Memahami strategi pangkalan data grafik Microsoft

Ia memerlukan beberapa waktu, tetapi pembelian LinkedIn bernilai $ 26 bilion Microsoft akhirnya mula menunjukkan beberapa hasil yang menarik, dengan data LinkedIn mulai muncul dalam alat seperti Outlook. Ini adalah tanda pertama Microsoft menggunakan grafik hubungan rangkaian sosial, kumpulan data kompleks yang menjadi sebab salah satu pemerolehan Silicon Valley terbesar Microsoft.

Di bawahnya, rangkaian sosial seperti LinkedIn tidak lebih daripada pangkalan data grafik NoSQL yang besar, menggunakan pendekatan tanpa skema untuk menguruskan data semistruktur. Setiap simpul dalam grafik adalah individu, dengan semua data profilnya. Setiap nod dihubungkan dengan yang lain, puluhan atau ratusan untuk orang yang mempunyai beberapa sambungan, ribuan untuk individu yang sangat berhubung. Pertanyaan melintasi hubungan tersebut, yang membolehkan anda mencari semua orang yang anda kenali bekerja di AI, atau yang berpusat di Ontario, atau yang biasa bekerja di LinkedIn.

Pangkalan data grafik di mana-mana: Grafik Microsoft, Perkhidmatan Data Umum, Cosmos DB, dan Grafik Keselamatan

Minat Microsoft terhadap data berdasarkan grafik jelas. Ketua Pegawai Eksekutif Satya Nadella menyifatkan API Office 365, asas dari apa yang sekarang disebut Grafik Microsoft, sebagai pertaruhan "paling penting" syarikat. Ini tentunya alat yang sangat kuat, dan membukanya kepada semua orang membolehkan organisasi meneroka bagaimana pasukan dalaman mereka berkembang dan bagaimana pengetahuan korporat disimpan dalam dokumen dan perbualan - bersama dengan alat untuk mendedahkan maklumat tersebut dan membuatnya dapat digunakan.

Terdapat banyak data dalam Grafik Microsoft, dengan alat untuk maklumat pengguna dan juga maklumat perniagaan. Elemen yang berkaitan dengan akaun Microsoft, seperti Aliran Aktiviti baru dan Graf Peranti, adalah asas untuk ciri-ciri perayauan peranti seperti alat Terus di PC Saya yang baru-baru ini dikeluarkan untuk iOS dan Android (serupa dengan kemampuan Handoff berasaskan akaun iCloud Apple di iOS) , dan yang mana Microsoft mendorong pemaju Universal Window Platform (UWP) untuk memasukkan kod mereka sebagai sebahagian daripada Project Rome dan ciri Garis Masa Windows yang akan datang.

Tetapi Grafik Microsoft dan LinkedIn bukan satu-satunya grafik Microsoft dengan API:

  • Dynamics 365 mempunyai Common Data Service, cara untuk menerangkan item standard dalam perniagaan. Dengan Perkhidmatan Data Umum, anda dapat memperluas skema standard dengan model pelanggan atau produk anda.
  • Kemudian ada Cosmos DB yang merangkumi awan, yang membina pangkalan data dokumen JSON dengan set API yang berbeza, termasuk satu untuk mengembangkan dan menguruskan pangkalan data grafik anda sendiri pada skala besar.
  • Walaupun tidak sepenuhnya terbuka, Grafik Keselamatan Microsoft digunakan untuk menilai dan mengurus ancaman, yang terdedah pada aplikasi anda melalui alat seperti ciri akses bersyarat Azure Active Directory.

Pendekatan Microsoft yang berbeza: Menanyakan pelbagai graf

Di mana perkara menjadi menarik adalah menggunakan pertanyaan grafik di pelbagai grafik dan menggunakannya untuk mengekstrak pandangan yang dapat membantu mendorong keputusan perniagaan. Saya sering bercakap mengenai idea "maklumat masa yang tepat": maklumat yang tepat pada waktu yang tepat disampaikan kepada orang yang tepat sehingga mereka dapat membuat keputusan yang tepat untuk hasil perniagaan yang tepat. Dengan dapat menanyakan bahagian tepi grafik, bukan pada simpul, memungkinkan anda memahami hubungan antara item, faktor utama dalam menyampaikan jenis maklumat yang menyokong keperluan perniagaan moden.

