturcaraan tumpukan penuh

JavaScript adalah bahasa skrip tafsiran yang sangat popular yang pada awal tahun 2019 menjadi bahasa yang paling sering dipelajari oleh pembangun. JavaScript adalah standard terbuka, tidak dikendalikan oleh mana-mana vendor tunggal, dengan banyak pelaksanaan dan sintaks yang mudah dipelajari yang menjadikannya popular di kalangan pemula dan pemaju veteran.

JavaScript bermula dari hari-hari terawal di World Wide Web. Bahasa ini pertama kali dilancarkan sebagai cara untuk menambahkan fungsi sisi pelanggan yang ringan ke halaman Web, dan digunakan secara meluas untuk tujuan tersebut hari ini. Apa sahaja interaktif atau animasi di laman Web hari ini diberikan dalam JavaScript, termasuk pada dasarnya keseluruhan ekosistem pengiklanan dan metrik dalam talian. Tetapi JavaScript tidak hanya berjalan di penyemak imbas. Terima kasih kepada kerangka pembangunan seperti Node.js, kini JavaScript digunakan untuk menulis kod untuk setiap ceruk yang dapat anda fikirkan, dari klien hingga pelayan hingga ke awan.

Ditentukan JavaScript: Apa itu bahasa skrip, dan bagaimana Java dan JavaScript berbeda?

Seperti namanya, JavaScript adalah bahasa skrip . Bahasa tradisional seperti C ++ dikompilasi sebelum dijalankan ke dalam bentuk binari yang dapat dilaksanakan, dengan penyusun memeriksa sebarang kesalahan dalam keseluruhan program sebelum prosesnya selesai. Bahasa skrip, sebaliknya, dijalankan satu baris pada satu masa oleh program lain yang disebut jurubahasa. Bahasa scripting mulai sebagai rangkaian perintah shell yang sederhana yang digunakan untuk melaksanakan program lain, tetapi fleksibiliti dan kemudahan penggunaannya menjadikan mereka jenis bahasa pengaturcaraan yang popular dengan sendirinya, dan mereka menjadi penting dengan munculnya Web.

JavaScript sendiri muncul pada masa-masa awal Web, dan sejarahnya menjelaskan bahagian Java yang agak ganjil dari namanya. Pada tahun 1995, Netscape baru saja menandatangani perjanjian dengan Sun Microsystems untuk menjadi pemegang lesen pertama bahasa Java Sun, memperoleh kemampuan untuk menjalankan applet Java dalam penyemak imbas Web Netscape Navigator yang pelopor dan dominan. Tetapi ada di dalam syarikat itu percaya bahawa menyokong bahasa skrip yang lebih ringan di Navigator juga penting. Brendan Eich, seorang pekerja Netscape pada masa itu, menjelaskan:

"Ada orang yang berpendapat kuat bahwa Java baik untuk pengaturcara yang membangun komponen, tetapi ada penonton yang jauh lebih besar dari orang yang menulis skrip atau mungkin menyalin skrip dari orang lain dan mengubahnya. Orang-orang ini kurang pakar dan mungkin dibayar untuk melakukan sesuatu selain pengaturcaraan, seperti mentadbir rangkaian, dan mereka menulis skrip secara sambilan atau di sebelah. Sekiranya mereka menulis sedikit kod, mereka hanya mahu menyelesaikan kod mereka dengan sedikit kekecohan. "

Eich sudah lama: applet Java tidak pernah lepas landas, sedangkan bahasa skrip yang dia buat (sangat cepat) untuk Netscape tetap menjadi tulang belakang laman web interaktif. Awalnya disebut LiveScript, bahasa itu dibuat dengan sintaks yang sangat mirip dengan Java dalam banyak cara untuk memanfaatkan komunitas pengembang Java, walaupun sebenarnya tidak ada hubungan langsung antara kedua bahasa tersebut. Masih, kerana Netscape sudah memiliki kesepakatan dengan Sun, sebelum peluncurannya, bahasa itu dijenamakan semula sebagai JavaScript dan ditagih oleh dua syarikat sebagai "pelengkap" bahasa Java.

