13 alat pengaturcaraan penting untuk Web mudah alih

Ketika datang ke pengaturcaraan untuk peranti mudah alih, pilihan dengan cepat menjadi dilema. Adakah anda mensasarkan pasaran iPhone yang menguntungkan dengan mengorbankan arus meningkat Android? Adakah anda asli atau menulis kod ke Web mudah alih? Dan sementara satu set kod yang berkinerja optimum pada pelbagai platform, faktor bentuk, dan peranti yang semakin luas menjadi impian, kenyataannya adalah percubaan terpecah-pecah di mana tugas-tugas dasar sering kali menjadi cabaran.

Tetapi dengan cabaran dan peluang muncul fikiran ingin tahu. Dan tanaman pemaju mengalihkan perhatian mereka untuk membina alat mudah alih dan perpustakaan dengan cepat mewujudkan ekosistem yang rancak untuk membantu pembangun mudah alih - terutama mereka yang telah memilih untuk menyasarkan Web mudah alih.

[Juga di .com: Temukan 4 cara untuk membuat aplikasi Web telefon pintar tanpa melalui App Store Apple. | Ikuti wawasan pengembangan aplikasi utama dengan blog Fatal Exception dan buletin Developer World. | Ikuti maklumat mengenai berita dan pandangan mudah alih dengan blog Mobile Edge dan buletin Mobilisasi. ]

Untuk sekian lama, set ini terhad. Tetapi janji HTML5 telah membuka banyak mata pemaju terhadap kelebihan Web mudah alih berbanding dengan memasang perisian asli pada peranti tersebut.

Pertama, laman web dibuka. Tidak perlu bermain "ibu boleh saya" dengan pasukan kelulusan App Store semasa produk dilancarkan atau dikemas kini.

Kedua, pembangun dapat meraih 100 peratus pendapatan aplikasi mudah alih mereka. Sudah tentu, anda mesti mencari cara untuk mengumpulkan wang itu sendiri, yang tidak selalu mudah. Tetapi pemotongan 30 peratus yang diambil Apple dari pembelian aplikasi adalah tarif yang tinggi untuk sebilangan besar baris dalam pangkalan data dan birokrasi yang besar.

Ketiga, HTML5 berkembang lebih mantap dan kaya dengan ciri. Versi terbaru membolehkan anda menyimpan data pada pelanggan dan melakukan sebahagian besar perkara yang dapat dilakukan oleh aplikasi asli. Dengan kata lain, kotak pasir penyemak imbas mempunyai hampir semua ciri yang sama dengan kotak pasir kod asli. Dan ya, aplikasi kod asli disimpan di sudut tertutup sistem operasi mereka sendiri.

Keempat, aplikasi HTML5 tidak terikat pada peranti. Walaupun banyak gembar-gembur terus mengorbit iPhone Apple, aplikasi HTML5 agak mudah dipindahkan ke platform lain. Ini tidak semudah menekan butang, tetapi jauh lebih mudah daripada menerjemahkan aplikasi anda dari Objektif C ke Java.

Sudah tentu ada batasan. Aplikasi web boleh menjadi mangsa masalah penyambungan. Mereka sering sedikit perlahan, dan banyak pembangun aplikasi asli suka menunjukkan kelewatan milisaat yang mungkin atau mungkin tidak dapat dilihat. Pembangun permainan akan mahu berfikir dua kali untuk bergantung pada kod yang pantas dan responsif dalam JavaScript.

Batasan terbesar mungkin dalam pembangunan itu sendiri. Walaupun alat Apple cukup bagus untuk mengintip aplikasi asli, lebih sukar untuk menggali struktur kod yang berjalan di penyemak imbas mudah alih anda. Semua minat ini dalam pengembangan mudah alih dan Web mudah alih telah melahirkan sejumlah perpustakaan dan alat untuk memudahkan proses membina aplikasi dengan mereka. Berikut adalah senarai projek menarik yang berpotensi menjadikannya lebih mudah untuk membina Web mudah alih.

Alat pengaturcaraan Web Mudah Alih: ChocolateChip-UI

Muat turun ChocolateChip-UI

Harta tanah skrin kecil peranti mudah alih meletakkan premium pada reka bentuk antara muka yang berkesan. Masukkan Robert Biggs, pembangun Web di California Utara yang membina ChocolateChip-UI, kerangka kerja untuk mewujudkan antara muka mudah alih yang berharga dalam HTML.

