Apakah perbezaan antara pengedaran Linux?

Apakah perbezaan antara pengedaran Linux?

Linux menawarkan sejumlah besar pengguna komputer, tetapi percambahan pengagihan kadangkala membingungkan orang baru. Seorang redditor Linux bertanya apa perbezaannya dan mendapat beberapa jawapan yang berguna.

ChaosWorshippers menanyakan soalannya mengenai distro Linux:

Apakah perbezaan antara pengedaran Linux? Adakah hanya perbezaan UI atau lebih mendalam ke tahap yang lebih berfungsi?

Lagi di Reddit

Rakan penyunting Linux rakannya menjawab:

Ciphertext008: "Pengurusan pakej, hosting paket jauh (binari / sumber), kelajuan pelepasan, persekitaran desktop, dan UI lalai, sokongan / komuniti / forum."

Send-me-to-hell: "Selalunya versi pakej juga berbeza kerana setiap distro berusaha mendorong orang ke arah perisian yang ingin mereka sokong. Kernel juga disusun secara berbeza. Sebagai contoh, RHEL lebih SELinux berat tanpa sebutan AppArmor sedangkan yang sebaliknya berlaku untuk Ubuntu.

Pilihan konfigurasi dan kompilasi lalai antara distro juga boleh berbeza. "

Bitwize: "Linux hanyalah kernel. Ia memerlukan seluruh rangkaian perangkat lunak untuk digunakan untuk berfungsi sebagai OS lengkap - program yang memulakan sistem, shell, perintah seperti ls, mv, cat , dll., utiliti penyelenggaraan dan konfigurasi, dll.

Sebaran adalah cara mengemas perisian ini sehingga dapat dipasang ke lokasi standard untuk membentuk OS yang lengkap. Mungkin terdapat banyak idea mengenai cara ideal untuk mengemas perisian ini kerana terdapat pengguna Linux, jadi tidak menghairankan bahawa terdapat banyak pengedaran.

Bergantung pada sebaran mana yang anda bandingkan, mereka mungkin sangat berbeza dalam beberapa perinciannya - bagaimana pengelolaan paket dan resolusi ketergantungan dilakukan, bagaimana rangkaian disiapkan, perisian mana yang disokong dan tambalan mana yang diterapkan pada versi distro perisian, dan sebagainya.

Tetapi akhirnya semuanya adalah Linux dan kebanyakan dari mereka akan berfungsi hampir sama sehingga anda mendapat perincian yang melibatkan pemasangan perisian yang dikemas atau mengkonfigurasi perkhidmatan yang disediakan distro. "

Echospring: "Segala-galanya dari sistem inisialisasi yang berbeza hingga wallpaper dan fon. Sebilangan besar mempunyai set pakej yang berbeza, jadual pelepasan, format pakej, kestabilan, ketersediaan dokumentasi, kesediaan untuk membantu pengguna yang tidak berpengalaman, kebebasan perisian, dan frekuensi kemas kini keselamatan. Ada yang ringan , reka bentuk untuk sistem terbenam sementara yang lain memfokuskan pada desktop 3d berprestasi tinggi. Hampir semuanya menambah tampalan ke perisian yang ada untuk memperbaiki bug atau menambah ciri.

Sebagai analogi, bayangkan 10 tuan masakan masing-masing membuat kek perkahwinan. Semuanya akan menjadi kue yang boleh dimakan, tetapi bahan, rupa, tekstur, konsistensi, dan bentuknya semuanya akan berbeza. "

Swrrga: "Kesan saya ialah kebanyakan distro linux nampaknya dibuat berdasarkan ketidaksukaan para penyokong terhadap ciri-ciri tertentu dalam pengedaran lain, tetapi mereka biasanya terlalu sopan untuk memberitahu anda perkara ini di halaman arahan mereka. Laman web pihak ketiga adalah biasanya lebih bersedia untuk memotong omong kosong - '$ DEV_A berpendapat bahawa pengedaran dihantar dengan terlalu banyak / tidak cukup perisian bebas, jadi dia menempelkannya dan kembali ke GUI yang lebih lama.

Jones_supa: "Saya rasa dalam praktiknya perbezaan terbesar adalah jika distro adalah pelepasan bergulir atau pelepasan stabil. Inilah yang paling mempengaruhi pengalaman sehari-hari.

Pelepasan bergulir memberikan kemas kini terkini. Ini berguna bagi mereka yang menginginkan barangan sejuk terkini secepat mungkin.

Pelepasan yang stabil tidak membuat perubahan platform yang besar dan kebanyakannya memberi tumpuan kepada memperbaiki masalah dan masalah keselamatan. Patch dan sokongan disediakan selama beberapa tahun. Ia kurang rentan daripada pelepasan bergulir.

Selain itu, anda boleh menemui semua perisian yang sama dari semua distro dan mereka semua boleh melakukan helah yang sama. Desktop lalai dan perkara seperti itu hanya berbeza, tetapi ia selalu dapat diubah dan remix memberikan pilihan yang berbeza di luar kotak. "

SoBuffaloRes: "Sebilangan besarnya, inilah pengurus pakej yang akan anda gunakan.

Perbezaan minit adalah kitaran peningkatan.

Perbezaan lain adalah cara dodo, diberikan systemd. Systemd akan menangani semua konfigurasi, pengurusan desktop, pembalakan, pengurusan pakej, bootloader, dll. Jadi, jika systemd tetap bertahan, akan ada sedikit (jika ada) perbezaan, dan kita semua akan menggunakan Redhat Linux. "

Lagi di Reddit