Dengan menyokong pelbagai grafik, Microsoft menawarkan alternatif kepada alat sokongan keputusan berdasarkan pangkalan data tradisional. Dengan mencampurkan staf dalaman dan data dokumen pada Grafik Microsoft, hubungan luaran melalui LinkedIn, maklumat perniagaan teras dalam Perkhidmatan Data Umum Dynamics 365, dan skema khusus di Cosmos DB yang dihoskan oleh awan, anda boleh membuat pertanyaan rentas grafik kompleks yang tidak memfokuskan pada sama seperti nod individu dalam grafik tersebut tetapi juga pada hubungan antara nod. Itu membolehkan anda bekerja dengan hubungan yang jauh lebih kompleks daripada hubungan yang terdapat dalam pangkalan data hubungan.

Salah satu cara pengungkapan ini adalah dengan alat Bing for Business baru yang menambahkan maklumat dari Direktori Aktif korporat dan sumber lain ke carian Bing semasa pengguna log masuk ke akaun Direktori Aktif Azure. Hasil dijana secara dinamik dari pertanyaan Grafik Microsoft yang mengembalikan perincian, misalnya, di mana seseorang berada dalam carta organisasi, bersama dengan kandungan yang berkaitan dari web yang lebih luas dan dari dokumen yang mereka kongsi secara dalaman.

Ini adalah cara yang berbeza untuk memaparkan maklumat yang ada di dalam alat Delve Microsoft, mengambilnya dari aplikasi yang harus dilancarkan sebelum anda dapat membuat pertanyaan ke penyemak imbas yang selalu terbuka. Sebagai industri, kami telah membuat carian ke penyemak imbas, jadi logik menjadikannya salah satu alat yang kami gunakan untuk meneroka grafik yang mendasari perniagaan kami.

Pelepasan awal Bing for Business memberi tumpuan kepada Grafik Microsoft, bersama dengan alat yang membolehkan pentadbir menambahkan pautan intranet tertentu untuk pertanyaan tertentu. Oleh itu, semasa anda mencari polisi perbelanjaan semasa, anda diarahkan ke alat layan diri yang sesuai. Pelepasan masa depan akan membawa lebih banyak grafik Microsoft, menutup ciri akses bersyarat berdasarkan carian dan mendedahkan hubungan luaran melalui LinkedIn.

Kekurangan grafik Microsoft: Mereka menggunakan tatabahasa pertanyaan yang berbeza

Walaupun visi keseluruhan untuk pelbagai sifat grafik berdasarkan Microsoft mulai jelas, masih ada beberapa masalah dengan membuat pertanyaan di pelbagai sumber. Walaupun semuanya menawarkan API REST, bahasa pertanyaan yang mendasari boleh berbeza. Contohnya, Grafik Microsoft menggunakan tatabahasa pertanyaannya sendiri dalam APInya, sementara CosmosDB menggunakan bahasa pertanyaan grafik Apache Gremlin yang banyak digunakan.

Pertanyaan berdasarkan API cenderung agak mudah, tertumpu pada carian tertentu. Pertanyaan yang lebih kompleks cenderung ditangani menggunakan bahasa khusus domain seperti Gremlin yang dirancang untuk digunakan dengan pangkalan data grafik. Salah satu ciri Gremlin yang lebih menarik adalah kemampuannya menghasilkan peta baru dari data asas yang boleh anda hurai dan gunakan dalam aplikasi anda. Gremlin juga dapat menangani pemadanan corak, serta bekerja dengan alat analisis data berskala besar seperti Hadoop; jadi anda boleh menggunakannya untuk menyampaikan pertanyaan dari alat data besar Azure's HDInsight di samping grafik yang dihoskan oleh Cosmos DB anda.

Sekiranya kita mendapat faedah dari pelbagai sifat grafik Microsoft, kita memerlukan platform pertanyaan biasa yang dapat mengambil pertanyaan dan mengagumkannya di pelbagai sumber, menangani tindak balas secara serentak dan memastikan bahawa pertanyaan dibina dengan betul untuk sasaran API tertentu.

Anda boleh membina mesin pertanyaan multigraf anda sendiri, tetapi ini sebenarnya adalah sesuatu yang perlu disampaikan oleh Microsoft, mungkin sebagai perkhidmatan Azure. Dengan cara itu, ia dapat disatukan dengan langganan yang ada dan dengan kaedah pengesahan yang biasa, baik untuk pengguna atau aplikasi.