Perbezaan Peta Azure daripada Peta Bing untuk pemaju

Terdapat dilema yang dihadapi oleh sesiapa sahaja yang ingin membuat aplikasi peta di platform Microsoft: Syarikat ini kini mempunyai dua API pemetaan, satu yang menggunakan Bing, dan satu yang dibina di Azure. Mereka sangat serupa, dan sementara Peta Bing mempunyai lebih banyak ciri, Peta Azure semakin cepat. Mereka menggunakan data pemetaan dari rakan yang berbeza, dan mereka mempunyai model harga yang berbeza. Dengan perkongsian baru, fokus perusahaan, dan semakin banyak fitur baru, Peta Azure mula menjadi pilihan berguna bagi sesiapa yang ingin menambahkan kemampuan pemetaan ke laman web atau perkhidmatan; terutamanya setelah perubahan harga Google baru-baru ini.

Aplikasi yang mengetahui lokasi memerlukan beberapa fungsi utama: untuk mencari lokasi, untuk memaparkan peta, dan untuk mengarahkan pengguna di antara lokasi. Walaupun semuanya kelihatan cukup sederhana, ketiga-tiga syarat itu mempunyai kebergantungan tersendiri yang menjadikan pembangunan perkhidmatan pemetaan menjadi tugas yang besar dan kompleks. Semua itu diperlukan Peta Azure untuk menduplikasi banyak fungsi Bing, dengan geododing, geolokasi, lalu lintas, dan algoritma penghalaan kompleks yang melampaui perutean titik-ke-titik asas. Fata Azure Maps berasal dari TomTom, alternatif daripada penggunaan Bing Maps di sini.

Harga Azure Maps bermula dengan peringkat percuma S0 yang menawarkan 250,000 pemetaan asas dan transaksi lalu lintas sebulan, dengan tambahan 5,000 pertanyaan zon waktu dan 25,000 pertanyaan di semua perkhidmatannya yang lain, terhad kepada kurang dari 50 pertanyaan sesaat. Sebaik sahaja anda melangkaui tahap percuma, perkhidmatan dengan jumlah rendah berharga $ 0,50 setiap 1,000 transaksi (dengan pratonton geolokasi berharga $ 0,25 setiap 1,000 transaksi). Sekiranya anda menginginkan lebih daripada 50 pertanyaan sesaat, perkara menjadi lebih mahal, dengan perkhidmatan S1 yang menambah ciri penghalaan perusahaan dan citra satelit, pada harga $ 5 bagi setiap 1,000 transaksi.

Sebaiknya mulakan penggunaan perkhidmatan di peringkat percuma S0, manfaatkan kos yang lebih rendah jika anda melebihi kuota bulanan percuma. Perkhidmatan S1 dengan jumlah yang lebih tinggi benar-benar ekonomik untuk perusahaan besar yang membuat banyak pertanyaan geolokasi, di mana perniagaan melihatnya bernilai membayar 10 kali ganda setiap transaksi.

Membina aplikasi Peta Azure pertama anda

Untuk membina aplikasi dengan Peta Azure, pertama-tama anda perlu membuat akaun setelah membuat sumber Peta di portal Azure anda. Akaun anda perlu dipautkan ke langganan Azure, dan setelah diberikan, ia dapat dihubungkan ke kumpulan sumber Azure yang siap untuk menambahkan kod dan sumber lain. Ini menambahkan kunci pengesahan ke akaun anda, yang perlu anda gunakan dalam aplikasi anda.

Walaupun anda dapat menggunakan perkhidmatan melalui REST API, lebih mudah menggunakan SDK Web Peta Azure (saat ini, tidak ada SDK untuk UWP atau untuk iOS). Cara termudah untuk menambahkannya ke aplikasi web anda adalah dengan memuatkan SDK JavaScript dari rangkaian penghantaran kandungan Microsoft sebagai bagian dari tajuk halaman anda. Aplikasi asli yang menggunakan SDK dalam kawalan web memuat turunnya melalui NPM dan menjalankannya pada contoh Node.js tempatan. Sekiranya anda melakukannya, anda perlu memasukkan rujukan ke helaian gaya yang sesuai.

Dengan SDK dimuat, anda dapat memaparkan peta dengan membuat div untuk menjadi tuan rumah kawalan peta. JavaScript memuat kawalan peta ke div, memilih koordinat untuk memusatkannya dan menetapkan tahap zoom. Peta dapat disesuaikan dengan mudah, dengan SDK menawarkan pilihan gaya, serta alat untuk menavigasi peta.