Pada tahun 1997, Persatuan Pengilang Komputer Eropah (ECMA) mengeluarkan piawaian yang menentukan bahasa yang boleh dilaksanakan oleh sesiapa sahaja daripada Netscape; kerana "Java" tetap merupakan tanda dagang Sun yang hanya memiliki Netscape lesen untuk digunakan, versi standard ini dijuluki "ECMAScript." Microsoft telah menyebut versi yang diimplementasikan di Internet Explorer sebagai "JScript." Walau bagaimanapun, nama-nama ini lama tidak lagi digunakan secara umum, walaupun ECMAScript tetap menjadi nama rasmi standard, yang telah disemak berkali-kali selama bertahun-tahun untuk mengikuti peningkatan daya pemprosesan dan lebar jalur Internet. Dalam praktiknya, setiap orang merujuk bahasa sebagai JavaScript. Secara teknikal,hanya Yayasan Mozilla (yang mengambil alih harta intelektual Netscape pada tahun 2003) yang mendapat persetujuan rasmi dari Oracle (yang memperoleh Sun pada tahun 2010) untuk menggunakan tanda dagang Java, tetapi Oracle belum berusaha untuk mencegah penggunaan nama universal.

Dayakan JavaScript

Kembali pada hari-hari awal JavaScript, pelayar JavaScript dimatikan secara tidak biasa. Hari ini, itu akan menjadikan sebahagian besar Web tidak dapat digunakan, kerana JavaScript adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari hampir semua laman Web yang dirancang secara profesional. Sekiranya atas sebab tertentu anda berpendapat bahawa JavaScript telah dilumpuhkan dalam penyemak imbas anda, ini adalah halaman yang bagus yang memberikan arahan langkah demi langkah untuk mengaktifkannya. (Anda juga boleh membalikkan arahan ini untuk mematikan JavaScript, untuk memberi anda gambaran betapa suramnya dunia tanpa itu.)

Muat turun JavaScript

Bagaimana jika anda mahu bermain-main dengan JavaScript hari ini? Oleh kerana itu bahasa yang ditafsirkan, sebenarnya tidak ada yang perlu anda muat turun. Anda boleh menghidupkan editor teks kegemaran anda dan mula menaip kod! Terdapat jurubahasa JavaScript yang terpasang di mana-mana penyemak imbas yang dapat anda namakan yang dapat menjalankan perintah, jadi Anda hanya dapat memasukkan JavaScript ke dalam dokumen HTML dan memuatnya untuk diuji.

Sekiranya anda ingin menjalankan kod JavaScript di persekitaran desktop — yang antara lain akan memberi anda akses ke sistem fail, kerana JavaScript yang berjalan di penyemak imbas sengaja dimasukkan ke dalam kotak pasir untuk tujuan keselamatan — maka anda boleh memuat turun Node.js.

Penyunting JavaScript

Sudah tentu, kebanyakan pembangun tidak akan hanya mengetik kod dengan tangan ke dalam fail teks. Kami datang untuk menerima bantuan perisian dalam membuat perisian kami. Berkaitan dengan JavaScript, sudahkah Anda membahas: Kami menyusun senarai 10 editor JavaScript terbaik yang ada. Ini terdiri dari Sublime Text, penyunting teks dengan sorotan sintaks dan banyak tetingkap untuk membantu anda menavigasi fail anda, hingga Visual Studio Code, IDE penuh dari Microsoft. Banyak pilihan yang kita bincangkan adalah sumber terbuka dan percuma.

