Dihapus dari JDK 11, JavaFX 11 tiba sebagai modul mandiri

JavaFX 11, pelepasan mandiri pertama dari teknologi klien kaya berasaskan Java, kini tersedia. Oracle mengeluarkan JavaFX dari Java Development Kit (JDK) 11, memandangkan keinginan keseluruhan untuk mengeluarkan modul noncore dari JDK dan menghentikannya atau menjadikannya sebagai modul bebas.

JavaFX 11 sumber terbuka menyediakan platform aplikasi klien untuk sistem desktop, mudah alih dan terbenam. JavaFX adalah runtime yang tersedia sebagai SDK khusus platform, sebagai fail jmod, dan sebagai satu set artifak pusat Maven. Dengan JDK tidak lagi termasuk JavaFX, pemaju mesti secara eksplisit memasukkan modul JavaFX dalam aplikasi.

Keupayaan baru dalam JavaFX 11 merangkumi:

  • FX Robot API, untuk mensimulasikan interaksi pengguna termasuk mengetik kekunci pada papan kekunci, menggunakan tetikus, dan menangkap maklumat grafik.
  • Modul JavaFX yang berdiri sendiri tidak lagi mempunyai kebenaran secara lalai.
  • Properties telah ditambahkan untuk menyesuaikan langkah pengulangan langkah untuk kawalan Spinner.
  • Sokongan ditawarkan untuk interop FX Swing, yang terdiri dari JFXPanel dan SwingNode, menggunakan API awam.
  • MarlinFX, port JavaFX dari renderer Marlin, telah ditingkatkan ke Versi 0.9.2, yang memiliki ketepatan lengkung yang lebih tinggi dan pengambilan sampel subpixel yang lebih baik. Ini meningkatkan kualiti visual segmen hampir menegak tanpa, kata Oracles, sebarang kos prestasi.
  • Warna standard telah ditambahkan dalam palet warna ColorPicker.
  • Kelas Bounds telah ditingkatkan dengan kaedah GetCenter. Kelas ini menyediakan koordinat min / max x dan y berserta lebar dan tinggi. Penggunaan yang kerap adalah untuk ke pusat.
  • GTX lalai (Gimp Toolkit) telah dialihkan ke Versi 3. Toolkit adalah toolkit grafik rendah biasa yang digunakan di Linux. JavaFX pada Linux memaut dengan GTX.

JavaFX 11 juga memperbaiki beberapa bug, termasuk kebocoran memori di VirtualFlow ketika pembaca layar diaktifkan, dan yang lain di mana jadual mengautomorisasi telah mengabaikan kebijakan pengubah saiz lajur.

JavaFX 11 tidak berfungsi dengan OpenJDK 11 pada komputer Linux Ubuntu 18.04 dengan pelayan tingkap Wayland diaktifkan. Penggunaan pelayan Xorg disyorkan sebagai penyelesaian.

Di mana memuat turun JavaFX 11

Anda boleh memuat turun JavaFX 11 dari laman web OpenJFX.