Adakah kita benar-benar memerlukan Internet?

Pada 25 Jun 2015, Pesuruhjaya FCC Michael O'Rielly menimbulkan sedikit keributan dengan ucapannya kepada Internet Innovation Alliance. Ucapan tersebut bertajuk "Apa Peranan yang Tepat untuk Pengawal Selia dalam Ekonomi Jalur Lebar yang Berkembang?" Ini berisi lima poin penting yang harus dipatuhi oleh setiap pengatur di setiap negara ketika mempertimbangkan perundangan atau peraturan mengenai Internet:

  1. Internet tidak dapat dihentikan
  2. Fahami bagaimana ekonomi Internet berfungsi
  3. Ikut undang-undang; jangan buat
  4. Akses internet bukanlah keperluan atau hak asasi manusia
  5. Manfaat peraturan mesti melebihi beban

Tiga perkara pertama berguna, walaupun jelas. Saya rasa kita tidak boleh menganggap pegawai yang ditugaskan untuk mengatur Internet akan menganggapnya boleh atau harus dihentikan, walaupun kekurangan perundangan dan pengawal selia tertentu tidak pernah gagal untuk mengecewakan.

Untuk perkara kedua, saya setuju bahawa pengawal selia mungkin perlu memahami ekonomi Internet untuk menentukan cara terbaik untuk menangani persoalan peraturan yang berpotensi melekit. Tetapi benar-benar, siapa yang dapat memahami ekonomi di mana satu aplikasi mudah alih yang dibina oleh syarikat dengan 50 pekerja dapat dijual dengan lebih banyak wang daripada KDNK Iceland, Barbados, dan 43 negara lain? Pernyataan O'Rielly ada yang dapat difahami dan kebanyakan dipuji, termasuk yang berikut:

Penting untuk memahami interaksi antara pendanaan, pendapatan, iklan, penggunaan data, pekerjaan, dan pertumbuhan sebelum bergegas untuk bereksperimen dengan skema peraturan baru atau mengenakan peraturan lama pada ekonomi Internet.

Itu masuk akal bagi saya, seperti halnya ketiga mengenai mengikuti undang-undang dan tidak membuatnya. Wawasan O'Rielly di sini sangat menarik, kerana pernyataan ini adalah pedang bermata dua. Dia menyatakan:

Saya menyedari bahawa kebanyakan undang-undang operasi dan yang berkaitan mungkin tidak bercakap dengan atau memberikan wewenang yang luas mengenai aktiviti berkaitan Internet. Dan itu bukan tanpa reka bentuk. Setelah bekerja untuk Kongres sebagai staf selama bertahun-tahun terakhir, saya dapat mengatakan tanpa ragu bahawa ini adalah sengaja. Lebih khusus lagi, Kongres tidak dan tidak mahu pengawal selia Persekutuan mengambil tindakan terhadap masalah berkaitan Internet dalam kebanyakan keadaan. Itu adalah hak prerogatifnya, dan bukan tugas kita untuk mencabar kedudukan ini dengan melakukan keputusan akhir di sekitar undang-undang atau menggunakan interpretasi berkanun yang berbelit-belit untuk merebut fungsi Perlembagaan mereka. Sama ada mempunyai kemahuan untuk mencari perubahan dalam Kongres atau menerima nasib ini.

Sebaiknya undang-undang yang ada dirujuk dan digunakan bila-bila masa yang mungkin, tetapi perarakan teknologi tanpa henti yang disebutnya pada titik pertamanya akan menjadikannya lebih mencabar. Namun, saya merasa tidak senang bahawa dia menyokong Kongres sepenuhnya sebagai peneraju utama dalam pengurusan dan peraturan Internet. Kongres yang baik hati mungkin dapat melakukannya, tetapi bukan badan perundangan yang disleksia dan hina yang kita nikmati sekarang. Ingatlah, ini adalah Kongres AS yang sama yang masih percaya perubahan iklim adalah tipuan, membubarkan Pejabat Penilaian Teknologi 20 tahun yang lalu agar tidak perlu mendengarkan para saintis sial itu.

Tetapi ini adalah titik keempat yang memberi peringkat pembaca. Saya rasa masalahnya di sini adalah percampuran perkataan "keperluan" dan "hak asasi manusia." Kedua-dua pernyataan itu tidak semestinya sinonim. Adakah kita memerlukan Internet seperti kita memerlukan udara, air, makanan, dan tempat tinggal? Tidak sudah tentu tidak. Dengan andaian bahawa kita mempunyai empat elemen tersebut, adakah kita memerlukan Internet untuk wujud dan berkembang maju di Amerika Syarikat? Ya kita lakukan.

Internet memainkan peranan penting dalam semua kehidupan kita hari ini, bahkan kita yang tidak mengakses Internet secara langsung. Mata pencarian kita bergantung padanya. Sama ada dalam bentuk pemproses pembayaran yang menerima arahan pembayaran gaji melalui portal dan memotong cek, farmasi yang mengisi preskripsi melalui pangkalan data pusat yang disambungkan melalui Internet, teknologi sokongan yang menghubungkan ke meja bantuan korporat dari rumah, atau hakikat bahawa semakin banyak syarikat hanya menerima permohonan pekerjaan dan beroperasi semula dalam talian, Internet terjalin dalam kehidupan semua orang sekarang, dengan sejuta cara yang berbeza.

Internet tidak terhad kepada sambungan jarak jauh. Bukan orang-orang jahat yang dimainkan oleh pembawa mudah alih dengan rancangan data dan pendikit. Ini bukan penggabungan ISP besar yang berusaha mendapatkan nikel dari setiap bahagian yang mereka lalui, datang dan pergi, dan mengancam untuk menutup syarikat yang enggan memberi perpuluhan. Ini bukan gambar meme dan kucing - kini semuanya . Dan seperti yang dinyatakan dalam poin No. 1, itu tidak dapat dihentikan.

Jadi ya, pesuruhjaya, Internet adalah suatu keperluan, dan ia harus tetap setegas mungkin untuk memenuhi tujuan yang diperlukan. Kecuali anda ingin melanggar titik kelima anda dengan cuba membalikkan yang pertama, anda tidak boleh mendapatkannya dengan cara lain.