Mac OS X Leopard: 10 yang sempurna

Tidak ada yang tidak senang dengan Mac OS X Versi 10.4, yang dikenali sebagai Tiger. OS X bukan platform aplikasi (saya bersungguh-sungguh menggunakan istilah "sistem operasi" untuk OS X; saya terangkan mengapa di bawah) yang memerlukan pembaikan, mempercepat, atau pengubahsuaian luaran. Motivasi untuk peningkatan besar perisian sistem yang bersaing - penggabungan sejumlah perbaikan yang tidak dapat dikendalikan, kerana kalendar mengatakan sudah waktunya, atau kerana pengguna dianggap mengalami keletihan versi - tidak berlaku untuk OS X. Apple tidak menggunakan cambuk untuk memaksa peningkatan kerana Tiger tidak berisiko diabaikan oleh Apple atau pemaju pihak ketiga selagi Leopard masih hidup. Walaupun tidak ada tongkat yang mendorong pengguna ke peningkatan OS yang bersaing, atau mungkin kerana itu, Apple menikmati kadar peningkatan OS X sukarela yang luar biasa di kalangan pengguna desktop dan notebook.Kenapa? Orang membeli Mac kerana platform secara keseluruhannya sempurna, berhenti sepenuhnya. Leopard adalah anak tangga kesempurnaan. Ini dianggap sebagai hafalan bahawa Mac melenyapkan harapan pengguna PC. Leopard melenyapkan harapan pengguna Mac, dan itu sangat bagus.

[Leopard dipilih untuk menerima anugerah Teknologi of the Year. Lihat tayangan slaid semua pemenang dalam kategori platform. ]

Rahsia Apple, yang bukan rahsia bagi pengguna Mac, adalah bahawa rilis OS X utama memberikan nilai nyata jauh melebihi harga permintaan mereka, yang dalam kes Leopard adalah $ 129. OS X adalah, pertama dan terpenting, platform untuk aplikasi bersepadu yang menghadap pengguna. Dan pada tahap yang jauh lebih besar daripada rilis sebelumnya, OS X Leopard sendiri memanfaatkan kemudahan yang telah digunakan oleh pembangun Apple untuk membuat perisian komersial vendor. Apple belum menyimpan barang-barang platform Mac untuk dirinya sendiri, dan pengguna tidak perlu menunggu (atau berbelanja) untuk aplikasi yang memperlihatkan kekayaan platform dengan cara yang produktif.

Sebagai contoh, Perkongsian Skrin kini dibina dalam OS X; cukup buka ikon Finder untuk pelayan jarak jauh dan klik butang Sharing Layar untuk merebut paparan sistem jauh dan, secara pilihan, tetikus dan papan kekunci. Apple Sharing Screen yang dibina ke dalam iChat, dan Back to My Mac menggunakan perkhidmatan .Mac dan Screen Sharing untuk melakukan terowong ke fail dan konsol dengan selamat di Mac di belakang firewall. Semua Leopard seperti itu - setiap ciri Leopard, bahkan yang biasanya tidak dapat dilihat oleh semua kecuali pengembang, atau dikhaskan untuk penggunaan vendor, ditanam di seluruh OS X di tempat yang anda letakkan.

Kebebasan dalam kerangka kerja

Apple menyediakan jalan yang konsisten, biasa, dan didokumentasikan dengan baik untuk pembangun melakukan sesuatu perkara. Sebaliknya, seluruh industri telah berkembang menyediakan pembekal dengan soket proprietari untuk jurang yang ditinggalkan oleh Microsoft di Windows, sering dengan sengaja sebagai bantuan kepada masyarakat pembangunan pihak ketiga. Kelengkapan kerangka kerja Mac tidak memberi ruang untuk pasaran untuk peningkatan perpustakaan pemaju Mac.