Secara teknikal, kod asas yang dibuat oleh pembangun adalah WAML (Web Application Markup Language), bahasa markup yang dibina di atas HTML5. Sebilangan besar kerja mudah dilakukan dengan tag WAML seperti atau . JavaScript kerangka berfungsi melalui WAML dan mengubahnya menjadi HMTL5 tulen untuk telefon pintar.

Gabungan ini ringan seperti bulu. Anda boleh mencampurkan dalam HTML, CSS, dan JavaScript anda sendiri ke dalam WAML, dan proses navigasi ChocolateChip-UI berjalan lancar.

Walaupun pendekatan ini tidak sempurna, saya dapat memahami mengapa Biggs memilih laluan ini. Saya telah tersesat dalam penutupan JavaScript banyak alat pengembangan mudah alih sebelum ini dan tidak cantik.

Koleksi widget WAML ChocolateChip-UI cukup komprehensif, semuanya kelihatan seperti UI iPhone standard. Ia juga merangkumi tambahan seperti senarai penghapusan untuk membolehkan pengguna menyingkirkan unsur dari senarai dengan beberapa gerakan jari.

Alat pengaturcaraan Web Mudah Alih: Mobl

Muat turun Mobl

JavaScript mempunyai banyak kelebihan yang terus menerus menggembirakan pembangun Web. Pasukan Mobl memutuskan untuk melicinkan bahagian ini sambil membina kerangka untuk membuat aplikasi mudah alih yang berjalan di penyemak imbas WebKit. Daripada menulis arahan anda dalam HTML, JavaScript, dan CSS, anda menulisnya dalam Mobl dan penyusun Mobl mengubahnya menjadi HTML, JavaScript, dan CSS untuk penyemak imbas mudah alih.

Pendekatan ini membolehkan pasukan Mobl memperbaiki beberapa masalah JavaScript yang lebih sukar, seperti bagaimana fungsi diteruskan ke fungsi lain untuk pelaksanaan yang tertunda. Menjejaki semua tanda kurung bersarang yang diperlukan untuk melakukan ini dalam JavaScript dapat dengan cepat menjadi mati rasa, meningkatkan kemungkinan kesalahan.

Mobl menyingkirkan kerumitan ini dengan menggunakan sintaksis yang lebih deklaratif. Sekiranya anda mahu menjeda 1,000 milisaat, anda menulis:

sleep(1000); doNext();

Mobl menyusunnya ke dalam JavaScript dengan setTimeoutfungsi dan callbackfungsi yang akan dijalankan doNext(). Sebagai pembangun, anda tidak perlu memikirkan callbacksintaks atau cara menyelesaikan semuanya dalam fungsi lain. Yang mesti anda buat ialah menulis senarai perkara yang anda ingin lihat berlaku.

Terdapat puluhan cara pasukan Mobl membantu anda menulis arahan ini tanpa perlu memperhatikan semua tanda baca dalam JavaScript. Hasil akhirnya adalah koleksi idiom standard aplikasi mudah alih yang bagus. Mahu senarai tatal? Cukup bungkus senarai item anda dengan kata kunci kumpulan.

Pembangun yang tidak menyukai pendekatan ini akan menjadi yang sudah selesa dengan Objective-C atau JavaScript. Lagipun, mengapa belajar bahasa lain dengan sintaks yang sedikit berbeza apabila sintaks yang sedikit berbeza ini hanya akan dikembalikan menjadi sesuatu yang sudah mereka fahami? Sekali lagi, para pencinta bahasa mungkin akan menemui sebilangan idea baru yang bagus untuk menjadikan perjalanan ini bernilai.

Alat pengaturcaraan Web Mudah Alih: jQuery Mobile

Muat turun jQuery Mobile

Ketika orang-orang di belakang kerangka kerja jQuery memutuskan untuk menangani platform mudah alih dan membina toolkit UI ringkas untuk telefon pintar, jelas bahawa ia akan menarik perhatian dan eksperimen yang meluas. Hasilnya adalah projek yang disokong dengan baik oleh banyak pengeluar perkakasan utama dan pasti akan berjaya pada peranti mudah alih.

