Apache Brooklyn 1.0 tiba untuk pengkomputeran awan autonomi

Yayasan Perisian Apache telah meluncurkan Apache Brooklyn 1.0, pelepasan kerangka sumber terbuka tingkat produksi untuk pemodelan, pemantauan, dan pengelolaan aplikasi yang digunakan di tempat atau di awan.

Brooklyn menggunakan cetak biru YAML untuk menerangkan aplikasi dan komponennya. Pelan ini, yang menggabungkan dasar untuk mengelola aplikasi, dapat dianggap sebagai komponen modular yang dapat disusun dan digunakan kembali dalam banyak cara.

Blueprints Brooklyn bertindak balas terhadap input seperti kesihatan aplikasi atau beban sistem dan mengambil tindakan seperti mengembangkan kelompok atau mengganti nod. Pelan cetak dapat diperluas melalui Java, dengan pengguna dapat membuat entitas baru, kebijakan, dan operasi "efektor" menggunakan jembatan Java atau JVM.

Projek ini menyediakan cetak biru untuk aplikasi dan alat seperti Elasticsearch, kluster MySQL, dan pengurusan DNS. Projek Apache seperti CouchDB dan Kafka juga disokong.

Dengan REST API dan GUI, kemampuan Brooklyn merangkumi:

  • Memantau kesihatan dan metrik aplikasi.
  • Memahami kebergantungan antara komponen.
  • Mengamalkan dasar yang rumit untuk menguruskan aplikasi.
  • Pengurusan penyediaan dan penggunaan aplikasi.

Brooklyn telah digunakan oleh penyedia perisian dan perkhidmatan cloud, oleh penyatuan sistem global, dan oleh aplikasi dalam bidang seperti perkhidmatan kewangan dan pengurusan rantaian bekalan. Rangka kerja ini menyokong awan awam dan swasta.