Apa yang berubah di Leopard adalah bahawa Apple telah melakukan usaha besar untuk memperlihatkan peningkatan kerangka kerja Mac kepada pengguna melalui kemudahan dan aplikasi bawaan OS X. Pengalaman Leopard di luar kotak, yang saya tentukan sebagai perkara yang dapat dilakukan oleh pengguna tanpa menghabiskan dolar tambahan untuk perisian, gerhana Tiger, dan Tiger tidak ada masalah dalam hal ini. Pada masa lalu, pihak ketiga telah menawarkan kemudahan perisian percuma dan perisian shareware untuk memperluas atau bahkan menggantikan Finder, jawapan Mac untuk Windows Explorer yang primitif. Itu mati bersama Tiger, dan Leopard membuat usaha seperti itu sama sekali tidak berguna. Itu bukan perkara buruk.

Tidak seperti Microsoft, Apple tidak takut untuk meletakkan pemaju dari bidang perniagaan tertentu. Leopard mengintegrasikan e-mel, penyemak imbas, kalendar, carian, pratonton, kamus, tesaurus, pemain media, aliran kerja berskrip bebas kod, kebolehcapaian, dan aplikasi dan keupayaan gabungan peringkat teratas yang hampir tidak terhitung jumlahnya yang, dalam satu segi, mengambil pasaran untuk menggantikan perkara-perkara ini. Tidak kira seberapa baik Apple melakukan sesuatu, seseorang telah memasak apa yang dirasakan adalah lebih baik, tetapi biasanya berbeza dengan cara melakukannya.

Leopard menangani perkara itu. Daripada melihat Leopard sebagai penambah belon untuk peningkatan pihak ketiga pada pengalaman pengguna inti Mac, cara yang lebih tepat untuk melihatnya ialah Apple membebaskan pemaju daripada berusaha meningkatkan pengalaman tersebut. Pihak ketiga boleh memfokus pada aplikasi baru. Namun, ciri 300-plus Apple adalah semua perkara yang dimiliki oleh pembangun pihak ketiga tanpa memerlukan hacks atau penyelesaian untuk mendapatkannya. Sekiranya ini berlaku di antara skala yang membingungkan dan sukar dipercayai, saya faham. Apple sentiasa membiarkan pengguna dan pemaju membuat Mac mereka menjadi apa sahaja yang mereka suka. Leopard menggerakkan garis antara fungsi tingkat atas yang dapat ditingkatkan dan kemampuan menghadap pengguna yang tidak perlu ditingkatkan.

Windows dan Leopard tidak membandingkan

Itulah sebabnya mengapa Leopard sangat tidak sesuai dalam kategori "sistem operasi", tetapi pada masa yang sama, saya tidak menyalahkan rakan sekerja saya kerana terlalu banyak membandingkan antara Vista dan Leopard. Wartawan dan pemerhati harus mencuba Leopard entah bagaimana kerana unjuran objektiviti menuntut perbandingan produk serupa. Saya tidak boleh melakukannya tanpa banyak membengkok dan memaafkan. Vista dan Leopard tidak membandingkan, dan kerana ini adalah titik fokus ulasan lain, saya akan membuat perbandingan dengan menjelaskan mengapa saya percaya bahawa ini salah dan menyesatkan.

Anda boleh berpendapat bahawa di ruang komersial, Windows selalu Windows plus Office, dan gabungannya melebihi kemampuan teras Leopard dalam banyak cara. Mengetepikan kos buat masa ini, apa yang dibuka oleh Office kepada pengguna tidak meningkatkan produktiviti mereka ketika mereka melangkah keluar dari Office. Sesungguhnya, ada seluruh industri yang didedikasikan untuk membuat desktop yang secara efektif boot ke Office dan menyembunyikan Windows sepenuhnya kerana, dari sudut IT, memberi pengguna desktop menjalankan Windows tidak akan menimbulkan masalah. Inilah sebab di sebalik kegagalan Vista untuk berkembang: IT tidak mahu Windows yang cantik; IT mahukan yang tipis dan tidak kelihatan, dari jangkauan pengguna. Lama kelamaan, Microsoft telah mengisi Office untuk berfungsi sebagai satu-satunya antara muka pengguna, tidak hanya untuk sistem, tetapi juga ke rangkaian dan perkhidmatan yang disambungkan ke dalamnya.Ia biasanya bergantung kepada IT untuk memperluas kemampuan Office pada lapisan pelayan, dan dengan perbelanjaan yang besar.

