Mozilla memadamkan Firebug untuk menyokong debugger Firefox asli

Alat pengembangan web Firebug, tambahan sumber terbuka pada penyemak imbas Firefox, dihentikan setelah 12 tahun, digantikan oleh Firefox Developer Tools.

Firebug akan dikeluarkan dengan pelepasan Firefox Quantum bulan depan (versi 57). Alat Firebug membolehkan pemaju memeriksa, mengedit, dan men-debug kod di penyemak imbas Firefox serta memantau CSS, HTML, dan JavaScript di halaman web. Ia masih mempunyai lebih dari satu juta orang yang menggunakannya, kata Jan Honza Odvarko, yang pernah menjadi peneraju projek Firebug. Banyak peluasan dibina untuk Firebug, yang merupakan lanjutan untuk Firefox.

Mozilla mula memindahkan fitur Firebug ke alat penyahpepijatan Firefox bawaan pada tahun 2016. Alat pemaju Core Firefox merangkumi pemeriksa halaman, konsol web, debugger JavaScript, dan monitor rangkaian. 

Tujuannya adalah untuk menjadikan debugging asli dari Firefox. "Kadang-kadang, lebih baik bermula dari awal, yang berlaku terutamanya untuk pembangunan perisian," kata Odvarko. Untuk mencuba Firefox Developer Tools, anda boleh memuat turun Firefox Quantum: Developer Edition atau mengemas kini ke penyemak imbas Firefox semasa. Mozilla memberikan panduan untuk melakukan migrasi dari Firebug ke Firefox Developer Tools.