Bahagian paling mudah dari jQuery Mobile adalah susun atur yang berpusat pada HTML. Halaman dibina dalam DIV dan komponen HTML standard lain seperti

  • tanda nama. Hasilnya, jQuery Mobile mudah disatukan dengan laman web yang dinamik dan CMS kerana penggunaannya selalunya hanya untuk menambahkan tema atau kulit baru. Terdapat, misalnya, beberapa tema dan modul Drupal yang dibina di sekitar jQuery Mobile.

    Integrasi yang ketat dengan jQuery bermaksud banyak tetapi tidak semua pemalam untuk desktop juga akan berfungsi dengan laman web mudah alih. Terdapat juga beberapa plugin mudah alih yang dibina untuk memperluas kerangka mudah alih. Sentuhan ringan dari kerangka dan ekosistem subur yang dibina di sekitar jQuery Mobile bermaksud kita mungkin akan melihat kekuatannya hanya tumbuh.

    Alat pengaturcaraan Web Mudah Alih: The-M-Project

    Muat turun Projek-M

    Sekiranya koleksi kaedah dan gaya jQuery Mobile tidak cukup canggih, The-M-Project menawarkan koleksi widget yang disusun menjadi objek jQuery Mobile. Ini menangani banyak perincian reka bentuk yang menarik, seperti meletakkan ikon di tempat yang tepat, jadi anda boleh fokus pada gambar yang lebih besar.

    Kod ini disusun dengan corak Model-View-Controller. Sebilangan besar kerja membina struktur JSON besar yang menentukan halaman berbeza dan widget yang terdapat di dalam halaman tersebut. Susun atur dikendalikan oleh The-M-Project.

    Tingkah laku aplikasi ditentukan dengan membuat fungsi yang dilampirkan pada pelbagai kait acara untuk setiap halaman. The-M-Project mengurus memastikan acara sampai ke lokasi mereka.

    Tidak mustahil proses membina dan menyebarkan disatukan dengan Node.js. Kod untuk membina ciptaan anda yang hebat juga terdapat di Node.js; pengujian dilakukan menggunakan pelayan yang sama. Apabila berfungsi, anda boleh membawa campuran kod dan perpustakaan ke pelayan Web mana pun, atau anda boleh mengintegrasikannya lebih jauh dengan Node.js.

    Alat pengaturcaraan Web Mudah Alih: Touchqode

    Dowload Touchqode

    Anda sedang duduk di sebuah kafe di Paris, di puncak Gunung Everest, atau di tempat lain tanpa komputer riba atau desktop anda. Idea menarik perhatian anda. Adakah anda mencoretnya pada sekeping kertas dan mendapatkannya kemudian? Bukan jika anda menggunakan Touchqode pada telefon Android anda. (Versi iPhone akan datang tidak lama lagi.)

    Persekitaran pembangunan kecil ini memasukkan sebilangan besar ciri ke dalam skrin kecil. Kod tersebut diserlahkan, skrip dapat dijalankan secara tempatan, dan anda dapat menyegerakkan kod baru anda melalui FTP. Sekiranya pihak atasan menelefon semasa anda dalam perjalanan, anda tidak akan mempunyai masalah untuk menyelesaikan sesuatu yang hanya memerlukan beberapa ketukan. Saya tidak dapat membayangkan menulis program yang panjang dengan telefon Android saya, tetapi memandangkan pengarang telah menyusun keseluruhan novel di telefon bimbit mereka, mungkin terlalu awal untuk menganggap bahawa pengguna hanya akan menggunakan Touchqode untuk membuat beberapa baris kod sesekali.

    Walau apa pun, Touchqode bagus dalam keadaan darurat.

    Alat pengaturcaraan Web Mudah Alih: LimeJS

    Muat turun LimeJS

    Salah satu sebab mengapa permainan Flash begitu menarik adalah kerana ekosistem penulis perpustakaan yang subur yang dapat menjual karya mereka kepada pemaju Flash. DigitalFruit mencipta LimeJS untuk menawarkan sokongan serupa kepada pembangun yang ingin menggunakan objek WebGL yang merupakan sebahagian daripada HTML5.