Mengenai kos, jika dihitung secara terus terang, harga satu desktop Windows komersial di sebuah syarikat berpotensi tidak terbatas, dan ini adalah perbelanjaan yang berterusan dan terus meningkat. Ini sangat membebankan bahawa penyumberan luar pengurusan klien Windows adalah industri lain yang diberi makan oleh Microsoft.

Sama seperti idea boot PC ke Office menarik bagi IT, idea booting Mac ke Office memang tidak masuk akal. Malah kedai Windows yang keras mengakui perkara itu. Begitu juga, tiada siapa yang membayar untuk pengurusan desktop atau pelayan Mac dari luar. OS X menjaganya.

Memulakan Leopard

Terdapat tiga cara bagi pengguna untuk mendapatkan klien Leopard: Sebagai peningkatan DVD tunggal untuk Mac yang ada pada Intel atau PowerPC yang ada, sebagai satu set cakera yang boleh dipasang yang diletakkan di dalam kotak dengan Mac yang dihantar dengan Tiger terpasang, atau dipasang sebelumnya pada Mac baru. OS X dipasang tanpa memerlukan pendaftaran, pengaktifan, atau kunci produk. Oleh kerana anda dapat menjalankan OS X hanya pada Mac, Apple tidak menganggap ini perlu.

Apabila dipasang pada Mac baru, Leopard menyertakan rangkaian media digital bernama iLife '08, yang merangkumi iMovie, Garage Band, iDVD, iWeb, dan iPhoto. Perbincangan mengenai suite ini adalah di luar misi tinjauan ini. Elemen-elemen ini wajar dibincangkan dalam konteks komersial, lebih-lebih lagi daripada multimedia yang ada di dalam kotak dengan edisi Vista yang mahal. Daripada mengambil ruang di sini, saya akan membahas iLife '08 di blog Enterprise Mac saya. Saya akan menyemak iWork '08, Apple produktiviti desktop $ 79, yang merangkumi pemprosesan / susun atur kata, hamparan, dan aplikasi persembahan, secara berasingan.

Pengguna yang ada memasang Leopard dengan memasukkan DVD dan mengklik dua kali ikon Install OS X yang muncul semasa cakera dimasukkan. Ini but semula Mac dari pemacu DVD. Kecuali anda melakukan sesuatu yang sangat pelik dengan Mac anda, proses peningkatan akan memindahkan tetapan pengguna dan aplikasi anda yang sedia ada sehingga ketika anda melakukan reboot setelah peningkatan, semuanya berfungsi seperti sebelumnya, tetapi Leopard masuk.

Satu masalah yang dilanda pengguna komersial semasa penghijrahan adalah penyahaktifan aplikasi yang memerlukan kunci lesen atau pengesahan pembelian dalam talian. Aplikasi sedemikian akan menuntut pendaftaran pada pelancaran pertama mereka, menjadikannya lebih penting lagi jika anda menyimpan rekod kunci pendaftaran anda.

Selepas pemasangan, Leopard mengaktifkan Kemas kini Perisian, perkhidmatan percuma yang memeriksa Mac anda dengan cepat terhadap kemas kini yang tersedia. Semua perisian berjenama Apple dilindungi oleh Pembaruan Perisian, jadi penting untuk menjalankannya lagi jika anda memasang perisian baru setelah Leopard dijalankan.