Sintaks JavaScript: asasnya

Apa yang berlaku dalam aplikasi JavaScript? Mari kita lihat beberapa komponen asas sintaks JavaScript, dengan pautan ke Rujukan JavaScript W3Schools di mana anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat:

  • Operator JavaScript : Ini adalah blok asas fungsi program. Mereka adalah pengendali aritmetik asas dari mana anda akan membina fungsi matematik dan pengendali tugasan yang membolehkan anda menetapkan nilai pemboleh ubah.
  • Fungsi JavaScript : Fungsi adalah sekumpulan kod mandiri yang anda tulis untuk melakukan tugas tertentu. Sebahagiannya dibina dalam bahasa, sementara yang lain anda boleh menulis sendiri untuk menjalankan logik aplikasi anda. Setelah anda menentukannya, anda boleh memanggil fungsi tersebut - memanggilnya dan secara opsional memasukkan beberapa pemboleh ubah atau data untuk diusahakan — di tempat lain dalam program anda.
  • Substring JavaScript () : Kaedah yang mengekstrak watak yang anda tentukan dari dalam rentetan dan mengeluarkan rentetan baru yang hanya terdiri daripada watak-watak tersebut.
  • Susunan JavaScript : Jenis pemboleh ubah khas yang dapat menyimpan keseluruhan senarai nilai sekaligus. JavaScript mempunyai sejumlah alat untuk mencari dan memanipulasi nilai-nilai tertentu yang anda inginkan dalam array. Contohnya ...
  • JavaScript forEach () : Kaedah ini memanggil fungsi tertentu sekali untuk setiap elemen dalam array, secara berurutan.
  • Peta JavaScript () : Sesuatu variasi aktif forEach(), peta membuat array baru yang berisi hasil memanggil fungsi pada setiap nilai dalam array lain. Sebagai contoh, anda boleh menggandakan setiap nilai dalam array lain dengan 10.

Belajar JavaScript dengan tutorial JavaScript

Jelas sekali jika anda ingin menjadi serius untuk menjadi pembangun JavaScript anda pasti ingin mendalami. Rujukan W3Schools sangat bagus untuk menyelami perincian mengenai setiap bahagian sintaks JavaScript, tetapi terdapat tutorial lain yang lebih sistematik:

  • Tutorial JavaScript Moden adalah sumber yang sangat komprehensif yang membawa anda langkah demi langkah dari Hello, World! atur cara untuk membina fungsi interaktif yang canggih ke dalam penyemak imbas.
  • Contoh JavaScript di Tutorial Republic menawarkan banyak program JavaScript pendek yang meningkat dalam kesulitan sehingga anda dapat melihat bagaimana kod JavaScript berfungsi.
  • Lajur Jonathan Freeman JavaScript Everywhere untuk mengatasi masalah di dunia nyata dan menawarkan tutorial bagaimana JavaScript dapat menyelesaikannya.

JavaScript Snake adalah contoh spesifik yang bagus dari apa yang boleh anda lakukan dengan JavaScript. Ini adalah permainan sederhana klasik yang dapat dibangun agar dapat berjalan di penyemak imbas hanya menggunakan JavaScript, HTML, dan CSS. Tutorial dari Panayiotis Nicolaou ini menunjukkan kepada anda bagaimana.

Soalan temu ramah JavaScript

Oleh kerana JavaScript sangat popular, banyak pengurus pengambilan pekerja mengharapkan calon mengetahui cara menulisnya, dan sering meminta calon menulis kod JavaScript di tempat, semasa wawancara. Sekiranya anda ingin bersiap sedia untuk wawancara seperti itu, anda boleh menemui banyak senarai contoh soalan dalam talian - misalnya, Toptal mempunyai yang baik - tetapi untuk pendekatan yang lebih holistik, kami mengesyorkan karangan ini dari Naren Yellavula pada dev. bit (). Ini adalah tutorial JavaScript mini sendiri, tetapi secara khusus memfokuskan pada blok bangunan yang anda perlukan untuk berjaya dalam pelbagai jenis pertanyaan yang cenderung timbul semasa wawancara. Luangkan masa untuk membacanya dan semoga berjaya!