    Hasil awal LimeJS berkesan dalam penyemak imbas WebKit. Kodnya secara teknikal JavaScript, tetapi strukturnya mirip dengan C kuno yang bagus, dengan panggilan ke perpustakaan OpenGL. Adalah mungkin untuk menyusun silang beberapa OpenGL secara automatik ke perpustakaan ini, walaupun ini mungkin memerlukan penyesuaian tangan.

    Tawaran LimeJS adalah beberapa ciri yang berguna untuk memudahkan pembangunan permainan. Terdapat pemandangan yang dipenuhi lapisan dan pengarah yang akan menayangkan acara mengikut jadual yang fleksibel. Terdapat animasi dan peralihan yang memindahkan sprite ke seluruh halaman. Semua ciri akan dikenali oleh orang yang pernah menulis permainan kasual sebelumnya.

    Persekitaran pembangunan merangkumi beberapa sentuhan moden. Bangunan asas dikendalikan di Python, dan pakej terakhir dapat digabungkan bersama dengan Penutupan Penutupan Google sehingga akan dimuat lebih cepat.

    LimeJS akan menarik bagi sesiapa sahaja yang menghabiskan masa mengembangkan permainan untuk kerangka OpenGL di persekitaran lain. Walaupun sintaks terakhirnya adalah JavaScript, ia tidak bergantung pada idea-idea yang lebih kompleks yang menjadikan JavaScript tidak menarik bagi beberapa orang, sekurang-kurangnya sehingga Penyusun Penutup berfungsi.

    Alat pengaturcaraan Web Mudah Alih: Jdrop

    Lebih lanjut mengenai Jdrop

    Di wajahnya, Jdrop tampak sebagai tumpukan besar JSON yang mungkin disalah anggap sebagai pangkalan data NoSQL yang terbuka. Dalam praktiknya, sumber Web ini disesuaikan untuk membantu pembangun mudah alih mengumpulkan data prestasi antara skrin kecil dan desktop, di mana ia dapat dianalisis dengan lebih baik.

    Untuk mengurangkan kesukaran untuk mendapatkan maklum balas prestasi dari peranti mudah alih, Jdrop menawarkan Mobile Perf, bookmarklet yang menggabungkan sekumpulan bookmark prestasi, termasuk Firebug Lite, Page Resources, DOM Monster, SpriteMe, CSSess, dan Zoompf. Melalui Perf Mobile, anda dapat men-debug aplikasi anda di telefon dan menyimpan data yang dihasilkan secara automatik di awan Jdrop untuk analisis kemudian dari desktop anda, memberikan cara yang menarik untuk men-debug prestasi mudah alih yang sebenarnya dan memeriksa sumber HTML dari laman mudah alih kegemaran anda.

    Alat pengaturcaraan Web Mudah Alih: XUI, Zepto

    Muat turun XUI

    Muat turun Zepto

    Sebilangan besar kerangka kerja yang dijelaskan di sini ada untuk melakukan pengangkatan berat dengan mengubah penerangan aplikasi, yang sering ditulis dalam bahasa mereka sendiri, menjadi sesuatu yang kelihatan cukup bagus di halaman. XUI dan Zepto sangat berbeza. Mereka bermula dengan idea bahawa HTML dan CSS sudah cukup baik dalam memaparkan kebanyakan perkara yang mungkin ingin dipaparkan dan hanya menawarkan pertolongan untuk membuat dan mengubah DOM.

    Perpustakaan ini tidak akan meletakkan widget anda atau bahkan membuat widget dalam bentuk apa pun. Anda mendapat apa yang ditawarkan oleh HTML, kemudian anda mengawal penampilannya dengan CSS. Perpustakaan ada untuk membantu anda memanipulasi DOM dengan menawarkan ciri seperti kemampuan mencari elemen, melampirkan kelas, dan menyulap acara.

    Hasilnya adalah besar. Versi Zepto sekarang beratnya sekitar 2.300 bait, kira-kira sepersepuluh ukuran jQuery. XUI sedikit lebih besar. Perbandingan dengan jQuery sangat sesuai kerana kedua-duanya meminjam banyak sintaks tanpa menawarkan sebarang ciri yang memerlukan kod yang lebih canggih dan berat. XUI, misalnya, mengeluarkan kod yang diperlukan agar sesuai dengan BlackBerry atau IE Mobile. Sekiranya anda menginginkannya, anda boleh mendapatkan perpustakaan yang lebih gemuk.