Leopard dilengkapi dengan manual bercetak pendek yang memandu anda mengetahui ciri-cirinya. Ini akan mengejutkan pendatang baru Mac sebagai pelik bahawa manual kecil ini benar-benar membawa pengguna hijau dari bingung menjadi produktif, dan tanpa merendahkan, tanpa pelucutan senjata, dan tidak ada intimidasi. Anda terbiasa dengan perkara itu. Perkara biasa untuk semua dokumentasi dan perkhidmatan Apple.

Memanjakan pengguna dengan cara yang produktif

Masalah dengan ciri baru 300-plus adalah bahawa pengguna Mac juga mungkin takut kehilangan keseimbangan, jika tidak terkubur di bawah longsoran kebaruan. (Dan ya, 300 adalah tuntutan yang dapat disahkan, segan dengan kenyataan jika ada; angka itu tidak termasuk banyak barang peringkat sistem dan pembangun yang baru.) Berjuta-juta pengguna baru sahaja mencari irama mereka dengan Tiger (OS X 10.4) . Bukankah sebahagian besar ini akan sia-sia hanya kerana pengguna profesional tidak mempunyai masa untuk berhenti bekerja dan bermain dengan gunung mainan yang diletakkan Apple di bawah pokok mereka?

Pemegang minda dengan Leopard adalah bahawa 300 ciri sebenarnya menjadikan OS X lebih mudah. Anda tidak perlu mengambil bahagian dari tempat lain dan menyalakan AppleScript untuk mewujudkan persekitaran yang produktif secara maksimum. Pengguna Leopard akan menghabiskan lebih sedikit masa untuk memantul dari aplikasi ke aplikasi, atau dari satu panel Sistem Pilihan (Panel Kawalan Mac) ke yang lain, untuk menyusun aliran kerja mereka. Petua orang dalam tidak lagi diperlukan. Dengan Leopard, Apple telah membawa segalanya ke permukaan. Bahagian yang indah adalah bahawa cara Apple menyatukan Leopard, ciri-ciri baru tidak membawa keluk pembelajaran. Mereka kelihatan seperti muncul ketika anda mencarinya.

Saya bekerja terus-menerus dan mendalam dengan Leopard sebelum melihat senarai induk tambahan Leopard yang sangat baik untuk memastikan Apple menepati janji. Ia berjaya. Kerja membosankan yang dilakukan, saya lebih suka mengaitkan beberapa pengalaman langsung dengan ciri-ciri yang baru muncul ketika saya memerlukannya semasa saya menggunakan Leopard. Ini sama sekali bukan contoh perwakilan atau remix hit terbaik. Leopard tidak mengizinkannya. Saya hanya akan memberitahu anda tentang beberapa perkara yang terlintas di tangan saya ketika saya menghulurkannya.

Tidak kira seberapa besar paparan kami, mereka tidak pernah cukup besar. OS X begitu langsing dan pantas sehingga pengguna Mac segera mengambil kebiasaan membiarkan aplikasi dan dokumen terbuka sehingga mereka dapat melakukan banyak tugas dengan mudah. Saya melakukan pelbagai tugas terbaik di Mac Pro berkepala dua (dual display) di makmal saya. Tetapi sejam dalam sesi kerja dengan mesin itu, saya berjaya mengisi dua paparan dengan lapisan tingkap bertindih dalam dan mula berharap saya mempunyai paparan lain, dan kemudian satu lagi.

Sekarang saya mempunyai mereka. Spaces membuat satu set desktop maya, masing-masing ukuran keseluruhan paparan anda, yang boleh anda lompat ke latar depan dengan satu ketukan kekunci atau satu klik. Anda boleh menyeret aplikasi dari satu Space ke Space yang lain dengan menyeret tetingkap ke thumbnail untuk Space tujuan. Apple berjaya membuat operasi potong dan tampal dan seret dan lepas dengan Spaces seakan-akan menggunakan satu desktop, dan sebenarnya lebih mudah daripada sistem berkepala dua.