Menggunakan Peta Azure dengan data

Peta lebih dari sekadar menunjukkan lokasi. Alat pemetaan moden perlu memaparkan sebarang jenis data geodod, menghubungkan maklumat dengan dunia nyata. Azure Maps SDK menyediakan alat untuk menambahkan simbol anda sendiri ke peta, serta menambahkan pelbagai bentuk dan peta panas. Yang perlu anda lakukan adalah mengikat sumber data anda ke kawalan peta, memilih visualisasi, dan SDK melakukan selebihnya.

Azure Maps baru-baru ini memindahkan banyak perkhidmatannya ke status pengeluaran, serta melancarkan jubin pemetaan berasaskan medan baru. Bersama dengan perkhidmatan ini, SDKnya untuk Android dan web telah menambahkan integrasi dengan Direktori Aktif Azure sehingga hanya pengguna yang sah yang mendapat akses ke setiap layanan pemetaan yang anda buat, mengurangkan risiko kebocoran data lokasi sulit.

SDK asli adalah langkah penting untuk Azure Maps. Walaupun anda dapat menggunakan SDK web dalam tampilan web aplikasi, kod peta anda berjalan pada penghapusan dari aplikasi asli anda yang lain. Itu melambatkan segalanya, menambahkan lapisan kerumitan semasa anda beralih dari Android Java atau Kotlin ke JavaScript yang berjalan di kawalan penyemak imbas anda. SDK Android baru untuk Peta Azure merangkumi permukaan rendering peta, serta integrasi dengan perkhidmatan perutean dalam awan dan amaran lalu lintas.

Perkhidmatan pemetaan baru untuk kes penggunaan baru

Microsoft secara berkala menambahkan ciri baru ke Peta Azure, memberikan perkhidmatan yang melengkapkan ciri Azure yang lain. Sekiranya anda bereksperimen dengan perkhidmatan drone Azure, anda menggunakan Peta Azure untuk geofence kawasan penerbangan atau menggunakan Grid Acara untuk mencetuskan tindakan tertentu di lokasi peta tertentu. Keupayaan geofencing Peta Azure melampaui senario biasa, dengan pilihan seperti menawarkan kemampuan untuk membina penyangga di sekitar objek, melindungi talian kuasa atau menambahkan sempadan ke laman web sensitif.

Satu lagi ciri Peta Azire yang berguna adalah pertanyaan titik terdekat. Ini mencari pengguna dan kemudian mengembalikan sekumpulan hasil yang menunjukkan di mana titik titik terdekat. Poin-poin tersebut boleh menjadi apa-apa: pangkalan data geotrokasi peranti IoT atau sumber fizikal yang diketahui, atau hasil pertanyaan terhadap perkhidmatan lokasi. Sekiranya anda membuat aplikasi untuk, misalnya, rangkaian kedai kopi, ini adalah pertanyaan yang akan anda gunakan untuk mengarahkan pengguna ke kedai terdekat, bersama dengan senarai kedai lain yang berdekatan.

Anda boleh mempercepat jenis pertanyaan ini menggunakan Perkhidmatan Data Peta Azure. Daripada menyimpan data dan pemetaan yang terpisah, dengan banyak pertanyaan di seluruh perkhidmatan untuk menangani pertanyaan lokasi, anda boleh memuat naik hingga 50MB data geotag anda sendiri ke dalam akaun Peta Azure anda. Peta Azure kemudian menggunakan data tersebut untuk pertanyaan dan perkhidmatan geospasial, mengurus geofences, menambahkan gambar khusus ke peta, atau menahan lokasi situs atau peranti.

Sekiranya anda ingin menambahkan pemetaan ke aplikasi anda, Peta Azure semestinya wajar dilihat. Alat kawalannya mungkin tidak begitu matang seperti Peta Bing, dan tidak menyokong seberapa banyak platform, tetapi ia mempunyai semua ciri yang anda perlukan. Harganya juga lebih sederhana, yang mungkin lebih memudahkan untuk memilih Azure berbanding Bing sebagai penyedia pemetaan anda. Walaupun begitu, belum tiba masanya untuk memindahkan perkhidmatan yang ada dari Peta Bing ke Peta Azure, dengan perkhidmatan Azure lebih tertumpu pada penyelesaian perusahaan baru dan bekerja dengan IoT.